Valószínűleg önök is láttak már égen keringő vitorlázógépet. De vajon mi tartja ezeket a motor nélküli repülőket a magasban, és vajon mire képes ez a speciális gép? Nemsokára kiderül. Kérjük kapcsolják be a biztonsági öveket.
A repülőket a szárnyukra ható felhajtóerő tartja a magasban és ezt keresztmetszetüknek köszönhetik.
Tóth Ferenc, vitorlázó műrepülő bajnok:
„Úgy kell elképzelni, mint egy halacskát, aminek a hasát behorpasztotta valami, ezáltal fölötte a levegő meggyorsul, a nyomás csökken. Alul nagyobb lesz a nyomás és ez tartja fent a repülőgépet.
Ahhoz azonban, hogy egy vitorlázógéppel akár 10 órán át a levegőben maradhassunk és 1000 km távolságot tegyünk meg, ez még kevés lenne. Szükség van még valamire. Azokra a felfelé szálló meleg légáramlatokra, amelyeket a madarak már évmilliók óta használnak. Az ilyen nagytestű ragadozómadarak szárnymozdítás nélkül képesek egyre magasabbra emelkedni az un. termikek segítségével.
De hogyan is képződnek ezek a légáramlatok?
Most pedig tényleg kapcsolják be a biztonsági öveket, mert egy rendkívüli élményben lesz részük. Utikalauzunk pedig nem is lehetne más, mint egy a műrepülést extrémebb vállfaját üző vitorlázó műrepülő, aki ráadásul európa- és világbajnok is egyben.
-Három hét alatt meg lehet tanulni repülőgépet vezetni, viszont vitorlázórepülni, tehát azt, hogy a termikeket is megtaláljuk, ahhoz kell legalább 3-4 hónap még egy nagyon ügyes embernek is. -mondja a műrepülő bajnok.
A termikeket a felhők típusai szerint is meg lehet találni. Pl. a köznyelvben „bárányfelhőnek”-nek nevezett felhők alatt jó eséllyel találhatnak a pilóták az emelkedésükhöz szükséges légáramlatot. Ha nincs az égen felhő, a földfelszín színezete is jó támpontot nyújthat. Egy sárga búzamező és egy redőfolt találkozása felett könnyen alakul ki termik. S, hogy mitől indul el fölfele ez az áramlat?
-Ez történhet azért, mert egy autó átmegy a területen vagy egy madár, bármi fölszakíthatja ezt a kis termiket.
Ilyenkor a madarakhoz hasonlóan a felszálló légáramlatok fölött köröznek. Ám ez a gép nem csak erre képes. Erről most önök is meggyőződhetnek.
-Ez egy un. negyedelt orsó, amikor még meg is állítom a gépet.
Ez a különleges gép rövidebb szárnyaival és masszívabb testével akár 6-8 G-s terhelést is képes elviselni.
-Ez egy bukfenc, amikor átfordulunk a kereszttengely körül, mindjárt jön a föld
Most mutatok neked egy kis figurát…31.26 na ez hogy tetszett?
És, ha mindez nem elég, akkor…
-Csinálunk egy háton repülési feladatot.
És mindezt néhány méterrel a föld felett…
Remélem élvezték a repülést. Kérem a gép teljes megállásáig maradjanak helyükön és ne kapcsolják ki a biztonsági öveiket.
-freepress.eu-