A civil szervezetek a 2009 évi 1 %-os felajánlásokat a napokban kapják, vagy kapták meg. Az előző évi felajánlásaik felhasználásáról az idén új formában kell tájékoztatniuk a közvéleményt.
Az új eljárási rend szerint a jogszabály alapján közzétételre kötelezett kedvezményezetteknek az átutalt összeg felhasználására vonatkozó (a cél szerinti és működési költségeket összegszerűen is tartalmazó) adatok tekintetében – meghatározva a támogatás esetleges tartalékolásának tényét, célját, legfeljebb három éves időtartamát és összegét is – 2008. évben átutalt összegekről, 2009. október 31-ig (2009. november 2. napjáig) kell közzétételi kötelezettségüknek eleget tenni.
Az SZJA 1 %-os összeg felhasználására vonatkozó adatokat elektronikus úton, az Ügyfélkapun keresztül (www.magyarorszag.hu ) kell megküldeni az állami adóhatóság részére.
Az állami adóhatóság a civil kedvezményezettek által 2009. október 31-ig benyújtott elektronikus közleményeket a Szociális és Munkaügyi Minisztérium részére továbbítja, amely azokat 2009. november 30. napjáig a civil szervezetekkel foglalkozó internetes honlapján legalább egy évig ingyenesen közzéteszi. A saját honlappal rendelkező szervezeteknek a közleményüket saját felületükön is el kell helyezniük az átutalást követő év december 15. napjáig, vagyis ez évben 2009. december 15. napjáig, és azt onnan legalább egy évig nem távolíthatják el.
A kötelezettség teljesítéséhez az állami adóhatóság „08KOZ Közlemény az adózó rendelkezése szerint a kedvezményezett részére átutalt összeg felhasználásáról” című elektronikus nyomtatványt rendszeresítette, amely a www.apeh.hu honlapról (Letöltések/ Nyomtatványkitöltő programok menüpont alól) tölthető le.
A kiutalt összeg felhasználására vonatkozó rendelkezéseket a személyi jövedelemadó meghatározott részének az adózó rendelkezése szerinti felhasználásáról szóló 1996.évi CXXVI. törvény 6-7. §-ai tartalmazzák. A felhasználás törvényessége érdekében a rendelkezések megismerése feltétlenül szükséges.
Ha a kedvezményezett az elektronikus közleményt nem nyújtja be, illetve a közleményében valótlan adatot szerepeltet, egy évre kizárja magát a kedvezményezettek köréből.
Tájékoztatásul: Az adóügyek elektronikus intézéséhez – így az elektronikus közlemény benyújtásához is – a kedvezményezett képviselője az okmányirodánál köteles regisztráltatnia magát és erről a regisztrációt követő 8 napon belül a 09T180 számú adatlapon kell bejelentést tennie az állami adóhatósághoz.
Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal
Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága