2024. 12. 28. szombat

Kamilla
1 EUR 411 HUF
1 GBP 495 HUF
Kezdőlap » Kultúra » Kultúra » Ezért szeretjük a nőket az üzleti életben

Ezért szeretjük a nőket az üzleti életben

Nem annyira impulzívak, hosszabb távra terveznek, jobban becsülik munkatársaikat, összességében megbízhatóbbnak tűnnek a női cégvezetők, illetve azok a cégek, ahol a felső vezetésnek van női tagja is. „Ennek ellenére csökken a nők szerepe a cégvilágban” – mondja az adatokat közzétevő Opten céginformációs igazgatója.


A cégstatisztika szerint a tisztán férfi menedzsmenttel, illetve tulajdonosi körrel rendelkező vállalkozások 10 százalékkal rosszabb kockázati besorolást érnek el, mint azok, amelyek vezetésében egy vagy több nő is található – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató nőnapi elemzéséből. A nők megbízhatóságát mutatja az is, hogy a jelenleg működő női érdekeltségű cégek átlagéletkora 12 év, míg tisztán férfi kapcsolatrendszer esetén csak 8 év az átlagos cégéletkor. „A női vezetésű cégek alacsonyabb kockázata nem annyira a nők eltérő gondolkodásával, mint inkább társadalmi státuszukkal magyarázható. Könnyen lehet, hogy ez az előny elveszne, ha teljesülne a feministák álma, és minden szinten megvalósulna az egyenjogúság” – mondja Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója.

Pertics szerint a nők számára pozitív jelenség kézenfekvő magyarázata lehet az is, hogy a cégek felső vezetésében ülő nők átlagéletkora számottevően meghaladja a férfiakét. A cégjegyzésre jogosult és tulajdonos nők átlagéletkora 49 év, vagyis jellemzően az anyaszerepből a munka világába visszatérő asszonyok vállalnak vezető beosztást, illetve kerülnek ilyen pozícióba. Ez nagyobb tapasztalatot, higgadtabb döntéshozatalt, nem annyira az önös karrierérdekeket, mint inkább a cég biztonságát szem előtt tartó döntéseket jelent – alighanem ez eredményezi a nők által irányított vállalkozások kisebb kockázatát.

„Ha nem érné hátrány a szülés előtt álló nőket a munkahelyükön, vagy nem létezne az üvegplafon-jelenség, a fiatalabb nők is könnyebben kerülnének magas pozícióba, és motivációik is közelebb kerülnének a férfiakéihoz. Ha ezután is megmaradna a különbség a női és a férfivezetésű cégek között, csak akkor mondhatnánk, hogy a cégstatisztika visszaigazolja a nemek eltérő gondolkodását és vezetési képességét. Addig kár ilyesmiről beszélni: az eltérés sokkal inkább a rutinnal magyarázható” – véli Pertics Richárd.

2011, azaz a válság második hulláma óta alaposan átalakult a magyar cégstruktúra, s ez nem hagyta érintetlenül a nemek megoszlását sem a működő vállalkozások vezetésén belül. A gazdasági társaságok számának megemelkedése, majd drasztikus visszaesése mindezek ellenére jobban megrostálta a gyengébbik nemhez kötődő vállalkozásokat. 2011-ben még a cégek 61 százaléka volt nőkhöz kapcsolható, mára az arány 57 százalékra esett vissza.

A cégstatisztika erre a jelenségre már nem ad választ. Talán a növekvő stressz vagy a válságos éveket jellemző leépítéshullám, illetve a nemi sztereotípiák állnak a jelenség mögött. Elképzelhető, hogy a leépítések azért érik el előbb a nőket, mert az erről döntő emberek úgy gondolják: ha őket bocsátják el, kisebb kárt okoznak, hisz biztos marad egy másik kereső a családban. „Akárhogy is van, a nők továbbra is meghatározók a hazai cégvilágban: 328 ezer gazdasági társaságban tulajdonosok vagy cégjegyzésre jogosultak nők is, és minél nagyobb egy társaság, annál több a nő a vezetésben” – mondja az Opten igazgatója.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

Mindenhol szükség van tanárokra!
Kétség nem fér ahhoz, hogy az oktatás és vele együtt a tanárok helyzete és megítélése volt már jobb is az elmúlt évtizedekben, viszont ez nem jelenti …

További cikkek

Designjurta a Cserhát szívében
Magyarország rejtett kincse, Farkaskútvölgy egy újabb attrakcióval gazdagodott. Csíkszentmihályi Benjámin építész legújabb munkája egy hazánkban egyed…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés