2024. 07. 18. csütörtök

Frigyes
1 EUR 390 HUF
1 GBP 463 HUF

Egyre környezettudatosabbak az európai kiskereskedők

Az európai kiskereskedők által a környezetvédelmi szempontból fenntarthatóbb fogyasztási szokások előmozdítása érdekében vállalt kötelezettségeknek köszönhetően az európai vásárlók egyre több környezetbarát terméket találnak a polcokon. Az Európai Bizottság és a kiskereskedelmi ágazat közös kezdeményezéseként megalakult európai kiskereskedelmi fórum önkéntes célkitűzéseinek elérését vizsgáló jelentés szerint a kiskereskedők teljesítik korábban tett vállalásaikat. Nem csupán egyre több fenntartható termék jelenik meg a szupermarketek polcain, de a kiskereskedők is haladást érnek el környezeti lábnyomuk csökkentésében, különösen az erőforrás-hatékonysági intézkedések terén. A fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatban a vevőkkel folytatott kommunikáció azonban még jobbításra szorul. A legjobb gyakorlatok elismerésére a jelentés díjak alapítását javasolja.

Janez Potočnik környezetvédelmi biztos így nyilatkozott: „A jelentés szerint a kiskereskedők egyre komolyabban veszik a környezettel kapcsolatos felelősségeiket. A kiskereskedők különleges helyzetben vannak, mivel képesek nagy mértékben befolyásolni a vásárlók választási szokásait, és örömömre szolgál, hogy egyre több környezetbarát terméket látok a polcokon. Gratulálni szeretnék a kiskereskedőknek az erőforrás-hatékonyság növelésére és környezeti hatásaik csökkentésére irányuló kezdeményezéseihez, noha ez még csak a kezdet.”

Vállalások a környezettudatosság jegyében

A kiskereskedelmi fórum 2009. évi indulása óta a kiskereskedők számos egyedi és konkrét, a fenntartható fogyasztáshoz és termeléshez hozzájáruló környezetvédelmi intézkedést hajtottak végre. A kiskereskedők számára az épületek energiahatékonyságának növelése és a fenntarthatóbb termékek forgalmának növelése jelentik a kiemelt intézkedési területeket.

Három kategóriában (értékesített termékek, az értékesítés módja és a kommunikáció) mintegy 280 környezetvédelmi kötelezettségvállalást tettek.

Az első csoportba tartozó 2009-es kötelezettségvállalások nyomon követése számos helyes gyakorlatra derített fényt. A különböző tagállamokban végzett üzletlátogatások rámutattak arra, hogy a kiskereskedők több környezetbarát terméket kínálnak a vásárlóknak, köztük az ökocímkével ellátott és biotermékek nagyobb választékát.

Fenntarthatóság a gyakorlatban

A Carrefour szupermarket-lánc 2006-hoz képest 83%-kal növelte a sajátmárkás biotermékek számát, míg a Mercadona 100%-os csomagolási hulladék-visszanyerési arányt ért el a boltjaiban és disztribúciós központjaiban. Az Asda Wal*Mart a 2005-ös szinthez képest 40%-kal csökkentette közúti szállításból származó CO2-kibocsátását, a Lidl pedig 2009-ben 10 000 tonnával csökkentette CO2-kibocsátását mindössze azzal, hogy újrahasznosított anyagból készült zacskókat kezdett használni. A jelentés további példákra is kitér.

Bár a vevőkkel folytatott kommunikáció legjobb gyakorlatára vonatkozóan számos példát emeltek ki, a jelentés úgy találta, hogy ezen a területen a kiskereskedők többet is tehetnének. A jelentés díjak létrehozását javasolja a bevált gyakorlatok elismerésére.

Kiskereskedelmi fórum

A kiskereskedelmi fórum 2009-ben jött létre azzal a céllal, hogy tudatosítsa a fenntartható fogyasztás népszerűsítését szolgáló gyakorlati intézkedések szükségességét. A tagság önkéntes és a fórumnak tagja lehet minden, a kiskereskedők környezetvédelmi cselekvési programjában (REAP) részt vevő kiskereskedő, valamint a célkitűzésekhez hozzájárulni kívánó civil szervezet.

Júniusban a kiskereskedők bemutatták az ágazatra vonatkozó önkéntes környezetvédelmi magatartási kódexüket. A környezeti fenntarthatóság kiskereskedői kódexe kiemelt figyelmet szentel az egyes termékek – például faanyag, hal – fenntartható beszerzésének, az üzletekben a fokozott forráshatékonyságnak, a szállítás és az elosztás optimalizálásának, a jobb hulladékgazdálkodási gyakorlatnak, valamint a fogyasztók megfelelőbb tájékoztatásának. Az aláírók megállapodtak abban, hogy az elért eredményekről beszámolót készítenek, például éves vállalati fenntarthatósági jelentés formájában. A magatartási kódexet eddig több mint tizenkilenc nagy kiskereskedelmi vállalat és 7 kiskereskedelmi szervezet írta alá.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek