2024. 07. 18. csütörtök

Frigyes
1 EUR 391 HUF
1 GBP 466 HUF

,,Filmbeillő jelenettel rúgta rám öcsém az ajtót”

Lakossági segítséggel csökkenthető a halálos kimenetelű stroke-ok száma

Magyarországon minden 10. percben kap stroke-ot valaki. Az
időfaktor kulcsfontosságú ilyen esetekben, mivel a betegnek minél hamarabb orvosi ellátáshoz
kell jutnia. Ez azonban „csak” a második lépés: a legfontosabb, hogy egyáltalán eljusson
odáig a beteg, ebben pedig elengedhetetlen a lakosság aktív szerepvállalása. Ennek üzenetét
juttatja el hiánypótló módon a Médiaunió Alapítvány „Mentés másként – Merj segíteni!”
kampányának harmadik kisfilmje is.
Amikor minden perc számít
Magyarországon évente közel 40 000 ember kap stroke-ot. A stroke az agyat érintő vérellátási
zavar, ami származhat elégtelen vérellátásból vagy hirtelen fellépő vérzésből. Az időfaktor ilyenkor
kulcsfontosságú: a tünetek észlelésekor azonnal, de maximum négy órán belül orvosi segítséget kell
kapnia a betegnek. Minél hosszabban áll fenn a vérellátási zavar, annál nagyobb a maradandó
károsodás vagy a halálozás kockázata.
A Médiaunió Alapítvány „Mentés másként – Merj segíteni!” kampányának harmadik kisfilmjében
Pásztor Zsolt történetét ismerhetik meg a nézők, akinek életét a testvére mentette meg. Zsolt 2015-
ben kapott vérzéses stroke-ot, aminek következtében a teljes bal oldala lebénult. Az ő története
szerencsésen zárult, mivel az időben érkező orvosi segítségnek, kitartásának és a hosszas
rehabilitációnak köszönhetően felépült. A leggyakoribb tünetekre ő is felhívja a figyelmet: ,,Egyes
tünetei nagyon hasonlíthatnak olyan állapotra, mintha be lennél rúgva: beszédzavar,
egyensúlyzavar, gyengébb végtagok.”
A Médiaunió „Mentés másként – Merj segíteni!” című kampányának célja többek között, hogy
felhívja a figyelmet a lakossági segítségnyújtás életmentő szerepére olyan kritikus helyzetekben,
mint a hirtelen szívleállás vagy a stroke. Az emberek bátor és cselekvő hozzáállása az alapvető
segítségnyújtáshoz és az újraélesztéshez életeket menthet. Emellett az is a kampány célja, hogy
minél többen – fiatalok és idősebbek – váljanak rendszeres véradókká.
Díjnyertes véradó plakátokkal találkozhatnak a metrózók
A Magyar Bankszövetség, a MOME és a Médiaunió Alapítvány tavaly meghirdetett „Adj vért!”
plakáttervezői pályázatának díjnyertes alkotásaival februárban a 2-es metró megállóiban
találkozhatnak az utazók. A plakáttervező pályázat célja az volt, hogy olyan művészi alkotások
szülessenek, amelyek egyedi vizuális és tartalmi elemek segítségével szólítják meg a fiatalokat és
idősebbeket – legyen szó leendő, első, visszatérő vagy rendszeres véradókról.
A vér nélkülözhetetlen a rászoruló betegek gyógyításában és az életmentésben egyaránt. A hazai
egészségügyi intézményeknek évente közel 390 000 véradásra lenne szükségük, ami napi
1600–1800 véradást jelent. A személyes hozzájárulás fontosságára hívja fel a figyelmet Szabó
Sipos Barnabás , az Országos Vérellátó Szolgálat vérnagykövete is a Médiaunió kampányának
második kisfilmjében.
Azért fontos erről beszélni, mert sajnos az ország véradásra alkalmas lakosságának kb. 4%-a
rendszeres véradó, holott szinte minden 18 és 65 év közötti, egészséges ember, akinek a testsúlya
eléri az 50 kg-ot, szerepet vállalhat a stabil vérkészlet biztosításában.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek