ÓH, TE STRESSZES KARÁCSONY
– A LIDL NEMZETKÖZI KUTATÁSI EREDMÉNYEI A KARÁCSONYRÓL
• A nők karácsonykor több stresszt érzékelnek, mint a férfiak, és részben több segítséget is kívánnak.
• A stressz szintje elsősorban Németországban, Nagy-Britanniában, Ausztriában és Írországban magasabb az átlagosnál.
• 26 országban 20 800 fő szolgáltat információkat a „karácsony“ témához.
A napok egyre rövidülnek, a hőmérséklet csökken, és szép lassan úrrá lesz rajtunk a karácsonyi hangulat – és vele együtt érkezik az ünnepek ünnepére való lázas készülődés: szervezés, bevásárlás, díszítés, ajándékcsomagolás, karácsonyfa-díszítés és az ünnepi lakoma elkészítése. Sok mindent el kell intézni, hogy az ünnepnapokon mindenki érezze a karácsony szellemét, és jól érezze magát szerettei körében. Ugyanakkor ki vállalja el ezt a temérdek feladatot, és vajon mennyire stresszes ez az egész? A Lidl megbízásából a karácsony témakörében elvégzett nemzetközi Nielsen-kutatás ennek és még számos más kérdésnek járt utána. 25 európai országban és az Egyesült Államokban összesen 20 800 fő vett részt a kutatásban.
„A karácsony, mint témakör mindannyiunk számára meglehetősen érzelmekkel teli, hiszen végső soron sokunk számára ez az év legszebb ünnepe. 27 országban tevékenykedő nemzetközi kiskereskedelmi vállalatként éppen ezért idén azt a kérdést tettük fel, tulajdonképpen hogyan is ünneplik a vevőink szerte a világon a karácsonyt? Mi az, ami fontos a számukra? Mi stresszeli őket? És vajon mely területeken igényelnek több segítséget az emberek? Hiszen áruválasztékunk révén mi is szeretnénk hozzájárulni ennek a különleges ünnepnek a sikerességéhez.“, mondja Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.
Egy valamit teljesen egyértelműen megmutat a kutatás: a karácsony az emberek számára azt jelenti, hogy együtt lehetnek a szeretteikkel, élvezhetik az ízletes ételeket és megajándékozhatják egymást – függetlenül attól, hogy melyik országban is élnek. A felmérés ugyanakkor azt is alátámasztja, amit minden bizonnyal sokan sejtenek: az előkészületek és a tervezés terhe valamennyi országban nagyrészt még mindig a nőkre hárul, még akkor is, ha éppenséggel pár feladatot átvesznek tőlük. A kutatásban résztvevő nők 66%-a elismeri, hogy ő szervezi az ünnepet, az ajándékvásárlás esetében 75%, míg a karácsonyi díszítés terén egyenesen 78% ez az érték. Mindez közvetlenül hat a stresszérzésre, melyet a nők a karácsony ideje alatt sokkal nagyobb mértékben érzékelnek, mint a partnerük. A nők 46%-a, ugyanakkor a férfiak csupán 37%-a nyilatkozta a kutatás során, hogy számára a karácsony stresszel jár.
A kutatásban megkérdezett magyarok többsége, 93% otthon tölti a karácsonyi ünnepeket, leginkább a család körében. A stressz a többi országhoz hasonlóan hangsúlyos szerepet tölt be nálunk is, a megkérdezettek 1/3-a örülne annak, ha családja többet segítene neki a karácsonyi előkészületekben, és minden második válaszadó szeretné, ha feszültségmentesebb lenne számára az ünnep. A megkérdezettek magyar nők 40%-a válaszolta a stresszt arra kérdésre, hogy mit jelent számára a karácsony. A stresszt kiváltó tényezőként a legnagyobb arányban, 44%-ban pedig az előkészületeket (tervezés, főzés) jelölték meg.
Tuulia Ortner pszichológusnő a következőket tanácsolja: „Ez a fajta személyes karácsonyi stresszérzet háromféleképpen is csökkenthető. Először is: csökkentsük a sikeres ünneppel kapcsolatos igényeket – tervezzünk például egy egyszerű vacsorát a háromfogásos menü helyett. Másodsorban: a szokásosnál korábban fogjunk hozzá az előkészületekhez, és időben beszéljük meg a családdal a feladatok elosztását. És végül harmadsorban: változtassuk meg a látószöget – ami által a követelményeket veszély helyett olyan lehetőségnek tekinthetjük, melynek révén ahelyett, hogy csődöt mondanánk, magunk fölé nőhetünk.“
A nők szinte mindig önként vállalnak magukra több stresszt, annak érdekében, hogy az ünnepet végül mindenki számára szép emlékké tegyék. Emiatt azonban a karácsonyt megelőző hetekben fokozottan túlterheltnek érzik magukat. Ez a karácsonyi stressz-szint mindenesetre régióról régióra nagyon különböző módon jelentkezik: így például a stressz az olyan országokban, mint Németország, Nagy-Britannia, az USA, Ausztria és Írország kerek 55%-os értékével magasabb a nemzetközi átlagot jelentő 43%-nál, míg Svédországban, Dániában és Finnországban ez az érték átlagosan 53%, Csehországban 67%, Szlovákiában pedig 59% érzékeli nagyon megerőltetőnek a karácsonyt megelőző időszakot. Délkelet-Európában viszont a nők csupán 28%-os stresszérzés mellett mindent kicsit higgadtabban közelítenek meg.
Eltérő országok, eltérő körülmények
– karácsony az európai és az amerikai családoknál
Németország, Nagy-Britannia, Írország, USA
Németországban, Nagy-Britanniában, Írországban és az USA-ban a nőknek kell egyszerűen mindent megszervezni, ahhoz, hogy az ünnep igazi karácsony legyen. Mindegyiküknél érezhető azonban a kevésbé feszült karácsony iránti vágy is – legerősebben az amerikai és a brit nőknél, akik 68%-os értéke 10 százalékponttal haladja meg az átlagot. Mindenesetre egyedül az amerikai nők akarnak ténylegesen több segítséget. A németek mintegy fele – összesen 52% – és a britek 42%-a gondolja úgy, hogy elsősorban az előkészületek a legstresszesebbek. Nagy-Britanniában és az USA-ban sokaknak jelent terhet a pénzügyi többletráfordítás.
Közép-Európa – Belgium, Franciaország, Hollandia, Ausztria, Svájc
A belgák, a franciák, a hollandok, az osztrákok és a svájciak is szívesen ünnepelnek a szülőknél vagy a rokonoknál, hogy a tervezés egy részét, valamint a főzés terhét megoszthassák. Sokkal több segítségre szinte már nem is vágyik itt sok nő, azonban egy kicsit több lazításra egyik nő sem mondana nemet ebben az öt országban. Mindenesetre elsősorban a francia nők – csaknem 60%-uk – táplálja magában azt a titkos vágyat, hogy egyszer majd máshogy is ünnepelhet, mint ahogy mindenki szokott. Míg Hollandiában 55%-ban elsősorban az előkészületek a felelősek a legtöbb stresszért, Ausztriában és Svájcban a család kielégítésével kapcsolatos nyomás, valamint az ajándékok körüli feladatok is sokat nyomnak a latban. Belgiumban az ünnep miatt szükséges járulékos munka terheli leginkább az embereket – 40%-os értékük 11 százalékponttal haladja meg a nemzetközi átlagot.
Dél-Európa – Olaszország, Portugália, Spanyolország
Dél-Európában a családban ünnepelnek, így a szülők, a házastársak és a rokonok együtt veszik vállukra a főzéssel és az ünneppel járó terheket. Ennek ellenére az olasz és a portugál nők nem szívesen adják ki a kezükből a szervezést. Spanyolországban és Olaszországban a nők kerek 50%-a tudna elképzelni egy kicsit több segítséget az előkészületek során. És nemcsak ezt, hanem azt is, hogy egyszer majd kicsit más úton-módon ünnepeljenek, amit a dél-európai nők 60%-a mindenképpen csábítónak talál. A karácsonyi előkészületek elsősorban Spanyolországban okozzák a legtöbb stresszt.
Észak-Európa – Dánia, Finnország, Svédország
Dániában, Finnországban és Svédországban a fadíszítés gyakran a gyerekek dolga – mégpedig a megkérdezettek csaknem 40%-nál. A családok egyharmadánál a házastársak és a szülők is együtt főznek és intézik a szervezést. Több segítségre már nincs is igazán szükség, ami a messzi északi országok fejlett munkamegosztását ismerve, nem is csoda. A több segítségre vonatkozó igény tekintetében a dánok, a finnek és a svédek a maguk 32%-os értékével 7 százalékponttal a nemzetközi átlag alatt maradnak. Egy kis stresszt azért ennek ellenére az észak-európaiak is átélnek: a dánokat elsősorban az ajándékvásárlás stresszeli, a finneket a pluszmunka, míg a svédeknél egy kicsit mindkét tényező felelős a stresszért.
Kelet-Európa – Litvánia, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia, Csehország, Magyarország
Kelet-Európában megosztottak a karácsonyi „házitündérek“: míg Csehországban, Litvániában és Szlovákiában és Magyarországon közel a nők fele vágyik több segítségre és lazításra, addig a lengyel nők 65%-a, a szlovák nők 60%-a és a litván nők 66%-a érzi úgy, hogy csak a saját szervezéssel lesz igazi karácsonyi ünnepük. A karácsonyi előkészületek elsősorban Szlovákiában és Szlovéniában okoznak stresszt, de a válaszadó magyar nők közül is 46%-uk vágyna feszültségmentesebb karácsonyra. A pluszmunkát és a szűkös időt Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában érezte tehernek a kutatásban résztvevők fele, Litvániában pedig elsősorban az ajándékvásárlás számít annak.
Délkelet-Európa – Bulgária, Görögország, Horvátország, Románia, Szerbia
Bulgáriában, Görögországban, Horvátországban, Romániában és Szerbiában a megkérdezettek 67%-ánál nagy a vágy egy nyugalmasabb ünnep iránt, még akkor is, ha a délkelet-európaiak többnyire csak a szűkebb családban ünnepelnek. Elsősorban a román, de a görög és a bolgár nők is keményen tartják kezükben a kormánypálcát. A karácsonyfát azonban a háztartások egyharmadánál a gyerekek is díszíthetik. Horvátországban és Romániában elsősorban az előkészületek özöne okoz aránytalanul nagy stresszt a maga 61%-os értékével. A görögök a szűkös idő és az ajándékvásárlás által okozott 7%-os értékükkel nagyon lazák, további nyomást érzékelnek ugyanakkor a család kielégítése miatt. A szerbek elsősorban a pénzügyi terhek miatt aggódnak – náluk ez az érték 20%, szemben az európai 6%-os átlaggal.
Karácsony a Lidl-el
Mindegy, hogy a karácsonyi ünnep és az előkészületek az egyén számára több vagy kevesebb stresszel járnak, vagy, hogy az emberek kevesebb feszültséget szeretnének, a Lidl, mint a mindennapok megbízható partnere mindazt kínálja, ami a tökéletes karácsonyhoz szükséges, és éppen azokat a dolgokat, amelyek a karácsonyt megelőző időszakban mindenki számára kicsit egyszerűbbé teszik az életet. És a Nielsen reprezentatív kutatásának köszönhetően most a Lidl még egy kicsit jobban is átérezheti az egyes országokban a vevők ideális karácsony iránti vágyait.
Bemutatjuk Tuulia Ortner szakértőt
Tuulia Ortner 2012 óta a Salzburgi Egyetem pszichológia karának egyetemi tanára. Bécsben folytatott egyetemi tanulmányainak befejezését követően többek között a bécsi egyetemen és a berlini szabadegyetemen kutatott, mielőtt Salzburgba került. Ottani kutatásai és munkái felölelik a differenciált pszichológia és diagnosztika területeit.