2024. 07. 19. péntek

Emília
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF

Eszement pénzbehajtás helyett élhető Budapestet!

Tarlós István mai sajtótájékoztatóján beszélt egyebek mellett a Budapestre tervezett behajtási díjról, ismertebb nevén dugódíjról is.
Tavaly már hallani lehetett arról, hogy évi 5000 forintos Budapest-matricát vezetnének be a fővárosban, melynek tervét a főpolgármester ma megerősítette, egyúttal rá is tett egy lapáttal, ugyanis a dugódíj bevezetése esetén várható a pesti oldalon a Szent István körút – Bajcsy-Zsilinszky út – Károly körút – Múzeum körút vonalán belül, a budai oldalon pedig a Margit hídtól az Erzsébet hídig a Csalogány utca – Fő utca – Lánchíd utca – Alagút utca vonalán belül egy második zóna is, ahol 700 forintot kellene fizetniük az autósoknak minden egyes behajtásért.

A mai tájékoztatás szerint a rendszer kiépítése 750 millió és 1 milliárd forint közötti összegbe kerülne, emellett pedig 10 milliárd forintnyi bevételt várnak tőle.

Ahogyan a Jobbik már korábban írásbeli kérdés útján kiderítette, a dugódíjra vonatkozóan nincs kötelezően meghatározva se a díjfizetős zóna legkisebb mérete, sem pedig a minimális fizetendő díjtétel, mindössze a díj bevezetésére vonatkozik az uniós kötelezés. Ha csupán a kötelezettségnek való megfelelés lett volna a fideszes vezetés célja az emberek megsarcolása nélkül, akkor nem 10 milliárd forint körüli befizetést várnának el az autósoktól, hanem csak annyit, amennyibe a rendszer kiépítése kerül. Ez a költség ráadásul jelentősen csökkenthető lenne egy, a jelenleg tervezettnél sokkal kisebb díjfizetős zóna alkalmazásával.

Az úgynevezett dugódíj egyébként nem oldja meg Budapest közlekedési problémáit.

Az MSZP és Fidesz által egyaránt preferált büntető-pénzbehajtó szemléletmód helyett a Jobbik a pozitív ösztönzésben látja a megoldást. Nagy számú, a közösségi közlekedéshez közvetlenül kapcsolódó, több szintes létesítményként megépülő P+R parkolóra lenne szükség, melyeket BKK (BKV) bérlettel díjmentesen használhatnának az autósok. Így mindenki jól járna: az autós értékes szolgáltatást kapna a pénzéért, fedett helyen, biztonságosan tárolhatná az autóját, a fővárosban pedig szabadon utazhatna a BKV, a Volán, valamint a MÁV járatain. A bérletek értékesítéséből származó bevételt a közösségi közlekedés javítására lehetne fordítani.

Noha három dimenzióban élünk, a közlekedéspolitikai döntések meghozatalakor jellemzően két dimenzióban gondolkodnak. Ahogy a városiasodással a családi házakat a nagyobb népsűrűséggel összefüggésben felváltják a tömbházak, úgy adja magát a megoldás, hogy a megnövekedett számú gépjármű megfelelő elhelyezésére is többszintes, lehetőség szerint mélyépítéssel megvalósuló parkolóházakat kellene létrehozni. Fizetős Budapest helyett élhető Budapestet!

Tokody Marcell Gergely, a Jobbik fővárosi képviselője

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Fejtörő az öt karika jegyében
A korábbi nyári olimpiákhoz hasonlóan idén immár harmadszor invitálja olimpiai játékra a sportkedvelőket a II. Rákóczi Ferenc Könyvtár. A kérdések a p…