Az időjósok azt mondják, hogy holnap jó idő lesz közpénzből százmilliót elkölteni Kriza Ákos kampányára.
És ez a Diósgyőri vár teljes beruházási összegének az 5 %-a.
Kétezernégyszázmillió forint. Ekkora összegről beszélünk. Kis túlzással ennyi pénzből, ennyi idő alatt, Nagy Lajos két várat épített volna fel a XIV. században. Pedig neki a terveket is meg kellett előtte csináltatni, meg a pénzt is elő kellett teremteni.
Kriza Ákosnak erre nem volt gondja, mert mindent a kezébe adtunk 2010-ben.
Kriza Ákosnak van mivel elszámolnia, többek között azzal, ami a várberuházás körüli pénzügyekkel kapcsolatos.
Miről is szól ez a fejlesztés: a diósgyőri vár elődjét a X-XI. Században építették meg, jelenlegi formáját Nagy Lajos királysága idején kapta, a XIII-XIV. Században. Mátyás (Beatrix) is átépítette, utána már inkább a bérlők ízlése alakította.
Az 1950-es években felmerült a megmentés, helyreállítás gondolata, azonban csak 1973-ra fejeződött be egy hosszabb és tartós állapotot eredményező rekonstrukció.
Ahogy a Város kezelésébe került (2000-es évek), elkezdődött egy teljesebb felújítás tervezése.
2004-ben a Város tervpályázatot hirdetett a Vár és térsége fejlesztése irányainak meghatározására, amelyet Rudolf Mihály és csapata nyert el.
A napjainkig is tartó munkálatok az ekkor meghatározott irányokat tartják.
Az EU források 2007-es megnyílása után Miskolc 2009-ben pályázatot adott be a Diósgyőr és Lillafüred térsége turisztikai fejlesztése érdekében, amit az akkori Kormány 2010-ben el is fogadott.
A győztes pályázat után megkezdődhetett a kiviteli tervezés és építés előkészítése.
A 2010-es önkormányzati választások és az új városvezetés azonban egy sor új irány fogalmazott meg és a már ismert módon irányította a kivitelezők kiválasztását. Lillafüreden egy év késéssel adták át a Függőkertet, a többi elem elmaradt.
A Vár építése kivitelezőjének kiválasztása harmadszorra sikerült, a munkálatok két évet késtek, a belsőépítészet még el sem kezdődött.
Egy sor, kapcsolódó fejlesztést áll (vízelvezetés, fűtés, elektronika, látványelemek, stb.).
A közbeszerzéseket általában hirdetmény nélküli tárgyalásos, meghívásos formában végezték el. Így sem sikerült simán lezsírozni a munkákat, mert rendre bírságolt a Hatóság.
És most a teljesség igénye nélkül, néhány Kriza féle „lokálpatrióta” közbeszerzés:
Diósgyőri vár –Belsővár rekonstrukciója
ZERON Zrt.
938,500,000 Ft (A beruházás előtt még Budapestre bejegyzett cég)
„Szállítási szerződés Miskolc-Diósgyőr, Diósgyőri Vár Belsővár rekonstrukció eszközbeszerzése tárgyban az ÉMOP-2.1.1/A.-09-2f-2011-0002 azonosító számú pályázat keretében” eljárás eredménytájékoztatója
SMART INFO Kft. (Nagytarcsa)
51,934,380 Ft
Miskolc-Diósgyőr, Diósgyőri Vár Belsővár rekonstrukció Belső építészeti munkálatai az ÉMOP-2.1.1/A.-09-2f-2011-0002 azonosító számú pályázat keretében
Linera Mérnöki Iroda Kft. (Budapest)
148,950,128 Ft
„Az ÉMOP-2.1.1/A-09-2f-2011-0002 azonosító számú pályázat keretében a Diósgyőri Vár kivitelezésével összefüggő statikai megerősítő és egyéb magasépítési munkák megrendelése” eljárás eredménytájékoztatója
ZERON Zrt.
94,507,943 Ft (A beruházás előtt még Budapestre bejegyzett cég)
A miskolci vállalkozások, a miskolci munkavállalók csak távolról nézhették az elmúlt évek egyik legnagyobb városi beruházását.
Visszaadjuk Miskolcot, a miskolciaknak!
Számonkérés lesz, ha mi jövünk! Nyilvános üléseken vizsgáljuk ki a visszaéléseket!
Egyrészt örvendetes, hogy egy több évtizedes terv megvalósul, legalább részben másrészt az új városvezetés folytatni fogja a Diósgyőri Vár és környékének fejlesztését:
kiépítjük a kerékpárutat Lillafüredig,
rendbe tesszük a Bükk Keleti Kapuját (Herman Ottó Emlékpark), mely szégyen, hogy az évfordulóra többszörös Kriza ígéret ellenére is így áll,
a Tókertet eredeti elképzelésnek megfelelően Anjou ligetté fejlesztjük,
A Szinva teljes rehabilitációja, egész évben működő vízeséssel,
Kisvasút a Vártól Kerekhegyig (Lillafüred) és a Vadasparkig ,
a Hámori tó és környéke rendezése (Pisztrángos)
Szikla,
Szállodák, szálláshelyek (Magánberuházások),
parkolókat alakítunk ki a várható gépkocsiforgalom kezelésére
és mindezt a térségben élőkkel folyamatos, érdemi konzultációkkal tesszük!