2024. 07. 21. vasárnap

Dániel, Daniella
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF
Nem épül föl a sávolyi pálya. Győzött a józan ész!

Nem épül föl a sávolyi pálya. Győzött a józan ész!

Nem épül föl a sávolyi pálya. Győzött a józan ész!Az idén már nem épül fel a sávolyi MotoGP pálya

A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) nem nyújt hitelt a sávolyi beruházásra, mert a jogi átvilágítás olyan kockázatokat tárt fel, ami miatt az MFB úgy döntött, jelzi a tulajdonosi jogokat gyakorló miniszternek, hogy nem köti meg a szerződést. Az állami tulajdonban lévő fejlesztési bank egy tavaly októberi kormányhatározat szerint 15,3 milliárd forint összegű hitelt nyújtott volna 80 százalékos állami kezesség mellett a sávolyi MotoGP megépítéséhez. A kormány továbbra is biztosítaná a versenyek megrendezéséhez szükséges jogdíjakat, ha a beruházó állami részvétel nélkül, más finanszírozási konstrukcióban meg tudja valósítani a sávolyi MotoGP pálya (Balatonring) megépítését.

Az idén már nem tud megépülni a sávolyi MotoGP pálya, hacsak a beruházó nem tud egy finanszírozót előhúzni a bűvészkalapból – mondta a gazdasági miniszter. Új kockázatok nem merültek fel azokhoz képest, amelyek a kormánydöntés idején ismertek voltak, de most történt meg a teljes körű átvilágítás, hogy a hitelezési rendszert ki tudják alakítani – mondta Varga István.

A miniszter úgy vélekedett, a pálya az idén már nem tud megépülni, s így verseny sem lesz. Hangsúlyozta ugyanakkor: az állam továbbra is érvényben tartja azokat a vállalásait, amelyek egy motorverseny megrendezésekor fennállnak. Hozzátette: a beruházásra számító vállalkozások számára a projekt állami finanszírozásának elmaradása nem jó hír, az adófizetők pénzéből gazdálkodva azonban az volt a feladat, hogy a kockázatokat felmérve „okos” döntést hozzanak.

A Magyar Turizmus Zrt. 10 év alatt 20 milliárd forintot fizetett volna a verseny rendezési jogáért.

Az index.hu vetette fel, hogy problémák vannak a beruházással, egyebek között azt, hogy a pénzügyminisztériumi szakértők nem javasolták a beruházás állami támogatását, mert túl kockázatos, gazdaságtalan, netalán még jogszerűtlen is. Ezt követően tiltakoztak civil szervezetek, a K-Monitor Közhasznú Egyesület, a Társaság a szabadságjogokért (TASZ), a Transparency International (TI), valamint a Lehet Más a Politika (LMP), és a szerződési folyamat leállítását kérték.

A beruházók szerint a kritikák alaptalanok. A Sávoly Motorcentrum Fejlesztő Kft. maga tette közzé a KPMG által, az MFB számára az állami garanciával nyújtott hitelfelvételhez készült tanulmányt, amely szerintük összességében pozitív véleményt fogalmaz meg a beruházással kapcsolatban, és azt állapítja meg, hogy nem azonosítható olyan tényező, amely a jelenlegi ismeretek szerint kizárná a projekt megvalósíthatóságát. A település polgármestere is kiállt a beruházás mellett.

Március elején Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke azonnali hatállyal lemondott posztjáról. Niklai a döntést személyes okokkal magyarázta, az MTI az ügy hátterét ismerő közigazgatási és pénzügyi illetékesektől úgy értesült, hogy az elnök lemondása összefüggésben áll a sávolyi Balatonring beruházással.

Csütörtökön Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke, a beruházás koordinálásának kormánybiztosa is bejelentette, hogy lemond a beruházás koordinálásának feladatáról. A szocialista politikus az MTI-nek úgy fogalmazott: „sajnálom, hogy semmit, ami a közjót szolgálja, ebben az országban nem lehet tisztességesen végigvinni”.

 

(MTI)

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek