2022. 12. 6. kedd

Miklós
1 EUR 412 HUF
1 GBP 479 HUF

Hableány tragédia

Már egy 1959-es hajózási szabályzat is rendelkezik a közlekedő hajók személyzetének szükséges létszámáról.

Most, hogy folytatódik a Hableány katasztrófa tárgyalása, és a balesetért nagy valószínűség szerint felelősséggel tartozó  ukrán kapitány ügyvédje, úgy kívánja védence cselekményének súlyosságát csökkenteni a bíróság előtt, hogy felhozza a Hableány legénysége eggyel kevesebb volt az előírtnál.

Véletlenül találtunk egy 1959-ben kiadott Hajózási szabályzatot, a  Duna Magyarországi szakaszára és az egyéb hajózható belvizeken közlekedő hajókra.

Ennek függelékében a következőt fedeztük fel.

„A Kormány 28/1959 (V. 9.) számú rendelete a vízi közlekedés rendjét sértő cselekmények szabálysértéssé nyilvánításáról.

2. paragrafus. Amennyiben a cselekmény büntető rendelkezés alá nem esik, szabálysértést követ  el és 1000 forintig terjedő pénzbírsággal sújtható az a hajóparancsnok,  (hajóvezető, kishajóvezető , tutajvezető) aki  a Hajózási Szabályzat  1-es pontjának 6. cikkének 1-es paragrafusában foglaltak ellenére  kisebb létszámú személyzettel hajózik, mint amilyen létszámú személyzetet a hatóság az adott hajóra megállapított.”

Ebből látható, hogy már 62 évvel ezelőtt is különös figyelemmel voltak a hajózási szabályok alkotói, a közlekedő hajókon szolgálatot teljesítők létszámára.

Azonban továbbra is az a véleményünk, hogy nagyon másodlagos volt a baleset bekövetkeztében az a tény, hogy az előírtnál eggyel kevesebb matróz volt a Hableány sétahajón. Ha két matróz van, akkor is bekövetkezett volna a baleset. A korabeli szabályzatot csak érdekességként idéztük.

 

Kertész Z István

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) az USA-ból, nemzetközi egyezmény alapján érkezett adatokat felhasználva vizsgálta a részvényjuttatások adózását. Hé…

További cikkek