2025. 05. 10. szombat

Ármin, Pálma

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Közélet » Köztünk szólva » Az ukrán elnök neve, Csernobil és az orosz gáz – ezek érdekelték leginkább a háború kitörése óta a magyar internetezőket
internet

Az ukrán elnök neve, Csernobil és az orosz gáz – ezek érdekelték leginkább a háború kitörése óta a magyar internetezőket

A legtöbben az orosz-ukrán háború percről-percre történő tudósítására, a gáz árára és árfolyamára, valamint a csernobili atomerőmű felrobbanásának több mint 30 évvel ezelőtti részleteire voltak kíváncsiak az utóbbi hetekben az interneten. A top 25 magyarországi keresésben a február 25. és március 5-e közötti időszakban 6 kulcsszó is az orosz-ukrán háborúra, illetve annak következményként az euró árfolyamára irányult – derült ki az Avantgarde Group kommunikációs tanácsadó cég internethasználati szokásokról készült elemzéséből. A kereséseket jelentősen befolyásolták a napi hírek, események, például a csernobili vagy éppen zaporizzsjai erőművek elfoglalása és visszafoglalása. 

Az orosz invázió február 24-én kezdődött, ez pedig a Google keresésekből is egyértelműen látható. A február 6. és április 6-a közötti vizsgált időszakban a háború kitörésének napján a keresések közül a népszerűségi index 1-100-ig terjedő skáláján a legmagasabb értékére ugrott Putin neve és az ukrán elnök kifejezés. Volodymyr Zelensky neve a háború kitörése utáni napokban jelent meg főként Magyarországon, a korábbi, február elején regisztrált elenyésző számú keresés után jelentős, több mint 2 000%-os növekedést mutatott.

A háború első napjaiban közel 1 000%-kal ugrott meg február elejéhez képest az átlagos keresések száma a csernobili atomerőmű kapcsán. Nem csupán arra voltak kíváncsiak a magyar internetezők, hogy mi történt akkoriban, de többen a sugárzás mértékének, terjedésének is utánajártak. A kapcsolódó keresésekben a paksi atomerőmű is megjelent. Jól látható, hogy az események nagyban befolyásolták a kereséseket, hiszen a zaporizzsjai atomerőmű veszélybe kerülése idején, március elején közel húszszorosára nőtt az atomerőműre irányuló böngészések száma. A február elejétől április elejéig tartó időszakban az atomháború is a keresett szavak közé került, ugyanakkor ez a kifejezés nem mutatott kiemelkedő ugrást.

Az orosz szankciók bejelentése után, illetve a magyar választások kampányidőszaka kapcsán az orosz gáz kifejezésre is egyre inkább meglódult a keresés. Kiugró változás március elején történt a nem megújuló energiaforrás kapcsán, amikor a népszerűségi indexen már a legmagasabb értéket érte el, amely több mint 500%-ot jelentett a megelőző napokhoz képest. A kulcsszó március végén is erőre kapott, ugyanakkor ez csupán már negyede volt a korábbi csúcsértéknek.

Mit mutatnak a hazai hírportálok olvasottsági adatai?

Az eredmények hamar és nagymértékben változnak egy-egy jelentősebb háborús esemény kapcsán, ugyanakkor elmondható, hogy a kezdeti érdeklődés jelentősen csökkent. A krízis folyamatának kezelése a lakosság körében a várakozásnak megfelelően alakult, a megrettenést, nyugtalanságot az alkalmazkodás váltotta fel, ezt mutatják a hírportálok olvasottsági adatai is.

Míg „békeidőben” a legritkább esetben, például egy választás kapcsán emelkedik a főbb portálok egyedi látogatóinak száma 1 millió fölé, addig február 24-án 4 híroldal (Index, 24.hu, Blikk és Portfolio) is bőven meghaladta ezt a számot, sőt, február 25-én a Blikk még a másfél milliós határt is átlépte. Február 28-án 5 portál látogatóinak száma érte el az 1 milliót (a fentebb említetteken kívül az Origo), majd elindult a lassú csökkenés, a helyzethez való alkalmazkodás. Kiugró értékeket még az országgyűlési választás napja hozott, amikor az említett 5 portál mindegyike elérte az egymilliós határt.

Összességében elmondható, hogy a híroldalak esetében a látogatói számok visszatérni látszanak a „normális” szintre, ugyanakkor a békeidőhöz képest még mindig többen keresik fel ezeket a portálokat.

 

Szerzői jegyzet: A hazai elemzés az orosz-ukrán háború, atomháború, gáz és az ezekkel kapcsolatos szókapcsolatokról készült a Google Trends segítségével. Február 06. és április 06. között megvizsgáltuk ezekre a kulcsszavakra az átlagos napi magyar népszerűségi indexet, figyelembe véve a változás mértékét és az általános trendeket. A híroldalak látogatottságának vizsgálatához a dkt.hu oldal adatait használtuk fel.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!