2024. 04. 27. szombat

Zita
1 EUR 392 HUF
1 GBP 458 HUF

Határtalan lehetőségek az agykutatás hónapján kognitív képességeink fejlesztésére

MÁRCIUSBAN IRÁNY A (N)AGYVILÁG! –

Határtalan lehetőségek az agykutatás hónapján kognitív képességeink fejlesztésére

Az emberi agy semmihez sem hasonlítható és lenyűgöző tulajdonságai kimeríthetetlen
kutatási területet biztosítanak a szakembereknek. Az egyik legújabb felfedezés, amely az
agy plaszticitására, azaz rugalmasságára, fejleszthetőségére vonatkozik, áttörő változást
hozott a tanulási nehézséggel küzdők, a tehetséggondozásban résztvevők és a traumás
agysérültek számára.
Irányít, dönt, gondolkodik, érez és szeret. Meghatározza személyiségünket, életünket és
életminőségünket. Teszi mindezt oly észrevétlenül, hogy sokan csak akkor fordítanak rá
figyelmet, ha valami baj van vele. Pedig megérdemli a törődést, hiszen minden rajta múlik.
Március az agykutatás hónapja, és idén március 11-17. között rendezik meg az Agykutatás
Hete rendezvénysorozatot. A két időszak kiemelt célja felhívni a figyelmet e csodálatos és
nélkülözhetetlen szervünkre, ismeretterjesztő előadásokon keresztül ízelítőt adni a benne rejlő lehetőségekről, továbbá bemutatni a legújabb tudományos eredményeket és fejlesztési
programokat.

A legek legje
Az agy irányítja és szabályozza testünk összes tevékenységét az alapvető funkcióktól kezdve,
mint például a légzés vagy a szívverés, az olyan bonyolult folyamatokig, mint a gondolkodás
vagy az érzelmek széles skálája. Ez az agysejtek, idegsejtek összetett hálózatának köszönhető,
amelyek a nap 24 órájában dolgoznak és egymással is kommunikálnak. Agyunk
komplexitását jelzi, hogy több idegsejt található benne, mint ahány csillag a Tejútrendszerben
van. Memóriája a legnagyobb teljesítményű szuperszámítógépét is felülmúlja. Mégis, talán az
egyik legkülönlegesebb tulajdonsága az, hogy képes saját magát tanítani, meggyógyítani és
újraprogramozni. Ez áll a legújabb kutatások középpontjában, amelyeknek köszönhetően ma
már rövid idő alatt is jelentős javulás érhető el akár az óvodás-iskolás kori fejlesztések, akár
az idős kori szellemi frissesség megőrzése terén.

Minden a rugalmasságon múlik
Az agy önfejlesztő és öngyógyító képessége a rugalmasságában rejlik, ezért a cél ennek
megőrzése, illetve fokozása. Agyunk folyamatosan változtatja saját fizikai szerkezetét és
formálja áramköreit. Ezt a képlékenységet az új szinapszisok képződése és a már meglévő
idegi kapcsolatok átrendeződése biztosítja, ami magának a tanulásnak az élettani alapja.

Ezt az agyi folyamatot egyszerű példákon keresztül is meg lehet figyelni: amikor
megtanulunk mondjuk kerékpározni, akkor a mozgásért és az egyensúlyozásért felelős agyi
régiók megváltoznak annak érdekében, hogy ne dőljünk el. Ez a neuroplaszticitásnak
köszönhető. Egy agysérülés után az agy új axonok, idegsejtek növesztésére is képes, így ha
bizonyos területek meghibásodnak, más részek veszik át annak feladatait. A plaszticitás
röviden tehát az agy alkalmazkodóképessége a változó környezeti feltételekhez.

Felkészülten az iskolába
Egy kisgyermek életében az első igazi kihívás a szeptemberi iskolakezdés, ahol egyszerre
több területen kell megfelelnie ahhoz, hogy az alapokat el tudja sajátítani. Az általános
iskolákban jelenleg is zajlanak a nyílt napok, így a szülők láthatják, milyen óriási különbség
van az óvoda és az iskola között. Dr. Bohács Krisztina intelligenciakutató, a GEM Tanulási
Központ szakmai vezetője szerint fontos látni, hogy iskolaérettségről csak akkor
beszélhetünk, ha a viselkedés, a mozgás, a beszéd és az értelmi fejlettség (figyelem,
koncentráció, monotóniatűrés) területén egyszerre teljesít jól egy 6-7 éves kisgyermek.
Óvodás és óvodás között az alapképességeket tekintve egy-egy részterületen akár 6 év
különbség is lehet. A jó hír azonban az, hogy kognitív fejlesztőprogramokkal, mint például az
Amerikai Pszichológiai Társaság által is jegyzett AccelerateRx elnevezésű, személyre szabott
iskola előkészítő foglalkozással néhány hónap alatt hihetetlen fejlődést lehet elérni, hiszen az
agyi plaszticitás gyermekkorban a „legerősebb”!
A GEM Tanulási Központ intenzív, átfogó, személyre szabott agytréning programja
kifejezetten az óvodás korú kisgyermekek azon képességeit fejleszti, amelyek a tanulás
előfeltételei. Az egyedülálló tanfolyamot kognitív pszichológusok, egyetemi oktatók, óvónők,
konduktorok és logopédusok csapata tartja, és klinikailag igazolt, hogy segítségével sikeres és
zökkenőmentes lehet az iskolakezdés.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek