2011. November 8.-án Lyukvölgyben 9.30.-kor Miskolc Annabánya u 77. sz. alatti kezdettel a Miskolc Megyei Jogú Város Jegyző képviselője hatósági ellenőrzést tart a Települések Megmaradásáért Egyesület részvételével.
Részletek:
A nem megfelelő szilárd és folyékony hulladékkezeléssel kapcsolatban a Jegyző hatósági ellenőrzést rendelt el, a Kormányhivatal kötelezésére. A Települések Megmaradásáért Egyesület hivatalosan jelezte a polgármesteri hivatal felé, – ügyféli jogállás kérése – hogy a hatósági eljárásokon részt kíván venni, mely jog nem tagadható meg. A részvétel keretein belül az Egyesület a miskolci intézményekbe is bemehet. /Miskolc Annabánya u. 77. sz. önkormányzati ingatlan/
Az önkormányzat által kezelt közérdekű adatokat kérésre ki kell adni, ahhoz semmilyen szerződést, együttműködési megállapodást nem kell kötni.
Megjegyzés: A tetvesedést megszüntető munkacsoport is hasonlóan kíván eljárni, mint a vízbázis védelmi és miskolci ingatlanokat védő munkacsoportja.
Tekintettel arra, hogy a MIK Zrt a közérdekű adatok kiadását (-bérlő fizeti e a szemétszállítás, szennyvíz szippantatási díjat, – fizetik e egyáltalán a bérleti díjat, ha nem akkor a szerződésben leszabályozottak szerint miért nem szüntetik meg, – szerződés szerint a Miskolc vagyonát ingatlankezelő megőrzi e, avagy elherdálja) megtagadta, ezért ellene közérdekű adatok kiadására való kötelezési per van folyamatban, amely 2011. 11. 10.-ére van kitűzve.
A helyszíni ellenőrzésen az Egyesület meg kíván győződni, hogy a Jegyző ill. az ingatlan tulajdonosa (pl: MIK Zrt) adott e, lakhatási engedélyt és ha adott milyen jogszabály alapján adta, olyan ingatlanra, mely lakás céljára nem felelnek meg a hatályos jogszabályok alapján.
Ezen kívül meg kívánunk győződni arról, hogy a Jegyző eleget tesz e a 2000. évi Hulladékgazdálkodási törvény előírásainak, mely rögzíti, hogy nyilván kell tartani a folyékony és szilárd hulladékkezelést és köteles évente egyszer leellenőrizni, és betartja e a törvényi kötelezettségét, hogy amennyiben nem megfelelő állapotokat tapasztal a törvényes rend helyreállítása érdekében megteszi a szükséges intézkedéseket.
A Települések Megmaradásáért Egyesület továbbra is azon az állásponton van, hogy számít Miskolc város vezetőire és együtt kíván működni a most felállított önkormányzati munkacsoporttal, mely a „kedvezőtlen jelenségek” megszüntetésére alakult.
A fentiek alapján kérjük Dobos Tímea szóvivő hölgyet, hogy a sajtónyilatkozatban helyesbítse az alábbi valótlan állításait: „Sem Miskolc intézményei, sem a hivatal nem kíván részt venni a Települések Megmaradásáért Egyesület által létrehozott munkacsoportban. Sőt, határozottan elzárkózik a munkacsoporttól, mivel ilyen irányú megkeresés nem érkezett a Miskolci Polgármesteri Hivatalhoz….A Települések Megmaradásáért Egyesületnek nincs joga ahhoz, hogy a miskolci intézményekbe bármilyen céllal bemenjen… információt egyetlen egyesület, szervezet sem kaphat hivatalosan, csak ha szerződés alapján szakmai együttműködés jön létre közöttük. Ez azonban nem történt meg az Egyesület és a Hivatal között!”
Szemes István Elnök
Települések Megmaradásáért Egyesület
Tisztelt Szerkesztőség!
A Települések Megmaradásáért Egyesület elnöke Miskolc Város Jegyzőjéhez címzett levelében több intézkedés megtételét, valamint hatósági ellenőrzések megtartását kezdeményezte. A beadványra Miskolc város jegyzője a következőket válaszolta Szemes Istvánnak:
„ Az Egyesület által felvetett kedvezőtlen jelenségek lehetőség szerinti mielőbbi megszüntetése Önkormányzatunknak is eltökélt célja. Annak érdekében, hogy a szükséges ellenőrzések és a szükségessé váló intézkedések minél hatékonyabban és jogszerűbben történhessenek meg, munkacsoport létrehozására került sor a Polgármesteri Hivatalban.
A Közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Tv. (Ket.) vonatkozó előírásai alapján a helyszíni hatósági ellenőrzések csak az ingatlantulajdonosok előzetes értesítését követően foganatosíthatók, ezért szükséges a már említett előkészített munka.
Terveink szerint a lefolytatásra kerülő hatósági ellenőrzések komplex módon kerülnek majd megtartásra, azok alkalmával nem csak a környezeti, hanem az ingatlan használati („lakhatási engedély”), a hulladékszállítási, állattartási rendeleti előírások betartásának vizsgálatára is sor kerül.
Ennek megfelelően a helyszíni szemléken az Építési és Környezetvédelmi Hatósági Osztály, a Közterület- felügyelet, valamint esetenként a Rendőrség képviselői is részt vesznek. Mint környezetvédelmi ügyekben ügyféli jogállással rendelkezőt- Egyesületüket is értesítjük a helyszíni ellenőrzésekről.
Szemes István beadványában a veszélyeztetett gyermekek problémáját is érinti. Erre Miskolc város jegyzőjének a válasza: „Ezzel összefüggésben szükséges meghatározni a veszélyeztetés fogalomkörét. A veszélyeztetettség olyan magatartás, mulasztás vagy körülmény következtében kialakult állapot, mely a gyermek testi, értelmi, érzelmi vagy erkölcsi fejlődését gátolja vagy akadályozza. A gyermek elhanyagolása bármely környezetben előfordulhat, a gyermek bántalmazása nem a lakhatás függvénye, de ha elhanyagolásra, vagy bántalmazásra utaló magatartás esetén az erre irányuló jelzés akár magánszemélytől, – névtelenül is- akár a városban működő jelzőrendszer bármely tagjától érkezik, a szükséges intézkedés megtörténik.
A városban működő jelzőrendszer, a gyerekjóléti szolgálat, a jegyzői gyámhatóság, illetve a gyámhivatal csak egyedi családok, gyermekek konkrét ügyeiben tud eljárni és segítséget nyújtani, illetve a hatósági intézkedést elrendelni. Mindezek alapján, ha bejelentés érkezik a gyerekjóléti szolgálat- a szülők együttműködése esetén- alapellátásban, ha ez nem jár eredménnyel a jegyzői gyámhatóság bevonásával teszi meg a szükséges intézkedéseket.”
A Hivatal válasza, -amire Szemes István mostani levelében utal – a „tetvesedés elleni munkacsoport” megalakítására, és esetleges ellenőrzésére vonatkozott. Ezzel kapcsolatban a Hivatal álláspontja továbbra is a következő:
„Sem Miskolc intézményei, sem a hivatal nem kíván részt venni a Települések Megmaradásáért Egyesület által létrehozott munkacsoportban. Sőt, határozottan elzárkózik a munkacsoporttól, mivel ilyen irányú megkeresés nem érkezett a Miskolci Polgármesteri Hivatalhoz. Arról sem kaptunk előzetesen tájékoztatást, hogy a munkacsoport hogyan képzeli ezt a fajta tevékenységet. A Települések Megmaradásáért Egyesületnek nincs joga ahhoz, hogy a miskolci intézményekbe bármilyen céllal bemenjen. A miskolci iskolák és óvodák saját hatáskörükben mindent megtesznek a tetvesedés ellen. A miskolci védőnők rendszeresen ellenőrzik az intézményekbe járó gyerekeket és megteszik a szükséges intézkedéseket. Az ő joguk, lehetőségük és kötelességük, hogy intézkedéseket tegyenek. A Települések Megmaradásáért Egyesület „tetvesedési adatai” nem hitelesek és nem mérvadóak, ugyanis adatvédelmi és szakmai okokból ilyen információt egyetlen egyesület, szervezet sem kaphat hivatalosan, csak ha szerződés alapján szakmai együttműködés jön létre közöttük. Ez azonban nem történt meg az Egyesület és a Hivatal között! „
Megkérjük Szemes Istvánt, hogy a tényeket, információkat ne ferdítse el, hanem tartsa magát ahhoz a szóbeli megállapodáshoz, ami azon a kerekasztal megbeszélésen hangzott el, amit a Polgármesteri Hivatal kezdeményezett a Települések Megmaradásáért Egyesülettel. Arra is megkérjük Szemes Istvánt, hogy ne mosson össze több információt, mert az ferdíti a tények valóságtartalmát.
Válasz Lenkei Péternek a Környezeti Tanácsadó Iroda vezetőjének:
Szó sincs arról, hogy a civileket kizárnánk bármiből is. Sőt, kifejezetten jó a kapcsolatunk több civil szervezettel. A Települések
Megmaradásáért Egyesülettel egy kerekasztal megbeszélésen fejtettük ki, hogy mennyire fontos az együttgondolkodás a civilek és a hivatal között.
Ezen a megbeszélésen a hivatal több osztályvezetője is részt vett, akik felajánlották együttműködésüket a Települések Megmaradásáért
Egyesületnek. Kértük, hogy Szemes István jelezze felénk problémáját, hogy közösen találjuk meg a megoldást, hogy valóban egy közös cselekvés indulhasson el az egyesület és a hivatal között. Szemes István most sem (tetvesedés elleni munkacsoport) a segítségét ajánlotta fel – hiszen a hivatallal fel sem vette a kapcsolatot- hanem a sajtót tájékoztatta arról, hogy létrehozott egy munkacsoportot, és a Miskolci Polgármesteri Hivatal is csak a sajtóból értesült arról, hogy az egyesület mit tervez. Szemes István konkrétumként közölte, hogy ” A munkacsoport 5 miskolci intézményben kezdi meg munkáját”. Erről talán a Hivatalt kellett volna először értesítenie és csak ezt követően a sajtót tájékoztatnia. És végezetül.
Nem, nem élünk a kommunizmusban, de a szerepköröket valóban tisztázni szokás. A Hivatal sem jelent be semmit, ami egyesületeket vagy civileket érint, csak miután az érintettekkel egyeztetett.