2024. 07. 22. hétfő

Magdolna
1 EUR 390 HUF
1 GBP 463 HUF

Javult a közlekedésbiztonság tavaly Borsodban

Az elmúlt év (2010) baleseti statisztikája  kedvező tendenciát mutat – tájékoztatta portálunkat Egyedné Novodonszki Éva, a BAZ megyei rendőrkapitányság kommunikációs irodájának főtanácsosa. Borsod-Abaúj-Zemplén megye folyamatosan romló közlekedésbiztonsági helyzetét – amely szinte minden vonatkozásban kedvezőtlenül alakult az országos adatokhoz hasonlóan – 2005. évben sikerült egy intézkedéssorozat eredményeként megállítani. Ezáltal javultak a statisztikai mutatók, ami igazolta, hogy a továbbiakban is szükséges a fokozott közúti ellenőrzések sorozata, illetve a széles körű propaganda tevékenység. Ezek együttes hatására pozitív tendencia mutatkozott, illetve folyamatos csökkenés diagnosztizálható a baleseti mutatók terén. Mindezek alapján javuló közlekedésbiztonsági helyzetet tapasztalhatunk.

Megyénkben a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek adatai 2010-ben is kedvezően alakultak, sikerült megtartani a javuló értékeket, illetve további csökkenést elérni a baleseti mutatók terén. Tavaly összesen 815 (-8 %) személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt megyénk útjain.

A halálos kimenetelű balesetek száma sajnos 6-tal (33-ról 39-re), míg az elhunytak száma 2-vel (42-ről 44-re) emelkedett. Csökkent viszont a súlyos sérüléses (-7 %), és a könnyű kimenetelű balesetek száma (-10%).

A pozitív értékek egyik fontos eleme, hogy a megye útjain 7,3 %-kal kevesebb személy sérült meg, mint 2009-ben.

Örvendetes az a tény is, hogy a fokozott ellenőrzések során igen nagy hangsúlyt kapott ittas vezetők kiszűrése is eredményesnek tekinthető, hiszen 6,5 %-kal csökkent az alkohol befolyása alatt előidézett balesetek száma.

Jelentős csökkenés tapasztalható a követési távolság be nem tartásával (-27,3 %), a kanyarodással (-16,5 %), az elsőbbségi joggal (-7,5 %), valamint a gyorshajtással (-4,6 %) összefüggő balesetek számában. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azonban azt a tényt, hogy 22,8 %-kal emelkedett a figyelmetlenségből, és 14,2 %-kal az előzési szabályok be nem tartásából adódó balesetek száma.

2010-ben is a legtöbb közlekedési balesetet a személygépjárművek vezetői okozták, amely az összes baleset 60,2 %-át tette ki. Nagyarányú csökkenés mutatkozik a motorkerékpárosok körében (- 51,6 %), ami kifejezetten jó eredménynek tekinthető. Szintén előrelépés történt a kerékpárosok (- 13 %) és a gyalogosok (- 11,8 %) által okozott balesetek számában is. Fontos viszont megjegyezni, hogy az ittas állapotban okozott balesetek 26,1 %-át a kerékpárosok tették ki.

Emelkedés tapasztalható azonban a segédmotoros-kerékpárosoknál, hiszen míg 2009-ben mindössze a balesetek 1,5 %-át, addig 2010-ben az 5 %-át okozták.

Az elmúlt évben a személyi sérüléssel járó közlekedési balesetek többsége, 67,7 %-a (552) lakott területen belül következett be, ugyanakkor főútjainkon az összes baleset csupán 26,1 %-a (213) történt. A közút-vasút szintbeli kereszteződésében 4 személyi sérüléses baleset volt, melynek során három személy vesztette életét, egy-egy fő súlyos, illetve könnyű sérülést szenvedett.

Az előző évekhez képest, amikor is a balesetek nagy része pénteken következett be, tavaly ez áttevődött a szombati napokra (149), és ezen belül is a délutáni, 12-18 óra közötti időszak tűnik a legveszélyesebbnek., ugyanis az esetek 40,4 %-a ekkor történt.

Az eredmények elérését elősegítették a jogszabályi változások is, amit leginkább az ittas járművezetés szankciórendszerébe újból bevezetett „zéró tolerancia”, valamint elsősorban a gyorshajtások kiszűrése szempontjából lényeges „objektív felelősség” jogintézménye jelent, ami beépült a közlekedők tudatába. Szintén a közúti közlekedési balesetek visszaszorítása volt a célja a 2010. év elején életbe lépett KRESZ módosításnak is.

A pozitív számadatok eléréséhez nagyban hozzájárult az a baleset megelőzési munka is, melynek fő célja a balesetek számának és súlyossági fokának további csökkentése, az ittas vezetés visszaszorítása, a közlekedési morál folyamatos javítása, a passzív biztonsági eszközök használatának propagálása, annak betartása, valamint a gyermekbalesetek megelőzése.

Összefoglalva megállapítható, hogy megyénkben a személyi sérüléses közúti közlekedési balesetek számadatai kedvező képet mutatnak.

A közlekedésbiztonság terén megfogalmazott azon kiemelt célt (melyet az Európai Unió közlekedésbiztonsági célkitűzéseit tartalmazó „Fehér könyv” fogalmazott meg), hogy a személyi sérüléses balesetek és a halálos áldozatok száma 2010-ig érje el a 30%-os, valamint 2015-ig az 50%-os csökkenést, megyénk már részben teljesítette.

Továbbra is kiemelt figyelmet fordít a rendőrség a balesetek szempontjából kiemelt veszélyforrást jelentő ittas gépjárművezetők kiszűrésére, továbbá a segédmotoros-kerékpárosok ellenőrzésére.

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Rendőr-főkapitányság 2011-ben fokozottan odafigyel a közlekedés legvédtelenebb képviselői közé tartozó kerékpárosokra is. Az ellenőrzések a közúti szabályok megtartása mellett a kétkerekű járművek kötelező felszerelési tárgyainak meglétére, valamint – a jogszabály által meghatározott esetekben – a láthatósági mellény használatára is kiterjednek. A kerékpárosok is rendszeresen számíthatnak az alkoholszondás ellenőrzésekre, hiszen az ittas  kerékpárosok  részvétele a közlekedésben a tapasztalatok szerint is nagyarányú.

B-A-Z. MRFK Kommunikációs Iroda

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Kockázatos kereskedés
Az építőjáték-készletek iránti kereslet miatt jelentős e termékek internetes csatornákon szerveződő kereskedelme is. Fontos, hogy ha valaki nem megunt…

További cikkek