Mikor motiváló és mikor nem a pénzjutalom?
A szeptemberi iskolakezdés jó lehetőség arra, hogy a szülők célokat tűzzenek ki gyermekeik elé, amelynek eléréséért zsebpénz, pénzjutalom jár, legyen szó tanulásról, különóráról vagy házimunkáról. Ez motiválhatja a diákot, azonban vissza is üthet: a kicsi elveszítheti érdeklődését a tanulás iránt, és csak a pénz reményében hajt. A bank Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő meghirdetőjének javaslataival kiválaszthatjuk, mivel ösztönözhetjük hatékonyan gyermekünket.
A diákok életében az iskolakezdés időpontja meghatározó: véget ér a szórakozás, és egy évig ismét a tanulásra kell összpontosítaniuk. Ez egy jó alkalom a szülők számára, hogy átgondolják, milyen szabályokat szeretnének felállítani vagy milyen teljesítményt várnak el utódaiktól, legyen szó a tanulmányi eredményekről, különórákról vagy a házimunka elvégzéséről.
Sokan egy-egy feladat elvégzését vagy egy jó jegyet bizonyos összeggel jutalmaznak. Azonban a szülő felelőssége, hogy korlátokat is szabjon. Ha ugyanis minden egyes jó jegyért pénz jár, akkor a gyermek hamar elveszítheti a természetes érdeklődését a tanulás iránt, és csak az anyagiak miatt fog tanulni. A felnőtteknek kell ezért megszabni a kereteket: mi az a szint, ami mindenképpen elvárható, és mi az, amiért erőfeszítéseket kell tenni, ezek elérését pedig érdemes megjutalmazni.
Szeptemberben ezért határozzuk meg azt is, milyen gyakran és mennyi zsebpénz jár. Állapodjunk meg előre arról is: ha rossz jegyet hoz haza a gyerek, nem vesz részt a különórán vagy nem takarítja ki a szobáját, akkor ebből az összegből vonunk-e le tőle büntetésképpen. Motiválóbb azonban, ha a megállapított zsebpénzt minden körülmények között megkapja, és inkább a plusz eredményeket jutalmazzuk.
Ha például csemeténk az előző évben egy tárgyból közepesen teljesített, felajánlhatunk neki egy összeget arra az esetre, ha idén sikerül egy vagy két jegyet javítania. Jutalmazhatjuk kisebb összeggel akkor is, ha a kötelező házimunkán felül végez el valamit, például nemcsak leviszi a szemetet, de elmegy bevásárolni is.
Sok gyerek jár különórára, ami egy idő után akár terhessé is válhat számukra. Ha egyszer kifizettük az adott hónapra esedékes díjat, elvárhatjuk, hogy a tanuló el is menjen a foglalkozásokra. Azért, hogy motiváljuk, kitűzhetünk elé egy célt: például kap egy bizonyos összeget, ha idén helyezést ér el az iskolai tantárgyi versenyen vagy év végére el tud játszani egy meghatározott darabot a zongorán.
„A mai gyerekek hamar kapcsolatba kerülnek a pénz világával, azonban a szülők felelőssége megtanítani nekik, miért jár fizetség vagy jutalom és miért nem, annak érdekében, hogy a fiatalok tudják értékelni az anyagiakat. Az iskolakezdés jó alkalom az új szabályok lefektetésére, vigyázzunk azonban arra, hogy pénzzel ne az elvárható eredményeket, hanem az extra teljesítményt jutalmazzuk. A szülők felelőssége az is, hogy megtanítsák utódaiknak a kapott összeg beosztását. Ha jó példával járunk elől, bevonjuk a kicsiket is a pénzügyi tervezésbe, máris sokat tettünk azért, hogy később, felnőve, ők is pénzügyi döntéseiket tudatosan hozó felnőttekké váljanak” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő zsűrielnöke.