2024. 07. 22. hétfő

Magdolna
1 EUR 390 HUF
1 GBP 463 HUF

AUTOTECH projekt a Miskolci Egyetemen

AUTOTECH PROJEKT ZÁRÓKONFERENCIÁJA –  JÁRMŰIPARI ANYAGFEJLESZTÉSEK

Befejezéséhez közeledik a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Karán az Anyagszerkezettani és Anyagtechnológiai Intézet és konzorciumi partnerei által megvalósuló AUTOTECH TÁMOP projekt. A projekt jelentősége számos szempontból alátámasztható:
–    a projekt négy partnerintézményének több, mint 100 kutatója egy olyan stratégiailag kiemelt fontosságú, gazdasági húzóágazat kutatás-fejlesztésére irányul, amelynek sikereiről és a gazdasági eredményekben meghatározó szerepéről nap mint nap hírt adnak a sajtó-orgánumok.
–    Miskolc a magyar autóipar legjelentősebb képviselői között mutatkozott be a közelmúltban a Hungexpo területén 2014. november 5-6. között megrendezett Automotive Hungary Nemzetközi Járműipari Beszállítói Szakkiállítás keretében. Miskolc az ipar, tudás, kultúra hármas egységére építve a „Közös jövőnk” szlogennel, egy autóipari életpályamodell kidolgozásával, átgondolt és összehangolt fejlesztésekkel kíván további befektetőket vonzani a régióba, és helyzetbe hozni a szektorban már eddig is kiválóan teljesítő cégeket.
–    E folyamatok szerves részét képezi, hogy a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kara a 2015/16 tanévtől járműipari alapképzést tervez indítani – az akkreditációs folyamatok ütemezetten haladnak, a mérnökhallgatók az alapképzést követően számos mesterképzési, majd ugyancsak a járműipari területre specializálódó PhD képzésben készülhetnek fel a versenyképes tudást igénylő, nagy kihívásokat és még nagyobb lehetőségeket kínáló járműipari mérnöki pályára.

A projekt címe: „Járműipari anyagfejlesztések: célzott alapkutatás az alakíthatóság, hőkezelés és hegeszthetőség témaköreiben”
Azonosító száma: TÁMOP-4.2.2.A-11/1/KONV-2012-0029
Támogatási időszak: 2013.01.01.-2014.12.31.
Támogatási összeg: 473,3 MFt
Konzorcium:
Miskolci Egyetem, Gépészmérnöki és Informatikai Kar, Anyagszerkezettani és Anyagtechnológiai Intézet
Széchenyi István Egyetem
Kecskeméti Főiskola
Bay-Logi

A járműipari fejlesztések, mint kiemelt gazdaságfejlesztési program egyik legfontosabb fejlesztési területe a járművek tömegének csökkentése, amely számos nagy nemzetközi fejlesztési projekt középpontjában áll. A tömegcsökkentést már az autók tervezésénél, a különféle tervezési koncepciók megalkotásánál kell kezdeni: a fő irányt az ún. könnyűsúlyú (kis tömegű) konstrukciók alkalmazása jelenti. A tömegcsökkentés fő irányait anyagtudományi oldalról a különböző nagyszilárdságú acélok, a könnyűfémek (elsősorban az alumínium és a magnézium ötvözetek), valamint a különféle szálerősítéses, polimer mátrixú kompozitok alkalmazása jelenti.

A projekt keretében folytatott kutatások megteremtik e korszerű új anyagok minél szélesebb körű ipari alkalmazásának lehetőségeit, feltételeit. Emellett a kutatásban közreműködő felsőoktatási intézmények kutatási potenciáljának, versenyképességének növelésén keresztül nemzetközi szinten is elismert eredményekre vezetnek, hozzájárulva a hazai járműipar nemzetközi versenyképességének fokozásához is.

A projektben elért eredmények
A projekt megvalósításában résztvevő intézmények a projekt céljaihoz kapcsolódó területeken innovatív kutatói teameket hoztak létre, melyeknek tevékenységébe nagyszámú fiatal kutatót és hallgatót vontak be. A fenntartható fejlődés alapját képező humánerőforrás bővülés a régió szellemi, innovációs potenciálját növeli. A rangos hazai és nemzetközi publikációk mellett a projekt fontos hozadéka a hazai és nemzetközi ipari és kutatási kapcsolatrendszer megerősítése, tovább bővítése. Erre építve már most körvonalazódnak újabb hazai és nemzetközi projekt-elképzelések, kutatás-fejlesztési, innovációs és oktatási együttműködési programok.
A projekt szakmai eredményeit illetően kiemelendőnek tartjuk a különféle korszerű, nagyszilárdságú autóipari lemezanyagok alakíthatóságának, hegeszthetőségének kutatásában elért eredményeket, valamint azokat az új innovatív technológiai eljárásokat (képlékeny alakító, a hegesztő, hő- és felületkezelési technológiák), amelyek kidolgozása részben a projekt keretében valósult meg, illetve a projekt során elvégzett kutatások eredményeként az ipari-gyakorlati alkalmazást segítő eredmények születtek.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek