A magyar-holland gazdasági kapcsolatok fontosságát emelte ki csütörtökön Sopronban Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára, amikor stratégiai együttműködésről szóló szándéknyilatkozatot írt alá a Miniszterelnökség képviseletében Berényi János, a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) elnöke és a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója.
Szijjártó Péter elmondta: a magyar gazdaság növekedése szempontjából kiemelten fontos a magyar-holland gazdasági együttműködés, ugyanis mára 9,5 milliárdos összeggel, a harmadik legtöbb befektetés Hollandiából érkezik Magyarországra, tavaly pedig Hollandia Magyarország 11. legfontosabb kereskedelmi partnere volt, közel ötmilliárd eurós forgalommal.
A sörgyártó a magyar-holland gazdasági együttműködés egyik legjelentősebb képviselője, így „a Heineken is hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország ma jobban teljesít” – jegyezte meg az államtitkár.
Emlékeztetett arra: a 2010-es választások után a kormány nem a minél kisebbre összehúzódzkodás és a kivárás politikáját választotta, hanem lehetőségként tekintett a válságra, amelyből – ha gyors és hatékony választ adnak a kihívásra – az ország erősebben kerülhet ki.
Ezért tűzte célul a kormányzat, hogy az ország Európa termelési központja legyen, ehhez pedig – szinte minden nagy rendszer átalakításával – a kontinens legkedvezőbb üzleti környezetét kell szervezni, említette meg az államtitkár.
Joris Huijsmans, a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója az eseményen arról beszélt: a cég életében mindig megkülönböztetett helyen szerepelt Magyarország, a 120 éve alapított soproni üzem pedig mára az ország legnagyobb kibocsátású sörgyára lett.
Megemlítette: az üzem bekerült azon legjobbjaik közé, amelyek gyárthatják a Heineken márkát. A termelése és logisztikai kapacitása alapján ez a kilencedik legnagyobb üzemük, amelyből a régió hat államába szállít az országban mintegy 550 embert foglalkoztató társaság. Úgy vélte, nyitott és kedvező üzleti környezetre találtak itt.
Firtl Mátyás (KDNP), a város és környéke országgyűlési képviselője az eseményen azt emelte ki: a helyiek érdeke is, hogy Sopronban a sörgyár tovább tudjon fejlődni, és bővítse a térség gazdasági lehetőségeit.
A Heineken korábban közölte: csökkent a világ harmadik legnagyobb söripari vállalatának a nyeresége 2013-ban. Az egyszeri tételeket nem számítva, 4,6 százalékkal, 1,59 milliárd euróra csökkent a csoport adózás utáni eredménye. Az értékesítési árbevétel 1,3 százalékkal, 21,25 milliárd euróra (6570 milliárd forint) nőtt.
A profitcsökkenés egyik oka az erős euróárfolyam volt, a másik a gyenge kereslet Kelet- és Közép-Európában, és a vártnál kisebb ütemű növekedés Amerikában és az afrikai piacokon. A Heineken 2012-ben elindított egy hároméves takarékossági programot, amelynek eredményeként összesen 625 millió eurót faragnak le a költségekből. Ennek keretében az idén létszámleépítést hajtanak végre a csoportnál, de egyelőre nem közölték, milyen mértékűt.