A hamarosan kezdődő 2010-es szezon első futama nem csak az autósport királykategóriáját csak hébe-hóba követőknek, de az igazi rajongók számára is rengeteg furcsaságot okoz majd. Változásban nem volt hiány – és ezúttal nem csak a versenyzőpiacon történő jövés-menés hozott létre érdekességeket, hisz – nem megfeledkezve az újak létrejöttéről sem – az istállók egy része is komoly átalakuláson esett át. Kétrészes sorozatunk első felében ezt tekintjük át.
Már a 2009-es szezon elején-közben sejthető volt, hogy véget ért egy tendencia, amely az elmúlt években erősen jellemző volt a Forma 1-re. Nem másról van szó, mint a gyári csapatok dominanciájáról. Míg korábban a legnagyobb autógyártók politikája önálló istálló létrehozását-fenntartását támogatta, addig a nemsokára induló szezonban mindössze két (és fél) ilyen csapat szerepel majd.
A visszavonulást megcélzó úton a Honda indult el először. A japán gigavállalat döntése nem számított meglepőnek – még ha váratlanul is ért mindenkit –, hiszen a jelenleg is tartó gazdasági világválság az autóipart hatványozottan sújtotta, a csapatnak pedig az óriási anyagi lehetőségek és ráfordított munka ellenére sem termett sok babér; egyetlen futamgyőzelmüket a 2006-os, kaotikus Magyar Nagydíjon érték el.
Méghozzá Jenson Button révén – az angol pilóta a Honda csapatát egy dollárért megvásárló, így annak jogutódjává váló Brawn GP versenyzőjeként 2009-ben világbajnok lett. Brawnék – a Honda már megtervezett 2009-es modelljével – a konstruktőri trófeát is elhódították. Ezen tények ismeretében talán már bánják Japánban, hogy a kiszállás mellett döntöttek, bár kérdéses, hogy Ross Brawn csapatfőnök zsenialitása nélkül milyen eredményekre lettek volna képesek mégoly versenyképes autóval is.
A sort a BMW folytatta, amely a tavaly bevezetett, ám viharos fogadtatású KERS betiltása után állt fel a képzeletbeli asztaltól – a távozás indoklásában elsősorban az energia-visszaforgató rendszer eltörlése szerepelt, ám a háttérben valószínűleg a válság is szerepet játszott döntésükben.
A következő kiszálló, immár a szezon befejeztét követően a Toyota lett. A kölni székhelyű japán csapat azonban nyíltan a válságra és a sikertelenségre hivatkozott – az emlékezetesre sikeredett búcsúbeszédében Tadasi Jamasina, a cég autósportért felelős részének elnöke el is sírta magát.
Két és fél gyári csapat lesz idén – írtam a cikk elején. A felet a Renault-ra értettem, a francia autógyár ugyanis az istálló többségi tulajdonát eladta egy luxemburgi befektetőcsoportnak. Talán a Renault az, amelynek a legtöbb oka lett volna a kiszállás mellett dönteni, hisz a 2005-ben és 2006-ban Fernando Alonso révén egyéni világbajnoki címet szerzett csapat körül a tavalyelőtti emlékezetes szingapúri Piquet-ütközés révén alig pár hónapja robbant ki a Forma 1 történetének eddigi legnagyobb port kavaró botránya.
Egyetlen gyári csapatként tehát tavalyról a Forma 1 egyik szimbólumának számító Ferrari maradt, ám idénre a Mercedes is csatlakozik az olaszokhoz. A stuttgartiak ugyanis felvásárolták az idén világbajnok Brawn GP-t – egyúttal eddigi patronáltjuktól, a McLarentől megvonták a támogatást, és a brit csapat általuk birtokolt tulajdonrészét is értékesítették.
Tavalyról tehát maradt a Ferrari, a McLaren, a Brawn (immár Mercedes), a Force India, a Renault, a Williams, és Dietrich Mateschitz osztrák energiaital-mágnás két csapata, a Red Bull és a Toro Rosso. A 2010-es nevezési listán mégis tizenhárom (!) csapat neve szerepel. Nézzük kik az újak.
A BMW-t visszavásárló Peter Sauber újjáéledt magánistállójának indulása sokáig kétséges volt – a svájciak végül csak a Toyota kiszállása után kapták meg a jogot, hisz a BMW nem írta alá a Concorde-szerződést, Sauber pedig már az előzetes nevezési lista kiadása után kapta meg az istállót.
2010-ben négy abszolút újonc istállót is köszönthetünk – a Lotust (amely csak nevében azonos a klasszikus F1 élcsapatával), a Campost, a Virgin Racinget, és a US F1-et. Mindannyian sötét lónak számítanak, hisz egyelőre szinte semmi információt nem tudni róluk, a US F1 például még egyetlen pilótát sem nevezett meg.
Bernie Ecclestone-nak igaza volt – tényleg érdekes évad elé nézünk. Már eleve a tizenhárom csapat huszonhat pilótája is kuriózumnak számít – már elég rég, a kilencvenes évek közepén volt utoljára teljesen feltöltve a rajtrács. Kezdés március 14-én, Bahrainben – kíváncsian várjuk tehát a piros lámpák kialvását, hisz legkésőbb akkor fény derül a jelenleg még ismeretlen tényezőkre is.
Dicsuk Dániel