A BKV jelenlegi helyzetét figyelembe véve legfeljebb úgy lehetne ingyenes a fővárosi közösségi közlekedés, ha az utasok tolnák a járműveket. A Lehet Más a Politika (LMP) szerint Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt vagy nincs tisztában a BKV helyzetével vagy ostobának tartja a választókat – mindkettő rossz hír a budapestieknek.
A Lehet Más a Politika régóta hangsúlyozza, hogy a BKV jelentős átalakításokra szorul, így egyebek mellett meg kellene változtatni a finanszírozását és viteldíj-politikáját is, de a Horváth Csaba ingyenességre vonatkozó javaslata a budapesti közösségi közlekedés összeomlásához vezetne.
A közlekedési vállalat finanszírozásának mintegy 50 százaléka a viteldíjakhoz kapcsolható (jegyárbevétel és árkiegészítés), több mint 40 százaléka állami támogatás, és kevesebb mint 10 százalékot áll a főváros, ezért még kevésbé értelmezhető Horváth Csaba „jó híre”. Az LMP véleménye szerint az lenne az egészséges arány, ha ezek a források a cég működéséhez egyenlő nagyságban járulnának hozzá, így valamelyest csökkenthetőek lennének a jegyárak, és vonzóbbá lehetne tenni a közösségi közlekedést az autózással szemben. Ennek megteremthetőek a feltételei, például a vállalkozásokra kivetett helyi adókkal vagy kommunális adókkal. Az ökopárt azonban tisztában van azzal, hogy ilyen lépést csak átgondolt, egy, az állami adóreformmal összehangolt adóátalakítás során lehet végrehajtani.
A szocialista politikus felvetése, a dugódíj felhasználása a közösségi közlekedés finanszírozásában önmagában támogatható. Fontos azonban, hogy az ebből származó többletforrások – melyek egyébként bizonyosan nem érik el a vizionált számokat – elsősorban a hiányzó fejlesztések (elővárosi közösségi kapcsolatok fejlesztése, járműpark cseréje, stb.) alapját teremtsék meg. A dugódíj elsődleges szerepe ráadásul nem a bevétel, hanem a forgalom csillapítása a belvárosi zónákban. Ezt az amúgy támogatandó eszközt azonban könnyen le lehet járatni a társadalom szemében, ha csak újabb sarcot látnak benne, nem pedig tudatosabb, átgondoltabb közlekedésre ösztönző, és a városi életminőséget javító intézkedést. A mostani, az autózókat csupán fejőstehénnek tekintő javaslat viszont sajnos az előbbi irányba mutat.
Horváth Csaba kampányígérete már csak azért is hajmeresztő, mert éppen a szocialista kormányzás ideje alatt nőttek az égig a jegy- és bérletárak. A választók emlékezete pedig valószínűleg tovább tart, mint Horváth Csabáé, akik azzal vádolta az LMP-t, hogy tőle nyúlta le a dugódíj bevezetésének ötletét, holott az a megalakulása óta szerepel az ökopárt programjában. Annak minden esetre örülünk, hogy a belvároson átmenő autósforgalom korlátozásának szükségességével egyetértünk.
Jávor Benedek