A megyei vállalkozások informatikai hátterének korszerűsítését is segíti az MKIK programja
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) konzorcium vezetőként a kkv-k informatikai hátterének korszerűsítése érdekében – kormányzati támogatással – új, országos projektet indított az elmúlt év végén. Ennek céljairól, részleteiről Koleszár Péterrel, a program egyik vezetőjével – a BOKIK elnökségi tagjával – beszélgettünk.
Gazdasági Iránytű: A BOKIK informatikai osztályát vezető elnökségi tagjaként egy új – a kamarához kötődő – szakmai feladatra kapott megbízást az elmúlt időszakban. Mi ez a feladat? Hogyan kapcsolódik a megye vállalkozásainak életéhez?
Koleszár Péter: Egy országos méretű, az informatikához kapcsolódó, szemléletformáló projekt egyik vezetőjeként tevékenykedem novembertől. A GINOP 3.2.1. azonosítóval ellátott projekt hivatalos neve „Infokommunikációs motivációs, szemléletformáló és kompetenciafejlesztő program kkv-knak”. A közel kétéves időtartamú program kifejezetten vidéki vállalkozások számára nyújt segítséget. Azonban érdemes először a projekt hátteréről, indokoltságáról beszélnünk. Sorra jelennek meg azok a kimutatások, amelyek azt támasztják alá, hogy a hazai kkv-k – a mikro vállalkozásokat is beleértve – jelentős lemaradásban vannak a digitális eszközök használatában európai versenytársaikkal szemben. Ez a hátrány hosszú távon piacvesztéssel jár a magyar cégek számára. Egyre több országban kormányzati szinten különböző ösztönzőkkel igyekeznek segíteni a vállalkozások digitalizációját, vagy digitalizációjának korszerűsítését. Erre törekszik ez a kormányzati támogatással létrehozott program is.
GI: A gyakorlatban mit kell értenünk ez alatt?
KP: Olyan fizikai eszközök, szoftverek vagy módszerek meghonosítását egy cég életében, amely kiváltja a hagyományos papíralapú feladatvégzést vagy a meglévő – korszerűtlenné vált – informatikai megoldások cseréjét eredményezi.
GI: Tehát a projektben ilyen eszközöket fognak „osztani”?
KP: Nem, ez a leggyakoribb félreértés a programunkkal kapcsolatban. A feladatunk az, hogy olyan szemléletformáló tevékenységet végezzünk, amely eredményeként a kkv-k megszabadulnak az infokommunikációs eszközökkel szembeni fenntartásaiktól, megismerkedhetnek mások sikertörténeteivel és meggyőződhetnek arról, hogy a vállalkozás életében a korszerű eszközök bevezetése a gazdaságosabb működést szolgálja. Továbbá segítséget kapjanak ahhoz, hogy milyen pályázati források bevonásával tudnak elindulni a fejlődés irányába.
GI: Tudna erre példát mondani?
KP: Egy kisvállalat esetében az internetes jelenlét elkerülhetetlen. Egy bútorasztalos, aki a referenciáit nem tudja megmutatni az interneten, saját magától veszi el az időt az üzletet nem hozó, szükségtelen helyszínfelmérésekkel, árajánlat készítésekkel. Ha a megrendelő látja a referenciákat az interneten, és megnézheti azt is, hogy az adott minőség/ár nem az ő elképzeléseihez igazodik, nem fogja terhelni a vállalkozást árajánlatkérésekkel.
GI: Egy nagyobb üzem esetében mi lehet egy ilyen korszerűsítés?
KP: A cégek fejlődési pályáját gyakran nem követi az infokommunikációs módszerek bevezetése. Egy egyszerűbb termelésirányítási rendszer bevezetésével is jelentős hatékonyságjavulás érhető el, és ez a további növekedés előtt nyithatja meg az utat.
GI: Mit nyújt a projekt a cégeknek?
KP: A programunknak számos pillére van. Az országban összesen 27 fős – Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 2 fős – tanácsadói hálózat segít a vállalkozásoknak eligazodni abban, hogy milyen eszközökkel vagy módszerrel érhetnek el nagyobb hatékonyságot. A második pillér egy 127 állomásból álló rendezvénysorozat lesz, amely járási szinten szólítja meg a vállalkozásokat. Itt az előadásokon kívül az egyes területek szakértőivel is találkozhatnak, konzultálhatnak az érdeklődők. Harmadikként kiemelném azt az ingyenesen elérhető tudástárat, amely a programunkhoz csatlakozó vállalkozások számára lesz elérhető. Azonban a leginkább számszerűsíthető eredménye annak a szállítói partnerhálózatnak lesz, amely segítségével kedvezményes ajánlatokhoz, beszerzési lehetőségekhez juthatnak a vidéki kkv-k.
GI: Mi a teendőjük azoknak a cégeknek, amelyek részt akarnak venni a programban?
KP: A BOKIK miskolci székházában található az irodánk, ahol felvehetik a kapcsolatot a tanácsadóinkkal, akik tájékoztatást adnak a további lépésekről. A májustól induló rendezvényeinket igyekszünk számos csatornán meghirdetni és tájékoztatni az érdeklődőket. Várjuk a cégek jelentkezését, munkatársaink készséggel segítik őket abban, hogy beléphessenek a digitális világba.