Március 19-én újra felölti Tamás a verseny overálját és harcba száll az idő és a sporttársak ellen a debreceni Gázvezeték úti Salak Arénában.
Beszélgetés Tamással a március 19-i Autós Salakshow előtt.
Évek óta része vagy a magyar autósportnak. Navigátorként ismertelek meg, egy majd tíz évvel ezelőtti salakpályás körversenyen. Rikító citromsárga tűzálló overálban voltál, ott épp a bal egyben.
Milyen autóval is fogod majd róni a köröket, és mit szeretsz a salakos csapatásban?
– Ahogyan 10 éve is egy piros Suzukival, úgy idén is a „mi autónkkal” vágok neki a viadalnak. Akkoriban egy Suzuki Swift GTI volt az utcai autóm, most pedig csapatunk Swift Sportjának ülök be a vezető ülésébe. Az autó nem lesz ismeretlen számomra, hiszen már jó pár versenyen túl vagyunk vele. Viszont eddig csak a navigátori ülést foglaltam el, most lesz az első bevetésem pilótaként. Nagy izgalmakkal várom a salak versenyt, biztos előjön a 10 évvel ezelőtti bizsergés… Ez a Suzuki azonban már egy profi versenyautó, egy igazi kis méregzsák, úgyhogy kíváncsian várom, hogy milyen lesz vezetni.
Hogy mit szeretek a salakos csapatásban? Debrecen környékének földrajzi adottságai sajnos nem kényeztetnek el minket kanyargós szerpentinekkel, így én is, ahogyan rajtam kívül még nagyon sokan mások, itt kezdtük versenyzői pályafutásunkat. Jó visszatérni a gyökerekhez, jó tudni, hogy honnan indultunk. Büszkén emlékszem a 90-es évek végére, amikor egy Trabanttal megnyertem egy 3 fordulós salak-kupa sorozatot. Mindig is szívesen veszek részt a salakos viadalokon, hiszen jó sok emlék, élmény fűz ide.
Most fordított lesz a menet irány, tehát az óramutató járásának megfelelően. Mivel kíván ez nagyobb odafigyelést, mint a klasszikus irány?
– Sok versenyzővel beszélgettem erről és meglepő módon sokan idegenkednek tőle. Nekem azonban jobban kézre áll, mint a „szokásos” balra irány. Véleményem szerint jobban ki lehet engedni a palánkhoz a versenyautót, így a lehető legszélesebb íven, leggyorsabban lehet kanyarodni.
Mesélnél az eddig rally-s pályafutásodról, eredményeidről?
– Ez az autós szenvedély pici gyerekkoromtól végig kíséri az életemet. Első rallye-s élményeimet Trabantokkal szereztem, amiket egyetemi ösztöndíjból tartottam fenn a 90-es évek végén. Néhány évig Papp Robinak navigáltam egy Ladában, majd Rádli Józsival és egy Peugeot 306-sal teljesítettem életem első 1. osztályú bajnokságát 2004-ben. Következett Szabó Bencével és a Start-Autó Suzuki Teammel a Suzuki profi csapata, akivel volt szerencsém menni a Suzuki Ignis kupában és a Super-1600 is. Baksay-Szabó Ádámmal és egy Mitsubishivel átéltem életem legnagyobb borulását, de vele belekóstolhattam Ausztriában és a Barum rallye-n a nemzetközi versenyzésbe is. Az egri Vas Zolival egy Nissan Almera Kit-Carban megtapasztaltam a versenyzés hőskorát. Vele aztán egy Mitsubishi EVO IX-el autóztunk az Országos Rallye Bajnokság élmezőnyében. Sajnos a gazdasági válság ekkor lezárt egy korszakot, de nyitott egy újabb lehetőséget számomra. Bereczki Norbi barátom ajánlásával több évig a Rallye2 versenyzői összekötőjeként szolgáltam a versenyzőket, segítettem a versenyek rendezőinek, részt vettem a versenyigazgatásban. Nagyon érdekes volt belelátni, hogy milyen összetett és bonyolult dolog egy verseny zökkenőmentes lebonyolítása, mennyi ember munkáján múlik egy rendezvény sikere vagy kudarca. Ugyanakkor kapcsolatba kerültem rengeteg autóversenyzővel, szerelővel, csapattaggal és jó volt annyi emberrel együtt „dolgozni”.
A versenyzés azonban újra visszacsábított a pályákra. Dr. Forgács Barnabás barátom kérésére ismét itinert ragadtam és sikeres bajnokságot teljesítettünk a BMW-vel. Szintén BMW-vel csapattunk néhány versenyen Gyurkó Tibivel is. Az elmúlt 2 évben Soós Szabival és Bereczki Norbival vettünk részt jó pár határon túli versenyen. Az erdélyi Hargita és Jászvásár rallye-n murván gyűjtöttük a versenykilométereket és az élményt, a havas Kovászna Rallye-ra pedig szinte már „haza járunk”.
Az elmúlt 20 év és a több, mint 100 versenyem élményeit felsorolni lehetetlen, de egy olyan szoros kötelék, ami mindig ennek a sportágnak a közelében fog tartani. 2017-es terveid, mint navigátor?
– Az idei verseny szezonunk is, ahogyan az elmúlt években már januárban elkezdődött. VB-s szöges gumikkal száguldozni a hófalak között Svéd rallye-s feeling, ugyanakkor elérhető távolságban és teljesíthető költségvetéssel az erdélyi Kovásznán éljük át ezt évről évre. Soós Szabival erre készülünk egész évben. Év közben Kunmadarason szeretnénk részt venni a versenyeken, de tervben van ismét valamelyik román murva futam, év végén pedig a Mikulás és a Szilveszter Rallye-k is.
Évek óta támogatója a Kärcher a Soós – Bereczki nevével fémjelzett autóversenyeknek. Mit is tudhatunk erről a cégről? Az autósportban vannak-e használható termékei?
– A családom és az autóversenyzés mellett életem másik legfontosabb eleme a Kärcher is. Édesapám munkáját tovább folytatva a német tisztítástechnikai eszközök értékesítésével és szervizelésével foglalkozó vállalkozást vezetek itt Debrecenben. A nagynyomású mosók terén piacvezető Kärcher megoldást kínál a versenyautók lemosására, ugyanakkor porszívók és egyéb tisztítóberendezések széles választékát megtalálják nálunk, melyeknek minden háztartásban meg van a helye.
Kiknek és miért ajánlod a salakpályás körversenyt?
– Az autóversenyzés veszélyes sport és nem az utcára való. A salakpályás körversenyen és a KZ-Invest Kupa többi rendezvényén is lehetőséget biztosítunk bárkinek arra, hogy a szabályokat betartva, maximálisan biztonságos körülmények között kiélhesse versenyzési vágyait, elsajátítsa a versenyzés alapjait és összemérhesse tudását kategória társaival. Akik pedig nem versenyzőként, hanem nézőként érdeklődnek a salakpályás körverseny iránt, március 19. vasárnapra egész napos, izgalmakban bővelkedő, látványos és benzingőzös szezonnyitó programot kínálunk a Gázvezeték utcán!
Szurkoljunk közösen Géczy Tamásnak a március 19-i Autós Salakshwo-n debrecenben!
– Hajósi Miklós –