Bár a magánszemélyek, a taxisok és a mezőgazdasági gépeket üzemeltetők még mindig a 480 forintos hatósági áron tankolhatnak, az elemzés szerint már az is jól láthatóan növelte a villanyautók keresletét, hogy a cégeknek bő 1 hete piaci áron kell tankolniuk.
Villanyautók tekintetében az új autók piacán és a Használtautó.hu kereséseinél egyaránt látványos növekedés látható a tavalyi évhez mérten, még ha továbbra is viszonylag szerény bázisról beszélhetünk: a DATAHOUSE adatai szerint az újautó-eladások csaknem 4, a Használtautó.hu kereséseinek pedig nem egész 2%-át adják a tisztán elektromos modellek, havi szinten átlagosan félmillió kereséssel. A benzin és a gázolaj egyre magasabb ára, egyre nehézkesebb elérhetősége pedig most még tovább ösztönzi a növekedést.
Bár a 480 forintos hatósági áras üzemanyag a jelenlegi szabályozások szerint október 1-jéig él, július 30-a déltől a jogi személyek, azaz a cégek számára már nem alkalmazható, ami mintegy harmadával növelte meg a benzines és dízel cégautók üzemanyagköltségét. Az idei második félévre továbbá a cégautó-adó szabályzása is módosult (a díjtételek gyakorlatilag megduplázódtak), míg a környezetkímélő, zöld rendszámos (azaz tisztán elektromos és plug-in hybrid) modellek esetén továbbra sincs cégautó-adó.
„Tisztán látszik, hogy a cégek számára lett égető a környezetkímélő, leginkább elektromos autóra történő váltás. Velük együtt a hatósági áras üzemanyag kivezetésétől vagy az üzemanyaghiánytól óvakodók még tovább növelték az elektromos modellek iránti érdeklődést. A cégek hatósági áras tankolásból való kikerülése napján több mint 20 százalékkal nőtt az elektromos modellekre indított keresések száma a Használtautó.hu felületén, és a rá következő napokban is hasonlóan fokozott érdeklődés látszott” – mutatott rá a piac gyors reakciójára Katona Mátyás, autópiaci szakértő.
Jól látható az is, hogy az elektromos modellek körében fokozódott az eladó autók számának csökkenése, vagyis ilyen autót nemhogy alkuval, hanem szinte csak licitálással lehet vásárolni – még használtan is. Az árak további emelkedése tehát nemcsak az új, hanem a használt autók piacán is fokozódik. A Használtautó.hu elemzője szerint a használt villanyautók kapcsán két okból is további jelentős kereslet-, és így árnövekedés is várható: az új autók piacán az elektromos modellek körében fokozottan igaz, hogy egyre drágább modellek egyre hosszabb, akár 1 éven is túlnyúló szállítási idővel érhetők csak el, a másik pedig a hatósági áras üzemanyag végessége.
„Saját tapasztalat, hogy hiába van ma még érvényben az ársapka, a napokban a Balaton partján vagy az autópályák mentén már tényleg szembesülhettünk olyan helyzettel, hogy nem hosszabb egy villanyautó villámtöltése, mint egy benzines vagy dízel autó tankolása a hozzá társuló, egyre hosszadalmasabb sorban állással együtt” – jegyzi meg Katona Mátyás.
Az alapján, hogy a piac milyen heves reakciót mutatott a céges autók hatósági áras tankolásból való kikerülésekor, az ársapka várható kifutása egyértelműen tovább fogja növelni az elektromos modellek kelendőségét és árát is. Meg kell ugyanakkor jegyezni, hogy nemcsak a villanyautó-vásárlás lesz egyre drágább, hanem közlekedni is költségesebb lesz, hiszen nem csupán a benzin, hanem az áram ára is megnőtt. Ha azonban a nem rezsicsökkentett benzintarifát a benzin vagy a gázolaj piaci árával vetjük össze, azt láthatjuk, hogy az elmúlt években tapasztalthoz hasonlóan még mindig olcsóbb az elektromos autók üzeme, mint a belsőégésű motorosoké. Ráadásul az elektromos modellek futásköltsége és emissziója a szintén egyre drágábban elérhető, de akár támogatással is megcsíphető napelem-telepítéssel tovább csökkenthető, áraik kapcsán azonban csakis emelkedés várható a jövőben is.