2024. 07. 25. csütörtök

Kristóf, Jakab
1 EUR 393 HUF
1 GBP 468 HUF
Napfürdő avagy Vigyázat, (le)ég!

Napfürdő avagy Vigyázat, (le)ég!

Napfürdő avagy Vigyázat, (le)ég! Az elmúlt hetek borongós időjárása után, amikor egymást érték a nyári záporok és felhőszakadások, szinte letaglózó erővel hat ránk a napsütés. Az autópályák zsúfoltságig megteltek, mindenki igyekszik a vízpartok felé, abban a reményben, hogy egy kis feltöltődést, no meg némi színt szerezhet kedvelt nyaraló helyeink egyikén. Nem árt azonban alaposabban felkészülni, mielőtt napfürdőt veszünk, hisz a napozás számos előnyös hatása mellett számtalan veszélyt is rejt.

A tetszetős napbarnított bőrön túlmenően igen kedvező élettani hatásai vannak a napsütésnek. Gyermekeink számára igen fontos D vitamin egy része táplálékkal jut szervezetünkbe, de nagyon jelentős az ultraibolya sugárzás hatására a bőrben képződő hányada is. Hatására fokozódik a csontokba épülő kalcium mennyisége, mely javítja a csont szilárdságát, megelőzve így a töréseket és az időskori csontritkulást.

A bőrbetegségek egy része is jól reagál a napsütésre. Az ultraibolya sugarak fertőtlenítő  hatásúak, ezért a bőrön élő baktériumok elpusztítását eredményezik, másrészt pedig a napsugárzás szárítja a bőrt, s így nyáron sokkal kevesebben küszködnek a pattanásokkal. Más, ritkább bőrbetegségeket is kedvezően befolyásol a napozás. Ezek közé tartozik például a pikkelysömör is.

A napsütés tehát amellett, hogy kellemes, igen hasznos is. Meg kell találnunk azonban itt is, mint minden másban, az arany középutat. A túlzott napozásnak kitett bőr korai és késői károsodásokat szenvedhet. Általában a rövidebb hullámhosszúságú, nagyobb energiájú UVB sugárzást tartják felelősnek a napégésért, míg a nagyobb hullámhosszúságú UVA-t a barnulásért.

A bőrt ért sugárzás mennyisége az élet során összeadódik. A gyermekekre jutó UV sugárzás többszöröse a felnőtteket ért sugárzásnak, így ebben az életkorban kell leginkább figyelni a napon eltöltött időre. A krónikus napfényártalom hatásai gyermekkorban még nem mutatkoznak. Később azonban a bőr korai öregedése, ráncosodása és elvékonyodása a jellemző. Tudnunk kell azt, hogy a bőr öregedése 10-20%-ban genetikus öregedés, míg 80-90%-ban fényöregedés. A napsugárzás bőrre gyakorolt hatását fontos megismernünk, hiszen a fényöregedés is maradandó elváltozást okoz, tünetei csak enyhíthetők, de nem szüntethetők meg

A fényre adott reakció szempontjából több bőrtípus-csoportot különböztetünk meg: a „mindig leég”, „soha nem barnul le” típustól a „mindig lebarnul” típusig. Fokozott odafigyelést és óvatosságot igényel, ha valakinek sok anyajegye van, nagyon fehér a bőre, vagy a családjában bőrrák fordult elő.

Nagyon fontos az, hogy mindenki a bőrtípusának megfelelően védekezzen a túlzott napsugárzás ellen. Van azonban egy-két jó tanács, amit mindenkinek érdemes szem előtt tartani, mielőtt átadja magát a napfürdőzés  élvezetének. Ha minden óvintézkedés ellenére mégis leégünk, azt vörösödés, fájdalom jelzi az érintett bőrterületen. Súlyosabb esetben hólyagos bőrreakció is kialakulhat. A fájdalom a tetőfokát 1 nap alatt éri el, aztán fokozatosan csökken, és 2-3 hét alatt lehámlik, vagy lebarnul a bőr. A tünetek enyhíthetők kamillás hideg borogatással, belsőleg adott fájdalomcsillapítókkal. Hólyagosodó esetben forduljunk mindenképpen forduljunk orvoshoz.  

 
 

A napozás aranyszabályai:

    * Mindig védjük magunkat a nappal szemben! Legyen akár séta az utcán, hosszabb autózás, strandolás vagy nyaralás.
    * Az UV sugarak délidőben a legerősebbek, ezért akkor lehetőleg teljesen kerüljük a napozást.
    * A napkrémet legalább fél órával a tervezett napozás előtt kenjük fel. A védőhatás jellege alapján megkülönböztetünk fizikai és kémiai szűrőket. A klasszikus kémiai szűrőkkel szemben, melyek gyakrabban allergizálnak, és gyorsabban elveszítik fényvédő képességüket, az úgynevezett fotostabil fényszűrőt tartalmazó fényvédőszerek sokkal hatásosabb védelmet biztosítanak. Ez a fényvédőrendszer nem bomlik le egy óra alatt, hanem hosszú időn át véd a sugárzás ellen.
    * A kényes testrészeket különös figyelemmel kezeljük. Ezek orr, fülek, szájak, vállak és lábfej.
    * A napkrémet vagy tejet vigyük fel gazdagon a testünkre, és a krémezést többször is ismételjük meg. A jó minőségű fényvédő készítmények ma már E-vitamint, növényi olajokat, zsiradékokat is tartalmaznak, melyek fokozzák a védőhatást. A faktorszám pedig azt jelzi, hogy használatukkal hányszor hosszabb ideig tartózkodhatunk a napon.
    * A napfürdő után alaposan zuhanyozzunk, mossuk le a napkrémek maradékát, és testápolóval, esetleg napozás utáni krémmel kenjük be magunkat.
    * Hordjunk mindig napszemüveget, és tartózkodjunk sokat napernyő alatt vagy árnyékban. Így is le lehet barnulni, lassabban, de egészségesebben, és az eredmény is tartósabb.
    * Ha gyógyszert szedünk, érdemes tájékozódni orvosnál vagy a gyógyszertárban, hogy milyen hatással lehet a napozásra, illetve fordítva.
    * Különösen ügyeljünk a gyerekekre. Gondoskodjunk arról, hogy testük és fejük is védve legyen a napsugárzás ellen, és lehetőleg tartózkodjunk velük árnyékos helyen a strandon is.
    * Különös óvatosság szükséges a nappal szemben a betegek, idősek és kismamák részéről.

Egy szó, mint száz, be kell látnunk, hogy saját érdekünk megtalálni az arany középutat a leégés és a sápadtság között. A megfelelő napozás kedvező hatásai elengedhetetlenek a szervezet számára, a leégés és túlzott napfürdő súlyos következményeivel azonban később számolnunk kell.  

 

                                                Köteles Viktória

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek