2024. 04. 20. szombat

Tivadar
1 EUR 395 HUF
1 GBP 462 HUF

Átlagosan 13 éves import autók érkeznek hazánkba

Az elemzés rámutat arra, hogy nemcsak az új autók piaca csökken, hanem használtból is egyre kevesebb és egyre idősebb érkezik az országba. Ennek következtében pedig a teljes hazai autópark drasztikusan öregszik: mára átlagosan több mint 15 éves autók futnak a magyar közutakon.

Továbbra sem kedvezők a hazai autópiac mutatói. Csökken az új autók piaca, a használtan behozott autók száma immár hatodik hónapja apad, már éves szinten is mínuszban van, átlagéletkoruk pedig továbbra is nő, így a hazai autóállomány egyre inkább öregszik. Míg 1990-ben 9 év volt az autópark átlagéletkora, azóta ez több mint másfélszeresére emelkedett. Az import alakulása persze csak az egyik tényező az átlagéletkor kapcsán, a másik az újautó-eladások alakulása. Ha egyetlen új autóval sem bővülne az autóállomány, akkor évente 1 évvel nőne az átlagéletkora, csökkenni pedig akkor tudna, ha a minél több új autó forgalomba helyezése ellensúlyozná a meglévő állomány korosodását.

A személyautók átlagéletkora tehát 2002-re 11,7, 2021-re pedig már 15 évre nőtt. Hiába kezdett 2010-től magához térni az új autók piaca, mert 2012-ben módosult a regisztrációs adó és annak avulási táblája, ami gyakorlatilag szabad utat nyitott az idősebb használt autók importjának. Így 2013-2018 között több használt, mint új autó került útjainkra. A koronavírus ráadásul ismét visszafogta az újautó-eladásokat, ezért 2020 óta ismét egyre több használt autót helyeznek forgalomba hazánkban.

Katona Mátyás,  autópiaci szakértő szerint további komoly probléma, hogy a hazánkba érkező import autók is egyre öregebbek. „A 10 éve változatlan regisztrációs adó a koros, egyre elmaradottabb emissziójú autók importjának kedvez, ugyanis az infláció és az emissziós normák fejlődése ellenére ma pontosan ugyanannyi regisztrációs adó fizetendő egy 10 éves, Euro4-es autóra, mint 2012-ben. Ezen felül, bár szinte a küszöbön van az Euro7-es norma bevezetése, a hazai regisztrációs adó mégsem tesz különbséget az Euro5-ös és az Euro6-os között. A kettőre úgy vonatkozik azonos regisztrációs tétel, hogy az Euro5-ös dízeleket már nemcsak Nyugat-Európa egyes nagyvárosaiba, de a szmogriadó riasztási fokozatában már Budapestre sem engedik be.”

Évek óta elmondható, hogy az importált autók zöme 10 év feletti, de most már az importált autók is jelentős öregedést mutatnak. A DATAHOUSE adatai szerint az idén január és november között behozott autók kétharmada 10 évnél idősebb volt, így pedig átlagos életkoruk 13,1 évre nőtt. Összehasonlításképp: a Használtautó.hu teljes hirdetési állományának átlagéletkora még idén is „csupán” 12,5 évre emelkedett.

„A regisztrációs adónak mindenképpen ösztönöznie kellene a modernebb emissziós normájú autók forgalomba helyezését. Kirívó példa, hogy a legmodernebb, legkisebb motorú hibrid autóra nálunk magasabb regisztrációs adó fizetendő, mint egy Euro5-ös, Euro6-os, 1,4 literesnél kisebb hengerűrtartalmú benzines, vagy 1,5 literesnél kisebb dízelautóra”jegyzi meg Katona Mátyás.

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

Egy miskolci sértettet több mint 700 ezer forint kár ért, miután egy ál-netbank oldalra lépett. A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság …

További cikkek