2024. 07. 20. szombat

Illés
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF

Hatszorosára nő a baleseti arány a nem megfelelő téli gumi miatt

A Delticom szakértői szerint lassan elérkezik az idő, hogy lecseréljük a nyári abroncsokat téliekre, hiszen a hőmérséklet lecsökken és tartósan 7°C alatt is marad. Sokan azonban úgy gondolják, felesleges külön szettekre beruházni, ha a négyévszakos gumikat egész évben, minden időjárási viszonyban használhatjuk.

Korábban elvégzett tesztek is tisztán bizonyítják a téli gumik fontosságát. „Egy téli gumival felszerelt jármű, 50 km/h sebességről 35 méter után tud megállni, havas úton. Ugyanilyen körülmények között, normál abroncsokkal a féktáv további 8 méterrel növekszik, ami két autó hosszával egyenlő. Elkeserítő statisztika az is, hogy a téli időszakban hatszorosára nő a balesetek száma, főleg amiatt, hogy az autósok nem az évszaknak megfelelő szettekkel szerelik fel a gépjárművüket. Pedig a saját, illetve utasaik biztonságát teszik ilyenkor kockára” – ismertette a teszteredményeket Szikora Csaba, a Delticom nemzetközi online gumiforgalmazó cég hazai leányvállalata, a gumik.hu szakembere.

Mit ellenőrizzünk a téli abroncsokon felszerelés előtt?

Akár otthon, saját magunk végezzük, akár szakemberre bízzuk a gumicserét, a téli szett felszerelése előtt érdemes meggyőződnünk pár dologról. Ehhez mindössze öt alapszabályt kell követnünk:

• Vizsgáljuk át alaposan az abroncsokat, hogy van-e rajtuk látható anyaghiba!

• Ellenőrizzük a gumik profilmélységét!
Egyszerű mérőeszköz, illetve már az abroncsok mintázatába beépített indikátorok segítségével is megbizonyosodhatunk arról, hogy használható-e még a téli szettünk. Ha az érték 1,6 mm vagy az alatt van, illetve az indikátorok már tisztán kivehetők a mintázatban, akkor már fel se szereljük az adott abroncsokat!

• Vegyük figyelembe abroncsaink életkorát! Az 5-6 évnél idősebb gumikat már ne használjuk, még akkor se, ha korábban csak a garázsban vagy a padláson pihentek!
Az abroncsok életkorának meghatározásában segítségünkre lehet az oldalfalon feltüntetett DOT szám. A szám második részében, az első két számjegy a gyártási hetet, a másik kettő pedig a gyártási évet mutatja. Így például a DOT XXXX 3207 jelölésű gumit 2007 32. hetében gyártották.

• Hideg állapotukban ellenőrizzük a kerekek légnyomását!
A nem megfelelő értékre felpumpált abroncsok következtében ugyanis csökkenhet a gumik élettartama, valamint az autónk is kezelhetetlenné válhat.

• Az abroncsok elhasználódásának, kopásának lassítása érdekében szezononként változtassuk meg pozíciójukat a kocsin.

A legújabb téli gumitrendek

A gyártók folyamatosan törekednek arra, hogy a lehető legjobb abroncsokat állítsák elő az autótulajdonosoknak. A legújabb fejlesztések már nem csak arra irányulnak, hogy a gumik megfelelően viselkedjenek havas, esős körülmények között, illetve a forró aszfalton, de segítenek az optimális üzemanyag-fogyasztás, a megfelelő féktáv fenntartásában, valamint az egész jármű kontrollálásában.

„A Delticom www.gumiteszt.com oldalán vásárlóink megoszthatják egymással tapasztalataikat a különböző téli abroncsokról. A felületen nem csak a magyarok, de a többi ország sofőrje is véleményt formálhat, tanácsokat adhat a téli időszakra vonatkozóan” – tette hozzá Szikora Csaba.

Jó, ha tudja!

A kerékcsere 10 lépése:

Kereket cserélni csak szilárd burkolaton és sík felületen szabad. Sík úton is használjuk a kéziféket és tegyük sebességbe a váltót illetve P-állásba a fokozat-választókart!
Szükség lesz egy stabil autóemelőre, kitámasztó ékre (kő, tégla), kerékkulcsra, egy nagyobb csavarhúzóra és emelőbakra az autó alátámasztására.
Még a földön lazítsuk meg a kerékcsavarokat (mindig a szemköztieket).
Emeljük meg az autót (külön-külön, kerekenként).
Tegyük az autó alá az alváznyúlványnál az emelőbakot és engedjük lassan rá az autót.
Csavarjuk ki teljesen a kerékcsavarokat, majd emeljük le a kereket.
Tegyük fel a felszerelendő kerekeket, majd kézzel kapassuk rá a kerékcsavarokat.
Kerékkulccsal átlósan haladva csavarjuk be teljesen őket, majd húzzuk meg.
Vegyük ki az emelőbakot, és engedjük le az autót.
Ha teljesen leengedtük, és az autó keréken áll, szintén átlós irányban húzzuk meg teljesen a kerékcsavarokat.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek