2024. 07. 21. vasárnap

Dániel, Daniella
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Kultúra
  • »
  • Ne zsebpénzmegvonással büntessünk, ha rossz a bizonyítvány

Ne zsebpénzmegvonással büntessünk, ha rossz a bizonyítvány

Mivel motiváljuk a gyereket a tanulásra?

 Lassan elérkezik a félévi bizonyítványosztás ideje az általános és középiskolákban. Sok szülő sajnos ilyenkor szembesül azzal, hogy gyermeke mégsem teljesített olyan jól, mint azt várták. Van, akinél az első reakció a büntetés, zsebpénzmegvonás. Szerencsésebb azonban, ha ilyenkor veszünk egy nagy levegőt, és a második félévre vonatkozóan fektetünk le új szabályokat, akár anyagi természetűeket is – tanácsolja a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő meghirdetője.
A bizonyítványosztás mindig dilemma elé állítja a szülőket: vajon jutalmazzák-e a gyereket ajándékkal, zsebpénzzel a jó teljesítményért, vagy neki a tanulás a kötelessége, ezért ne kapjon semmit a jó jegyekért, esetleg a rosszabb bizonyítványért járjon zsebpénzmegvonás.

 

Az iskolai félévhez közeledve sokszor a szülők jobban stresszelnek, mint a gyerekek. Ideális esetben a felnőttek tudják, hogyan teljesítenek a diákok, de gyakran előfordul, hogy a bizonyítványosztáskor derül ki: mégsem olyan jó tanuló a fiunk vagy a lányunk, mint azt gondoltuk. „Nagyon fontos, hogy a szülő ne a félév végén hozzon új szabályokat a gyereknek, mert azzal a saját hitelességét is aláássa. A gyereknek ugyanis tudnia kell, a saját javára tanul, hogy a világban minél jobban el tudjon majd igazodni és idővel ő maga tudjon jól választani az élet különböző területein” – mondta Gönczi Dorka, az Origomed mediátora.

 

A szakember szerint a félévi bizonyítványosztás – főleg, ha nem mindegyik tantárgyat sikerült a lehető legjobban teljesíteni – egy lehetőség arra, hogy a család együtt állítson fel új szabályokat a második félévre vonatkozóan. Fontos, hogy ne csak a szülők mondják el, mik az elvárásaik a gyerek felé, de a diák is tűzzön ki célokat maga elé, amiket el szeretne érni és ezeket lehet különböző jutalmakhoz kötni.

 

„A gyerekek ugyan már fiatal korban kapcsolatba kerülnek a pénzügyekkel, de nem minden esetben szerencsés, ha pusztán a zsebpénz összegével próbáljuk őket motiválni bizonyos dolgokra. Célszerűbb inkább konkrét tárgyakhoz, eseményekhez, élményekhez kötni a tanulással kapcsolatos jutalmat, például az év végén jó jegyek esetén megkaphat egy rég áhított ruhát, cipőt vagy utazást. A kisebbek ugyanis még nem tudnak hosszabb távon tervezni, nekik szükségük van a kézzelfogható eredményre, jutalomra. A nagyobbaknál ugyanakkor már távlati célokat is ki lehet tűzni, ha például szeretne külföldön tanulni, egy távolabbi országba elutazni, egy drága tabletet megvásárolni, nyithatunk neki egy számlát, amire a tanulmányi eredmények függvényében elhelyezünk kisebb-nagyobb összegeket azzal, hogy az iskola befejeztével megkapja azt. Ezzel motiváljuk a gyereket arra is, hogy figyelje, mennyivel nőtt a pénze a kamatok révén, megtervezze az összeg elköltését. Így észrevétlenül is sokat teszünk azért, hogy felnőttként is tudatosan kezelje pénzügyeit” – mondta Horváth Magyary Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója, a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedő zsűritagja.

 

 

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek