2024. 11. 2. szombat

Achilles
1 EUR 408 HUF
1 GBP 485 HUF
Kezdőlap » Gazdaság » Gazdaság » Ózd Város Önkormányzata belső kontrollrendszerének és befektetési döntéseinek ellenőrzése

Ózd Város Önkormányzata belső kontrollrendszerének és befektetési döntéseinek ellenőrzése

Az önkormányzatok belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének ellenőrzése – Ózd (17081)
Befejezte az Állami Számvevőszék Ózd Város Önkormányzata belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének, továbbá egyes befektetési döntéseinek, a döntések végrehajtásának és elszámolásának szabályszerűségi ellenőrzését.
Az ÁSZ megállapította, hogy az Önkormányzat belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének hiányosságai miatt a befektetési tevékenységek szabályszerű végzése és az elszámoltathatóság nem volt biztosított. A befektetett közvagyon számviteli adatainak megbízhatósága sérült, mivel a főkönyvi könyvelés, az analitikus nyilvántartás és a bizonylatok adatai közötti egyeztetés, nem volt biztosított.

Az Állami Számvevőszék az elmúlt években több száz ellenőrzést folytatott le önkormányzatoknál és nemzetiségi önkormányzatoknál. Ezek mindegyikének célja a helyhatóságok szabályozott működésének, gazdálkodásának, illetve pénzügyi egyensúlyi helyzete megteremtésének és fenntartásának támogatása volt. A 2015-ben történt, brókercégekhez kapcsolódó események kockázatait értékelve és azok társadalmi jelentőségére tekintettel az ÁSZ kiterjesztette a belső kontrollrendszer ellenőrzését az érintett önkormányzatok befektetési döntéseire is.

A több mint 36 ezer lakosú Ózd a 2015. évi költségvetési beszámoló szerint 8 milliárd 875,7 millió Ft költségvetési bevételt ért el, valamint 6 milliárd 59,6 millió Ft költségvetési kiadást teljesített. Az Önkormányzat könyvviteli mérleg szerinti eszközvagyona 2015. december 31-én 13 milliárd 51,4 millió Ft volt, ebből a befektetett pénzügyi eszközök állománya 1 milliárd 5,3 millió Ft-ot tett ki.

Az ÁSZ 2015. január 1-jétől 2015. december 31-ig terjedő időszakra vonatkozóan ellenőrizte és értékelte az önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítását, továbbá azt, hogy egyes elemeinek működtetése biztosította-e a közpénzfelhasználás szabályosságát. Ellenőrizte továbbá, hogy a 2011. január 1-jétől 2015. december 31-ig terjedő időszakban az önkormányzat egyes befektetési döntései és azok végrehajtása, elszámolása megfelelt-e a vonatkozó jogszabályoknak és belső szabályozásoknak, a kialakított kontrollrendszer egyes pillérei támogatták-e a befektetési tevékenység szabályszerűségét.

A számvevőszéki ellenőrzés megállapította, hogy 2011. január 1. és 2015. december 31. között a befektetési tevékenységek szabályszerű végzését a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése nem támogatta. A közvagyonnal való felelős gazdálkodás nem volt biztosított, mivel a kontrollkörnyezet kialakítása nem volt megfelelő, az Önkormányzatnál eltérő szabályozási tartalommal határozták meg a pénzeszközök felhasználását, továbbá kockázatkezelési rendszert sem működtettek. A befektetések vonatkozásában az Önkormányzatnál nem biztosították a folyamatba épített előzetes és utólagos vezetői ellenőrzést, illetve a külső és belső ellenőrzések a befektetési tevékenység végzésére nem terjedtek ki. Az információs és kommunikációs rendszer nem biztosította a megfelelő, naprakész információk rendelkezésre állását. A befektetések analitikus és részletező nyilvántartása hiányos volt, ezért nem tudták elvégezni jogszabályban előírt egyeztetést a főkönyvi könyvelés, az analitikus nyilvántartás és a bizonylatok adatai között.  

.

Az ellenőrzés feltárta, hogy a belső kontrollrendszer kialakítása és működtetése 2015-ben nem biztosította a szabályszerű közpénzfelhasználást. A kontrollkörnyezet kialakítása nem volt teljes körű, a hivatásetikai alapelveket, az etikai eljárás szabályait nem alakították ki, valamint az ellenőrzési nyomvonal tartalma sem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. A gazdálkodási jogkörök gyakorlása során megsértették a jogszabályban és a belső előírásokban foglaltakat. Az információs és kommunikációs rendszer keretében nem határozták meg a beszámolási szinteket, határidőket, módokat, valamint nem tettek eleget a kötelezően közzéteendő közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalának sem. Monitoring rendszert a szervezeti tevékenységek és célok elérésének folyamatos és eseti nyomon követésére nem alakítottak ki. Az integritás szemlélet érvényesítésében az Önkormányzatnak még fejlődést kell elérnie.

Az Állami Számvevőszék jelentésében a feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében a polgármesternek és a jegyzőnek fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

Ilyen egy jó szakmunkás
A szakmunkás egy adott szakma képviselője, aki képesítéssel és képzettséggel rendelkezik az adott területen. Gyakran fizikai munkát végez, amely során…

További cikkek

Facebook

Időjárás

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp