A hírekből megtudhattuk, hogy a városi biciklis futárok megjelenése új korszakot nyitott a csomagkézbesítés világában. A fenntarthatóság azonban nem zárja ki a rugalmasságot, sőt, meg is követeli azt. Így teljesen elfogadott elv, hogy ami nem fér el a kerékpáros futárok hátizsákjában, azt alternatív szállítási móddal kézbesítik.
A gyors, pontos, környezetbarát kézbesítés hamar népszerűvé vált, különösen a belvárosi ügyfelek körében. Azonban a szolgáltatás iránti kereslet növekedése, valamint a nagyobb csomagok kézbesítése, illetve a vidékre vagy külföldre irányuló küldemények megjelenése új kihívások elé állította a zöld logisztikában gondolkozó vállalkozásokat.
A furgonok munkába állítása
A Hajtás Pajtás szolgáltatásai között is megtalálható a vidéki és a külföldi fuvar lehetősége. Ezt a furgonok munkába állításával sikerült megoldani annak ellenére, hogy az alapvetően biciklis alapokra épülő futárszolgálatok sokáig elutasították az autóhasználatot, mivel céljuk éppen a károsanyag-kibocsátás minimalizálása volt.
Végül a gyakorlat és az ügyféligények azt mutatták, hogy ahhoz, hogy a környezettudatosság valóban működjön a gyakorlatban is, szükség van a rugalmasságra. Így a furgon használata nem ellentmondásnak, hanem kiegészítésnek tekinthető. A furgonok munkába állításával a Hajtás pajtás, olyan ügyfeleket is megnyertek maguknak, akik az 5 dekás borítékokat is kénytelenek voltak másfél tonnás autókkal küldeni, mert egy autós vagy motoros futárszolgálattal álltak szerződésben.
A dilemma feloldása
Az első furgon bevezetését a Hajtás Pajtás esetében is számos belső szakmai vita övezte. Felvetődött, hogy sérti-e ez a zöld értékrendet, vagy pedig belefér a koncepcióba? A tapasztalatok azonban mára igazolták, hogy egy átgondoltan használt autóflotta nem gyengíti, hanem erősíti a fenntartható szolgáltatás hitelességét.
A legtöbb környezettudatos futárszolgálat mára vegyes modellt alkalmaz. A küldemények többségét teherbiciklivel és klasszikus kerékpárral szállítják, de a nagyobb csomagokat vagy hosszabb távú küldeményeket furgonokkal kezelik. Azt is fontos tudni, hogy ezek az autók jellemzően elektromos vagy alacsony kibocsátású járművek, amelyeket logisztikai célra optimalizáltak.
Magán megrendelőként is érdemes a biciklis futárokat megbízni
A biciklis futárszolgálatok esetében a legnagyobb előny a gyorsaság és a rugalmasság. A kerékpárral nem kell parkolóhelyet keresni, nem kell dugóban araszolni, gyors és kiszámítható tempóban fog eljutni a küldemény a címzetthez. Éppen ezért nemcsak a cégek kedvelik ezt a kézbesítési módot, hanem egyre több a magánember is a megbízók között.
A jelenlegi adatok alapján a városi futárszolgálatok zöld működésének arányai igen látványosak. A kézbesítések 70%-a teherbiciklivel, 10%-a hagyományos kerékpárral, 10%-a elektromos furgonnal, és csupán 10%-a belső égésű motorral működő járművel történik.
Ez azt mutatja, hogy a furgonhasználat nem vált dominánssá, inkább egy célzott kiegészítő eszközként működik. A zöld logisztika tehát nem kizárólagosságot jelent, hanem tudatos döntések sorozatát, amelynél nem cél nem bizonyos eszközök kizárása, hanem azok észszerű, arányos és felelős alkalmazásán van a hangsúly./X/