www.SOS505.hu
06 80 505-505
Segítségre szorul a miskolci Lelkisegély telefonszolgálat, olvastam a napokban valahol. Ezen persze csöppet sem csodálkozhatunk, hiszen minden egyesületnél, alapítványnál jóval kevesebb a pénz, szűkösebbek a források, mint eddig, de azoknál akik másoknak nyújtanak segítséget még égetőbb ez a probléma.
– Pedig, ha lehet ezt mondani, a mostani időkben, minden eddiginél nagyobb szükség van a szolgálatra, – mondja Molnár Erzsébet, az alapítvány szakmai vezetője, abban a rendkívül otthonosan berendezett belvárosi lakásban, amely ugyan a tulajdonuk, de amelynek a fenntartása, most egyre nehezebb – amely már 23 éve működik. Itt Miskolcon 1988. január 1-én alapították, s bizony ez idő alatt sok ezer ember fordult hozzánk segítséget kérve. Most pedig amikor nagyon sokan elveszítik munkahelyüket, ebből is adódóan a családoknál jóval több a probléma, nem csak a gazdaságban, hanem az egyéni sorsokban is válság van, még inkább szükség van a külső segítségre.
– Miben tudnak Önök segíteni, így telefonon keresztül?
– Sok embernek már az is segít, ha valaki türelmesen meghallgatja Őket. Hiszen az emberek a problémák sokasodásával egyre türelmetlenebben lesznek egymáshoz is, önmagukhoz is. Az is fontos, hogy itt anonim lehet mindenki, s amit elmond, az titok marad. Azt persze nem mondhatjuk a vonal végéről, hogy ezt a problémát így vagy úgy kellene megoldania, de rásegítjük a helyesnek látszó megoldásra.
– Melyek a leggyakoribb problémák, amely miatt a telefonkagyló után nyúlnak az emberek?
– Konkrét eseteket természetesen nem mondhatok…Az első a magány, és ez nem csupán azoknál jelentkezik, akik egyedül élnek, hiszen sajnos a társas magány is gyakori. Egyébként is, mi magyarok kicsit depressziósabbak vagyunk, mint az európai átlag, azután jön a befelé fordulás, majd a komoly depresszió. Ezt követik a párkapcsolati, családi zűrzavarok. Veszekszünk, majd ápolgatjuk a sérelmeinket, emésztjük magunkat, s ebből nem tudunk kiutat találni. Itt vannak a kamaszok a szerelmi, iskolai, családi gondjaikkal, és a párválasztási nehézségekkel. Ezek után az úgynevezett veszteségélmények jönnek a sorban. Elveszítjük a munkahelyünket, nyugdíjba vonulunk, vagy elveszítjük szeretteinket. Kilátástalanság, reményvesztés, depresszió és gyakran öngyilkosság a megoldatlan problémák vége.
– Be tudnak-e tevőlegesen is avatkozni ilyen esetben?
– Sajnos nem. Nincs rá módunk, ez egy anonim szolgálat, s a technikai feltételek sem adottak. Mi csak reménykedhetünk, hogy megmentettünk egy életet…
– Honnan tudják ezt, hiszen nincs visszajelzésük, vagy gondolom nagyon ritkán…
– Igen, ez igaz, ezt meg is kell szokniuk a szolgálat önkénteseinek. Amikor letesszük a telefont, csak abban lehetünk biztosak, hogy igyekeztünk mindent megtenni a segítségre szoruló emberért. Ezt sokunknak nehéz is földolgozni, de ennek a feloldására kiváló szakmai továbbképzéseken vehetünk részt. Része vagyunk másfél éven keresztül az Európa Uniós OSPI programnak, amely összefogás a depresszió ellen, s ebben is kapnak mentális segítséget az itt tevékenykedők.
– Említette, hogy önkéntesként dolgoznak a telefon vonal, vagy a számítógép, ezen a végén ülők. Mennyien teljesítenek szolgálatot, és miért?
– Igen, jelenleg 44 önkéntes váltja egymást. Naponta négyen váltják egymást. Miért? Mert remélik, hogy önként vállalt szolgálatuk nem hiábavaló. Ez nem fizetős állás, itt az emberbaráti szeretet számít, ami így a mai világban szokatlan.
– Mi a feltétele annak, hogy valaki itt szolgálatot vállaljon?
– Minimum érettségi, és hogy megfeleljen a pszichológiai szűrőkön. Elég széles a korhatár 20 és 75 év között bárki jöhet, az előbbi feltételekkel. El kell végezniük az önkénteseknek egy 120 órás tanfolyamot, és folyamatos szakmai képzéseken kell részt venniük. Amikor pedig már itt dolgoznak akkor bizonyos „szupervízióra” van szükségük, hogy ne maradjon mentális teher rajtuk. Elég stabil a csapatunk, még az alapítók közül is van 5-6 ember, aki ma is dolgozik.
– Ezek a személyi feltételek, s hogy állnak a technikai eszközökkel?
– Jelenleg a 80-as telefonszám működik, ami ingyenes a hívó félnek, és a címben is említett internet cím, ami egy Skype jellegű rendszer. Ez is fontos manapság a fiatalabb generáció miatt. Sajnos mobilszámunk nincs, ami ingyenesen lenne hívható, ebben az Országos Szolgálat most is folytat tárgyalásokat, de a mobil szolgáltatók nem segítőkészek. Az Európai Unió egységes segélyvonalat vezet majd be, így a 116 és a 123-as hívószámon leszünk elérhetőek. Ennek a kommunikációját is központilag oldják majd meg.
– Miben tudunk mi segíteni Önöknek?
– Tudjuk, hogy egyre kevesebb mindenkinek a pénzügyi lehetősége, és sajnos a pályázati források is meglehetősen szűkösek, ezért kérnénk most azokat, akik készítik az adóbevallásaikat, hogy gondoljanak ránk, hiszen az 1 %-os adományok is segíthetnek.
A pontos nevünk Miskolci Lelkisegély Telefonszolgálatért Alapítvány, és az adószámunk: 18425958-1-05
Orosz B.Erika
–