2024. 07. 20. szombat

Illés
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Gazdaság
  • »
  • Sajószöged Községi Önkormányzata belső kontrollrendszerének és befektetési döntéseinek ellenőrzése

Sajószöged Községi Önkormányzata belső kontrollrendszerének és befektetési döntéseinek ellenőrzése

Az önkormányzatok belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének ellenőrzése – Sajószöged
Befejezte az Állami Számvevőszék Sajószöged Községi Önkormányzat belső kontrollrendszere kialakításának és működtetésének, továbbá egyes befektetési döntéseinek, a döntések végrehajtásának és elszámolásának szabályszerűségi ellenőrzését.
Az ÁSZ megállapította, hogy az Önkormányzatnál a közvagyon biztonságos, körültekintő befektetése nem volt biztosított, mivel a befektetésekkel kapcsolatos kockázatokat nem mérték fel. A befektetési jegyek vásárlása során sérült a Képviselő-testület önkormányzati tulajdon feletti rendelkezési joga. Az önkormányzati közvagyonnal való gazdálkodás nyilvánosságát és átláthatóságát nem biztosították. Az Önkormányzat mérlege nem a valóságnak megfelelő értékben tartalmazta a befektetett közvagyon nagyságát.

Az Állami Számvevőszék az elmúlt években több száz ellenőrzést folytatott le önkormányzatoknál és nemzetiségi önkormányzatoknál. Ezek mindegyikének célja a helyhatóságok szabályozott működésének, gazdálkodásának, illetve pénzügyi egyensúlyi helyzete megteremtésének és fenntartásának támogatása volt. A 2015-ben történt, brókercégekhez kapcsolódó események kockázatait értékelve és azok társadalmi jelentőségére tekintettel az ÁSZ kiterjesztette a belső kontrollrendszer ellenőrzését az érintett önkormányzatok befektetési döntéseire is.

A több mint 2 ezer lakosú Sajószöged 2014. évi összevont éves költségvetési beszámoló szerint 286,5 millió Ft költségvetési bevételt ért el, valamint 304,2 millió Ft költségvetési kiadást teljesített. A hiányt az értékpapírok beváltásának bevételeiből (83,1 millió Ft) és az előző évi pénzmaradvány igénybevételéből (3,8 millió Ft) finanszírozták. Az eszközvagyon értéke 2014. december 31-én 1 milliárd 731 millió Ft volt. Az Önkormányzat 2015. április 30-án 12,8 millió Ft üzleti célú részesedéssel és 58,9 millió Ft befektetési jeggyel rendelkezett.

Az ÁSZ 2014. január 1-jétől 2015. április 30-ig terjedő időszakra vonatkozóan ellenőrizte és értékelte az önkormányzat belső kontrollrendszerének kialakítását, továbbá azt, hogy egyes elemeinek működtetése biztosította-e a közpénzfelhasználás szabályosságát. Ellenőrizte továbbá, hogy a 2011. január 1-jétől 2015. április 30-ig terjedő időszakban az önkormányzat egyes befektetési döntései és azok végrehajtása, elszámolása megfelelt-e a vonatkozó jogszabályoknak és belső szabályozásoknak, a kialakított kontrollrendszer egyes pillérei támogatták-e a befektetési tevékenység szabályszerűségét.

A számvevőszéki ellenőrzés megállapította, hogy a belső kontrollrendszer szabálytalan működtetése következtében a közpénzekkel való felelős, rendeltetésszerű gazdálkodás nem volt biztosított. A teljesítésigazolási és érvényesítési jogkörök szabálytalan gyakorlása miatt a kialakított kontrolltevékenységek nem járultak hozzá a hibák megelőzéséhez, feltárásához. Nem mérték fel és nem határozták meg a Hivatal tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat, továbbá az Önkormányzat befektetési tevékenységével összefüggő kockázatokat sem elemezték, mely által nem volt biztosított a közvagyon értékének megőrzése és gyarapítása.

A befektetésekkel kapcsolatos döntések előkészítésére nem volt szabályozás. A befektetési jegyek megszerzésére irányuló döntéseket nem az arra jogosult Képviselő-testület hozta meg, ezáltal a közvagyon szabályos, körültekintő befektetését nem biztosították.

A részesedések bekerülési értékének helytelen meghatározása miatt a mérlegekben a befektetett vagyon értékét nem a valóságnak megfelelően mutatták be, ezáltal a döntéshozóknak a vagyonnal kapcsolatos döntéseik meghozatalát megelőzően nem állt megfelelő információ a rendelkezésükre.

Az Önkormányzatnak az integritás szemlélet erősítése érdekében – a belső kontrollrendszer kialakításában és működésében feltárt hiányosságok és hibák megszüntetésével – még további intézkedéseket kell megtennie.

Az Állami Számvevőszék jelentésében a feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében a polgármesternek és a jegyzőnek fogalmazott meg javaslatokat, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készíteniük.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek