2024. 05. 17. péntek

Paszkál
1 EUR 386 HUF
1 GBP 450 HUF

Szinte mindenki leszállt a villamosról – Brüsszelben sincs kolbászból a kerítés

https://24.hu/elet-stilus/2019/05/05/villamos-brusszel-molenbeek-jegyellenorzes-blicceles/

Brüsszelben egy férfi szólt az utasoknak, hogy a következő megállóban jegyellenőrzés lesz a villamoson, szinte mindenki leszállt – hozta a HÍR-24
Brüsszelben sincs kolbászból a kerítés, ott sem tudja (kívánja) mindenki megvenni a villamos bérletet vagy jegyet. Még a kinti jövedelmekhez képest is drága a tömegközlekedés és kell a kevésbé jó anyagi helyzetben lévőknek a pénz: ételre, lakhatásra, hogy a ruházkodásról ne is beszéljünk. Amikor a járdaszigeten álló férfi fellépett az éppen beérkező villamosra, de csak azért, hogy szóljon a többi utasnak, először hitetlenkedve, vonakodva veszik tudomásul az érintettek, de, amikor már többen hajlanak a figyelmeztetésre, szinte kiürül az egész villamos. Közben a jármű vezetője már csukná az ajtókat, de az érzékelők ezt nem engedik, mert a férfi testével fogja azt is. Amikor már mindenki leszállt, aki akart, csak akkor engedi tovább a villamost, és látni, ahogy a tömeg elindul a járdán és hálásan köszönik a figyelmeztetést. A Brüsszeli közlekedési vállalat, a MIVB szerint 5-6%-ra tehető a jegy vagy bérlet nélkül utazók száma, mi hozzátennénk, hogy akit elkapnak az ellenőrök, mert a konkrét esetben legalább a fél villamos-szerelvény kiürült, ami testvérek között is kb. 50%.  A brüsszeli 51-es villamos valószínűleg nem a város legtehetősebb negyedében közlekedik, de ez az egy perces videó azért ébreszt gondolatokat. Miskolcon, Budapesten vagy Szegeden, a kiterjedt tömegközlekedési hálózaton sem tudni, hogy mennyien utaznak jegy vagy bérlet nélkül, az érintettek közül a tapasztaltabbak, és ők vannak többségben – megoldják. Amikor újságírói minőségemben megkérdeztem a rendőrséget, miért van az, hogy a jegyellenőröknek szinte azonnal ugranak, ha segítségül hívják őket, addig az utasoknak, ha problémájuk akad a közlekedési társasággal, a helyükön maradnak, vagy azt tanácsolják, hogy írjanak panaszt. Ez utóbbi szinte semmit sem ér, mert nem független szerv vizsgálja ki, hanem az érintett vállalat. Nagyon gyakori, hogy a tömegközlekedési cégek, mint egy hatóság úgy viselkednek.

Tudomásul kell venni, hogy nem csak Miskolcon, Budapesten, Szegeden vagy Brüsszelben ráfizetéses a tömegközlekedés, hanem az egész világon. Így jelentős közpénzből is működnek, tehát még azok is hozzájárulnak jelentős mértékben az adójukból, akik például sosem veszik igénybe a szolgáltatást. Ezért nem áll meg az a tézis, hogy a jegy vagy bérlet nélkül utazás, olyan, mintha a boltban nem fizetnénk a kenyérért.

Ami meg különösen magyar sajátosság, hogy irritálóan aránytalan a tömegközlekedési díjszabás, és a teljes árú jegyek nagyon drágák a hazai jövedelmi viszonyokhoz képest. Budapesten is tíz éve ígérik az igazságosabb, elektronikus jegyrendszert, aztán még sincs belőle semmi. Na ezt is vizsgálhatná a rendőrség, hogy miért nincs?

Kertész Z István

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek