2025. 05. 9. péntek

Gergely

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Hírek » Eu hírek » A felmérések szerint aggasztóan gyenge a fogyasztói tudatosság és kompetencia
royal_magazin_PNG

A felmérések szerint aggasztóan gyenge a fogyasztói tudatosság és kompetencia

A 2011-es európai fogyasztóvédelmi konferencia alkalmával ma közzétett Eurobarométer-felmérés szerint a megkérdezett fogyasztóknak kevesebb mint 50%-a érzi magát magabiztos, tájékozott és védett fogyasztónak az EU-ban. A tudatos fogyasztók könnyen felismerik a legelőnyösebb ajánlatokat, ismerik jogaikat, és problémák esetén jogorvoslatért fordulnak. A kiszolgáltatott fogyasztók ellenben nehezen hozzák meg döntéseiket, jogaikat nem ismerik, több kellemetlenség éri őket, és nem lépnek fel jogaikért a problémás helyzetekben. Becslések szerint az EU GDP-jének 0,4 százalékát teszik ki a fogyasztók által bejelentett károk, és az uniós fogyasztók több mint egyötöde szembesült már valamilyen problémával az elmúlt 12 hónapban. Noha számos vásárló él a panasztétel lehetőségével a kiskereskedelemben, nem kielégítő válasz esetén nagy részük nem tesz további lépéseket. Sok fogyasztónak gondot okoznak a hétköznapi számítások, és nehezen szűrik ki a fontos információkat. Nem ismerik fel, ha illegális értékesítési módszerekkel találkoznak, és jogaikkal sincsenek tisztában. A megkérdezettek többsége nem tudott arról a jogáról, hogy visszaadhat, megjavíttathat vagy kicseréltethet egy meghibásodott terméket.

John Dalli, az Európai Unió egészségügyi és fogyasztópolitikai biztosa így nyilatkozott: Ezek az aggasztó eredmények azt jelzik, hogy kifejezetten magas azoknak a fogyasztóknak a száma, akik ki vannak téve a csalás, a megtévesztés és az erőszakos eladási módszerek veszélyének, és nincsenek tudatában annak, hogy döntéseiket mérlegelhetik, és elkerülhetik a nemkívánatos vásárlást. Amennyiben a fogyasztók nem tudnak magabiztosan dönteni, és nem tudnak védekezni az őket érő kárral szemben, az nemcsak rájuk, hanem a növekedést ösztönző innovatív, tisztességes vállalkozásokra nézve is káros.” A biztos így zárta nyilatkozatát: „Ha segíteni akarjuk az egyre összetettebb piaccal és információáradattal szembesülő fogyasztókat, akkor a jövőben szem előtt kell tartanunk ezeket az eredményeket.”

A felmérés:

A 2010-ben készített felmérés során 29 ország (EU27, Izland és Norvégia) 56 471 fogyasztójának magatartását vizsgálták. A feltett 70 kérdés a fogyasztói érdekérvényesítés három fő területére, a fogyasztói kompetenciára, a fogyasztók saját jogaikkal kapcsolatos tudatosságára, illetve a fogyasztók magabiztosságára terjedt ki. A felmérés célja a fogyasztói kompetenciával, tudatossággal és magabiztossággal kapcsolatos információk gyűjtése, amelyek alapján kialakíthatók és részleteikben is kidolgozhatók a valós fogyasztói magatartást figyelembe vevő uniós és nemzeti szintű politikák.

Főbb megállapítások:

A felmérés arra mutatott rá, hogy a fogyasztói tudatosság és kompetencia aggasztóan gyenge. Ugyanakkor a fogyasztók pozíciójának erősítésére számos lehetőség kínálkozik, amelyek révén növelhető a fogyasztók jóléte, mérsékelhetők az őket érő károk. Az internetnek és a médiának lényeges szerepe van a fogyasztók pozíciójának erősítésében: a fogyasztók több mint 38 százaléka a világhálón hasonlítja össze a különböző termékeket, a média pedig közvetlenül képes szólni a polgárokhoz.

A fogyasztókat érő károk, jogorvoslat

A megkérdezett európai polgárok közül minden ötödik szembesült már panaszra okot adó problémával. Becslések szerint a fogyasztókat érő károk az EU GDP-jének 0,4 százalékát teszik ki. Az alacsonyabb végzettséggel rendelkezők és az idősebbek kevésbé hajlandók jogorvoslatot igénybe venni, noha nem valószínű, hogy kevesebb kellemetlenség éri őket. A felmérés megerősítette a minőségi jogorvoslathoz való hozzáférés fontosságát, ugyanis számos probléma megoldható lenne, ha több alternatív vitarendezési lehetőség állna rendelkezésre.

Fogyasztói kompetencia

A számolási készséget illetően már az egyszerű számítási műveletek is gondot okoznak a fogyasztóknak: csupán 45 százalékuk válaszolt helyesen a fogyasztói magatartással kapcsolatos három kérdésre. Ami a pénzügyi kompetenciát illeti, a megkérdezettek húsz százaléka síkképernyős tévékészülék vásárlásánál nem volt képes kiválasztani a legolcsóbb terméket. Mindössze 58 százalékuk értelmezte helyesen egy élelmiszer összetevőinek listáját, 18 százalékuk pedig nem tudta, melyik a termék szavatossági ideje. A fogyasztóknak csupán 2 százaléka azonosított helyesen öt közismert tájékoztató emblémát; 33 százalékuk úgy vélte, hogy a CE-jelölés európai gyártási helyre utal, és csak 25 százalékuk tudta, hogy az valójában az uniós előírásoknak megfelelő terméket jelöl. Sokuk egyetlen, a saját országában működő fogyasztóvédelmi szervezetet sem tudott megnevezni.

A fogyasztói jogok ismerete

A fogyasztók többsége nem volt tisztában alapvető jogaival, például azzal, hogy egy meghibásodott termék a vásárlást követő 18 hónapon belül megjavíttatható vagy kicseréltethető, illetve az ára visszaigényelhető, hogy a fogyasztói döntés megváltoztatása vagy kedvezőbb ajánlat esetén egy online pénzügyi szolgáltatásról szóló szerződés 14 napon belül felmondható, valamint hogy a házaló ügynökkel kötött szerződéstől is hasonlóképpen el lehet állni.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!