A legfőbb cél kideríteni, hogy a Hold és a Mars felszínén közlekedő roverek speciális forgó tengelyei és tömítései milyen ütemben kophatnak el. A számtalan sikeres űrmisszió ellenére rendkívül meglepő módon korábban ilyen jellegű vizsgálatokat még sohasem végeztek az Európai Űrügynökségnél.
„A valódi holdfelszíni minták persze felbecsülhetetlen értékűek és rendkívül ritkák az ilyen speciális kopásvizsgálatok elvégzéséhez. Épp ezért a Hold és a Mars felszínét borító regolithoz rendkívül hasonló, de földi körülmények közt előállított modellmintákat (ún. simulantot) kaptunk az Európai Űrügynökségtől a laboratóriumi mérések elvégzéséhez” – avat be a kutatás részleteibe Dr. Barkó György, a MATE Műszaki Intézetének tudományos főmunkatársa.
A simulant fizikai, kémiai és mechanikai tulajdonságait tekintve rendkívül hasonló az eredeti anyaghoz. Ily módon a MATE Műszaki Intézetben rendelkezésre álló speciális laboratóriumi műszer mintákkal végzett mérései alapján következtetni lehet arra, hogy a hold- és marsjárókon lévő fémtengelyek és tömítések az extrém terhelési feltételek között hogyan és milyen alapanyagokkal lehetnek a lehető legtovább tartósak.
A szakemberek vizsgálati eredményei révén ráadásul nemcsak a mars- és holdjárók válhatnak tartósabbá, hanem az űrutazás is biztonságosabb lehet.
Mint emlékezetes, a Challenger űrrepülőgép 1986. január 28-i katasztrófáját is egy elégtelen tömítés okozta. A hideg időjárás károsan befolyásolta egy tömítőgyűrű rugalmasságát, így az nem volt képes megfelelően betölteni funkcióját és pusztító robbanást okozott.