2024. 04. 29. hétfő

Péter
1 EUR 392 HUF
1 GBP 458 HUF

A nosztalgiáért te is fizetnél többet?

Lezajlott a Tó-retró nagy retró kutatása! Az eredmények szerint az 1970-es, 80-as évekbeli magyar retró tarol, az emberek fele szívesen költ többet egy-egy retró tárgyra vagy szolgáltatásra. A régi Bambit és a Traubit viszont sokan hiányolják. 

A magyar retró az igazi

Tó-retró nagyszabású online felmérést bonyolított, amelyben arra volt kíváncsi, hogy a magyar felnőttek hogyan viszonyulnak a retró irányzatokhoz, termékekhez és témákhoz.

A kutatást 670-en (60% hölgy és 40% férfi) töltötte ki és többségük olyan korcsoporthoz tartozott, akiknek van valamilyen emléke az előző rendszer világából: a résztvevők 70%-a 45 évnél idősebb volt, a 34-44 évesek további 23 %-ot tettek ki, míg a 34 év alattiak csupán 7%-ot. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a retró jelenleg nagy divat: a válaszadók 44%-a manapság népszerűbbnek tartja a retró irányzatokat, mint a korábbi években, de további 46% szerint legalább ugyanolyan népszerű. A magyar, Kádár-kori retró egyértelműen tarolt, a válaszadók 85%-a ezt az időszakot kedveli a leginkább, míg a külföldi irányzatoknál az olasz „dolce vita” vezeti a toplistát, ezt követi az amerikai, majd a francia retró irányzat. Ez egyébként meglátszik a vásárlási szokásokon is, bár ötből négy ember az elmúlt pár hónapban költött a retró termékre vagy szolgáltatásra, de csupán pár tucat (4%) válaszadó vásárolt külföldi retró irányzatú árucikket. De vajon mi állhat ennek hátterében? A Tó-retró kutatása erre is rákérdezett!

Élelmiszereknél, játékoknál, programoknál, zenénél a retrót választjuk

Arra a kérdésre, hogy miért olyan népszerű az 1970-es és 80-as éveket idéző magyar retró, a legtöbben a nosztalgiát „okolták”. A résztvevők 80%-a mondta azt, hogy szívesen emlékszik azokra az időkre, nosztalgikus hangulata van az akkori tárgyaknak. 11% pedig úgy nyilatkozott, hogy bár még nem élt akkoriban és nincsenek saját emlékei, de nagyon kíváncsi arra az időszakra, ezért érdeklődik az előző század utolsó évtizedei iránt. Szintén közel 10% nyilatkozott úgy, hogy szereti a bolhapiacok és a régiségkereskedések hangulatát, az ott kapható használt tárgyakat. De természetesen nem mindegy, hogy az adott áru vagy szolgáltatás milyen kategóriához tartozik. Az autós szegmensben például egyáltalán nem keresik a retró gépkocsikat és a használt KGST veteránok is csak egy szűk körben népszerűek. De a zene és a szabadidős program választásnál a válaszadók 70-80%-ának nagyon fontos a retró. Az élelmiszerek esetében szintén vágyunk a régi ízekre, hiszen a résztvevők 60%-a kifejezetten keresi a retró készítményeket. Érdekesség, hogy játékokból és szórakoztató elektronikai készülékekből is szívesen választunk retró hatású vagy az eredeti mintájára készült új tárgyat, mert minden második válaszadó ezt fontos szempontnak tartotta a vásárlói döntésnél. A ruházati termékeknél, cipőknél vagy éppen szállásfoglalásnál a megkérdezettek kétharmada egyáltalán nem keresi a retró hatású kínálatot. A megkérdezettek csupán 30%-a ragaszkodik a teljesen eredeti, de jó állapotú retró tárgyakhoz, a többség viszont megelégszik azzal, ha egy árucikk megidézi a kor hangulatát.

Hiányzik a Bambi, a Traubi és a Trapper

A retró olyannyira népszerű, hogy a kutatásban megkérdezettek fele, még hajlandó nagyobbra nyitni a pénztárcáját is, ha egy jó retró terméket talál. A megkérdezettek kicsit több, mint fele nyilatkozta ugyanis azt, hogy szívesen fizet 10-20%-os felárat egy-egy jó retró (hatású) termékért, különösen a használati tárgyak és szolgáltatások esetében, viszont az élelmiszer és a divat kategóriában ez a szempont nem igazán befolyásolja a vásárlói döntést, sőt a legtöbben nem is fizetnek többet egy retró árucikkért. Retró filmekből, ajándéktárgyakból egyébként nincs hiány, elég könnyű ezek beszerzése, de minden második válaszadó szerint élelmiszerből, szállásból és szabadidős programokból viszont nincs megfelelő ilyen stílusú kínálat, ami megnehezíti a választást. A régi magyar márkák közül a leginkább a Bambit és a Traubit, a Trabantot, a Trapper farmert, az Alföldi papucsot és a Leó jégkrémet hiányolják a leginkább. Beszédes eredmény, hogy a ma is létező egykori retró márkák közül, minden ötödik válaszadó vásárolt az elmúlt hónapban Márka üdítőt, vagy valamilyen retró csokit és minden tizedik megkérdezettnek van Tisza cipője. A Tó-retró könyvtárbanmegjelent kötetek a XX. század utolsó évtizedeivel foglalkoznak a rendszerváltás előtt: így könyv formájában kiadásra kerültek  az egykori balatoni nyarakhoz kapcsolódó sztorik, a Kádár-kori karácsonyok történetei, a gulyáskommunizmus gasztronómiája és a KGST autós élet.

Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Ukrán gyerekek a Ráth-villában
Már három alkalommal fogadott az Iparművészeti Múzeum múzeumpedagógiai osztálya a háború miatt jelenleg hazánkban élő ukrán gyerekeket kifejezetten ne…

További cikkek