Az önkormányzatok pénzügyi gazdálkodási helyzete értékelésének és gazdálkodása szabályosságának utóellenőrzése
Az Állami Számvevőszék lezárta Encs Város Önkormányzata utóellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy az önkormányzat az intézkedési tervben foglalt feladatok jelentős részét nem hajtotta végre, és ez pénzügyi egyensúlyának hosszú távú fenntarthatóságát veszélyezteti. A gazdálkodás szabályosságát érintő hiányosságok továbbra is fennálltak, amely nem támogatta a szabályos közpénzfelhasználást.
Az Állami Számvevőszék kiemelt figyelmet fordít ellenőrzési megállapításai fokozottabb hasznosulására. A rendszeres utóellenőrzések visszacsatolást adnak mind a döntéshozók, mind az ellenőrzött szervezetek számára, ezáltal hozzájárulnak a szükséges intézkedések tényleges végrehajtásához és a közpénzügyek rendezettségének javulásához.
Encs Város Önkormányzatának pénzügyi gazdálkodási helyzete értékelését és gazdálkodása szabályosságának ellenőrzését az ÁSZ 2010. január 1. és 2013. június 30. közötti időszakra vonatkozóan végezte el. A nyilvánosságra hozott számvevőszéki jelentésben megfogalmazott javaslatokra az önkormányzat hét feladatot határozott meg intézkedési tervében. A most lezárult utóellenőrzés célja annak értékelése volt, hogy a számvevőszéki jelentés alapján készített intézkedési tervben meghatározott feladatokat az ellenőrzött szervezet végrehajtotta-e. Az utóellenőrzés a 2014. április 30. és 2017. július 26. közötti időszakra terjedt ki.
Az önkormányzat intézkedési tervében meghatározott hét feladat közül kettőt határidőben, hármat részben hajtott végre, két feladatot azonban nem végzett el. Mivel az önkormányzat a vállalt feladatok jelentős részét nem hajtotta végre, így a továbbra is fennálló – a pénzügyi egyensúly megteremtése, hosszú távú fenntarthatóságára vonatkozó – hiányosságok veszélyeztették a pénzügyi egyensúly hosszú távú fenntarthatóságát. A gazdálkodás szabályossága terén megállapított hiányosságok miatt a szabályos közpénzfelhasználás nem volt támogatott.
A két – önkormányzati gazdálkodás biztonságát célzó és a stabilizációs program kidolgozására vonatkozó – határidőben végrehajtott feladat mellett az önkormányzat három feladatot részben hajtott végre: az ellenőrzött időszakon belül csak egy évre vonatkozóan mérte fel a bevételnövelő és kiadáscsökkentő lehetőségeket; nem minden esetben intézkedett a kiegyenlítést szolgáló forrás megjelöléséről, a lejárt szállítói tartozás átütemezéséről; valamint a tervezéskor a bevételeket nem minden esetben a jogszabályi előírásoknak megfelelően, közgazdaságilag megalapozottan határozta meg. Ezek mellett az önkormányzat két feladatot nem hajtott végre, nem készítette el az önként vállalt feladatok finanszírozhatóságának felméréseit, továbbá a közbeszerzésekről szóló törvény előírása ellenére nem módosította az Encs Városgazda Nonprofit Kft.-vel fennálló közszolgáltatási szerződését.
Az intézkedési tervben rögzített feladatok végrehajtásáról a jogszabályi előírásoknak megfelelő nyilvántartást vezették.
Az ÁSZ figyelemfelhívó levéllel fordult a polgármesterhez, hogy intézkedjen a szabályszerű feladatellátás érdekében a jogszabálysértő gyakorlat és a feltárt hiányosságok megszüntetése iránt.