Az Egészségügyi Minisztérium szerint szerződésszegést követ el az a háziorvos, aki nem látja el betegeit. A tárca közölte: a munkáltatói terhek és a háziorvosi praxisok bevételének csökkenése egyenlegeként is több forrás marad a háziorvosoknál. Tájékoztatásuk szerint 2002 óta 70 százalékkal nőtt a háziorvosok pénze; a felnőtteket ellátó háziorvosi praxisok finanszírozása 2002-ben havonta átlagosan 460.400 forint volt, ez az összeg 2010-ben átlagosan 781.600 forintra, a házi gyermekorvosi praxisoké 2002-ben átlagosan 496.400 forintról 789.100 forintra, a vegyes háziorvosi praxisoknál 549.100 forintról 899.300 forintra változott.
Az egészségügyi tárca közlése szerint az idén januártól bevezetett adó- és járulékcsökkentés, azaz a munkáltatói terhek mérséklése kapcsán az egy háziorvosi praxisra jutó kiadás átlagosan 23.000-26.000 forinttal csökkent, ehhez képest a háziorvosi praxisok bevétele átlagosan 20.000 forinttal mérséklődött, tehát a praxisoknál több forrás marad.
Továbbá a 2010 második félévétől bevezetendő minőségi indikátorrendszer alapján a jól teljesítő, munkájukat minőségi színvonalon ellátó háziorvosok többletfinanszírozásban részesülnek, amelynek kerete 2 milliárd forint.
A Népszabadság pénteki számában megjelentek szerint egyéni tiltakozó akciókkal reagálnak a háziorvosok arra, hogy a kormány csökkentette a praxisok finanszírozását. Eddig tucatnyi körzetben állította le az orvos az autóját, kapcsolta ki a mobiltelefonját, válaszul a kabinet lépésére.
Az Alapellátó Orvosok Országos Szövetsége azt kéri az egészségügyi minisztertől, mutassa be azokat a számításokat és kalkulációkat, amelyet alátámasztják a minisztérium azon állítását, hogy megtakarítást jelent a háziorvosoknak az idei évtől érvényes munkáltatói járulékcsökkentés. Selmeczi Kamil, a szövetség ügyvezető elnöke az általa jegyzett közleményben úgy fogalmaz: „(…) azt gondoljuk, hogy orvosaink, illetve könyvelőik tévednek, tévedhetnek, ezért kérjük szíves segítségét, hogy a jelenleg hatályos jogszabályok alapján az önök által közölt mértékű járulék és adómegtakarítás milyen módon realizálható legálisan”.
(MTI)