2024. 07. 19. péntek

Emília
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF

A szegény gyerekek is szeretnének tanulni

A Pro Talentis Alapítvány speciális programmal segíti a hátrányos helyzetűek pályaválasztását

Magyarországon egyre kevesebb gyerek születik, viszont egyre több a szegénységben élő, ezért létfontosságú felzárkóztatásuk. Reményt ad, hogy a nemzetközi felmérések szerint a magyar gyerekek szeretnek iskolába járni, így megfelelő programmal sikeressé válhatnak. Erre biztosít lehetőséget a Pro Talentis Alapítvány programja.
A legfrissebb statisztikai adatok szerint a gyermekszegénység drámaian nőtt hazánkban az elmúlt időszakban, miközben a születések száma továbbra sem haladja meg a halálozásokét. Egyszerre romlik tehát minőségében és mennyiségében a gyermek-utánpótlás, amit a KSH adatai mellett a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2015-ös, jóléti mutatókra koncentráló kiadványa is megerősít. A statisztikák szerint  itthon a gyermekek közel 25%-a szegénységben él, ami bő 5%-os növekedés 10 év alatt . Mindeközben tanulni, iskolába járni jobban szeretnek a magyar gyerekek az OECD más országaihoz képest. A szegénygyermekek iskoláztatási lehetőségei azonban a szociális helyzetük és az oktatási rendszer jellege miatt erősen korlátozottak, a különbségek csökkenése helyett idővel inkább azok mélyülése tapasztalható. Ez nemcsak az egyén számára jelent hátrányt, de a hazai gazdasági mutatókat is lefelé húzza. Az elszomorító tendenciák elleni küzdelem tehát nem csupán a támogatott egyének számára kiemelkedő jelentőségű, de társadalmi-gazdasági szempontból is komoly hozadékokat jelent.
A Pro Talentis Alapítványt azzal a szándékkal hozták létre 2007-ben, hogy a tehetséges, tanulni vágyó, de (halmozottan) hátrányos helyzetű gyermekeknek segítsen iskolai éveik során. A társadalmi és gazdasági hátrányok a fiatal korosztályt érintik legsúlyosabban, a kitörésre, a fennálló hátrányok leküzdésére pedig a jelenlegi iskolai környezet nem ad lehetőséget. A beszűkült környezet nem kínál alternatívákat, ezáltal sokak megrekednek, vagy még mélyebbre süllyednek a társadalmon belül, tovább növelve az egyéni és össztársadalmi szinten is súlyos problémát. Erre próbál megoldást kínálni az Alapítvány azáltal, hogy a gyermekek számára biztonságot jelentő környezetben igyekszik esélyt adni a képességeik szerinti teljesebb életre és biztosítani az egészséges fejlődéshez szükséges körülményeket. A Győrben és Budapesten működő Pro Talentis Alapítvánnyal rászorultsági és együttműködési hajlandóság alapján kiválasztott gyerekeket és családjaikat összefogó olyan támogató háttér létesült, ami iskolai és iskolán kívüli programokkal, a tehetség kibontakoztatásához elengedhetetlen eszközökkel és mentori közreműködéssel is immáron 8 éve hozzájárul a kiválasztott fiatalok boldogulásához. „Az erkölcsi kötelességen túl Magyarország gazdasági érdeke is azt kívánja, hogy minden hazai tehetséget kibontakoztassunk. Ha egy fiatal sikeressé válik, az nem csak az ő egyéni sikere, hanem az egész országé is, hiszen adót fizet, munkát végez és építő tagja lesz a közösségnek.” – fogalmazott Dr. Zoltán Péter, a Pro Talentis Alapítvány elnöke.  
Az Alapítvány céljai eléréséhez több szereplőt is be kívánt vonni a munkába, ezáltal erősebb háttérrel és szélesebb körben tudja elérni a gyermekeket. Ehhez jelentett segítséget a Norvég Civil Alapnak benyújtott pályázata, amellyel a Mesterségem Címere elnevezésű pályaorientációs program 17,8 ezer eurós összeget nyert el. A programban az Alapítvány mellett öt szervezet vesz részt – a Kontakt Alapítvány, a Televele Médiapedagógia Műhely Egyesület, a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA), a Révai Miklós Gimnázium, valamint a Burattinó Általános Iskola, Szakiskola és Diákotthon – egy olyan komplex lehetőséget kínálva, ami egyesíti magában a non-formális oktatás és a pályaorientációs módszertanok elemeit. Célja, hogy a fiatalok önismereti és készség- valamint kompetenciafejlesztő tréningeken keresztül hathatós segítséget kapjanak a felnőtt-lét és a munka világában történő sikeres boldoguláshoz.
Az érzelmi kapcsolódást, a szülői szerepet erősíti és a társadalmi tapasztalatot bővíti a szülők életútjának megismerése. A „GENERÁCIÓK PÁRBESZÉDE!” program olyan moderált csoportos beszélgetés, ahol a fiatalok érdeklődésük és céljaik ismeretében vesznek részt a kötetlen munkában. E körben megismerik az általuk vonzónak talált pályán dolgozó szülők és külső meghívott felnőttek életútját, munkatevékenységét, a pályák buktatóit és siker lehetőségeit.
A negyedévente tartott 2-3 napos tréningek célcsoportja 52 (halmozottan) hátrányos helyzetű 10-18 év közötti gyermek és családjaik. A fiatalok jövőbeni elhelyezkedését támogató program azonban nem csupán az ő segítésüket célozza, hanem alkalmat ad a szakmai kapcsolatok kiépítésére, bővítésére, a területen szerzett szakmai tapasztalatok megosztására, ezáltal a lehetőségek és a támogatottak körének további szélesítésére is.
A „pilot” program 2016 márciusáig tart, ezen belül közel száz iskola szerez tudomást a civil támogatásról, mely az öt szervezet összefogásának országos szintű népszerűsítését jelenti. A további fejlődéshez és a szakmai munka bővítéséhez a pályázati lehetőségek és a civil szféra megszólítása jelenthet megoldást. Az OECD jelentés alapján pedig bízhatunk benne, hogy az uniós pályázatok között a közeljövőben kiemelt szerepet kap majd a gyermekszegénység elleni küzdelem, az esélyteremtés támogatása.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek