Az önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdasági társaságok gazdálkodásának ellenőrzése – a Régió Park Miskolc Parkolási Kft. gazdálkodásának ellenőrzéséről
Az Állami Számvevőszék befejezte a Régió Park Miskolc Parkolási Kft. gazdálkodásának 2011-2014 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a fizető parkolással kapcsolatos közfeladat ellátásának önkormányzati megszervezését hiányosságok jellemezték. A Miskolc Holding Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt. a Régió Park Miskolc Parkolási Kft. feletti tulajdonosi jogait az előírásoknak megfelelően gyakorolta. A Régió Park Miskolc Parkolási Kft. vagyongazdálkodása összességében szabályszerű volt, beszámolási, adatszolgáltatási kötelezettségét a jogszabályok szerint teljesítette, hiányosság csak a vagyonnyilvántartásnál jelentkezett. A közérdekű adatok nyilvánosságát a társaság biztosította. Az adatok védelméhez szükséges feltételekről 2013-tól gondoskodtak. A kötelezettségek állománya azonban veszélyeztette a gazdálkodás stabilitását. A közfeladat bevételeinek és ráfordításainak elszámolása nem volt szabályos, és az ellenőrzés az árképzés terén is hiányosságokat azonosított.
Az Állami Számvevőszék kiemelt célja, hogy a helyi önkormányzatok gazdálkodásában rejlő pénzügyi kockázatok feltárásával, az államháztartáson kívülre nyújtott költségvetési támogatások és ingyenes vagyonjuttatások, valamint az államháztartáson kívül működő feladat-ellátó rendszerek ellenőrzéseivel hozzájáruljon ahhoz, hogy a közpénzeket az államháztartáson kívül működő szervezetek is átlátható, rendezett módon használják fel. Az ÁSZ ezért ütemezetten ellenőrzi az önkormányzatok többségi tulajdonában lévő gazdálkodó szervezeteket, melynek keretében a Régió Park Miskolc Parkolási Kft. ellenőrzésére is sor került.
A társaságot Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata alapította 2004. március 1-jén a fizető parkolással kapcsolatos kötelező önkormányzati feladat ellátására a város közigazgatási területén. Az ellenőrzött időszakban a társaság feletti tulajdonosi jogokat az önkormányzat által 2006-ban létrehozott Miskolc Holding Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt. kizárólagosan gyakorolta. A társaság elnevezése 2016. szeptember 7-től „RÉGIÓ PARK MISKOLC” Parkolási Nonprofit Kft.-re változott, majd megszűnését követően, 2017-től általános jogutódja a MISKOLCI VÁROSGAZDA Városgazdálkodási Közhasznú Nonprofit Kft. lett.
Az ÁSZ ellenőrzése megállapította, hogy Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata a közfeladat-ellátáshoz kapcsolódó rendeletalkotási kötelezettségének eleget tett. A 2014 októberétől hatályos közszolgáltatási szerződés tartalma azonban alapvetően nem felelt meg az előírásoknak, mivel az elszámoltathatóság feltételei nem álltak fent. A Régió Park Miskolc Parkolási Kft. feletti tulajdonosi jogait a Miskolc Holding Önkormányzati Vagyonkezelő Zrt. szabályszerűen gyakorolta, ennek keretében eleget tett a beszámoltatási és felügyeleti rendszer működtetési kötelezettségeinek.
Az ellenőrzés megállapította, hogy a Régió Park Miskolc Parkolási Kft. rendelkezett a működéshez szükséges szabályzatokkal, ugyanakkor az értékelési szabályzatot késedelmesen, a számlarendet pedig nem az előírásoknak megfelelően készítette el. A vagyonnyilvántartás vezetése nem felelt meg a jogszabályoknak, mivel a főkönyvi és az analitikus nyilvántartás egyezőségét nem biztosították teljes körűen. A beszámolási kötelezettséget az előírásoknak és a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően teljesítették.
A társaság közzétételi kötelezettségét teljesítette. 2013-ban elkészítették az adatvédelmi- és adatbiztonsági szabályzatot – mely tartalmazta a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét rögzítő szabályokat –, továbbá belső adatvédelmi felelőst neveztek ki. A kötelezettségállomány mértéke és szerkezete veszélyeztette a Régió Park Miskolc Parkolási Kft. gazdálkodási stabilitását. A bevételek, valamint a költségek és ráfordítások elszámolása nem volt megfelelő. A követelésállomány kezeléséről alapvetően az előírásoknak megfelelően intézkedtek, hiányosság az éven túli követelések nyilvántartásánál és az értékvesztés elszámolásánál jelentkezett. Az ellenőrzés az árképzés terén hiányosságokat azonosított, mivel a várakozási díjra vonatkozó javaslatot nem támasztotta alá költségkalkuláció.
Az ÁSZ jelentésében a társaság általános jogutódja, a MISKOLCI VÁROSGAZDA Városgazdálkodási Közhasznú Nonprofit Kft. ügyvezetőjének négy, Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata polgármesterének két javaslatot fogalmazott meg, amelyekre az érintetteknek 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.