Széles körű probléma, hogy a valamely másik tagállamban online vásárolni próbáló európai fogyasztók megrendeléseit visszautasítják – legalábbis az Európai Bizottság határokon átnyúló e-kereskedelemről szóló legfrissebb jelentése szerint. A Bizottság megbízásából széles körű próbavásárlási tesztet végeztek, mely során a vásárlók EU-szerte egy 100 népszerű termékből álló lista elemeit – fényképezőgépeket, CD-ket, könyveket, ruhákat stb. – próbálták megvásárolni külföldi szolgáltatóktól. Összesen több mint 11 000 próbarendelésre került sor.
A kutatás azt állapította meg, hogy a fogyasztók a határokon átnyúló tranzakciók 60%-át nem tudták befejezni, mert a kereskedő nem vállalta az áru kiszállítását a vásárló lakóhelye szerinti országba vagy nem kínált fel a határokon keresztül is használható, megfelelő fizetési módot. A fogyasztók legkevésbé Lettországból, Belgiumból, Romániából és Bulgáriából tudtak külföldön vásárolni (az EU 27 tagállamát tartalmazó teljes listát lásd: MEMO/09/475 ). A külföldi internetes vásárlás sikerére azonban kettő kivételével az összes országban 50%-nál kisebb volt az esély. Pedig a polgárok számára egyértelmű lenne a haszon: a tagállamok több mint felében a termékek legalább 50%-át 10%-kal olcsóbban lehetett megtalálni egy külföldi weboldalon (szállítási költséggel együtt). A keresett termékek 50%-át pedig nem lehetett belföldi weboldalon megtalálni; ezek kizárólag valamelyik másik tagállamban voltak elérhetőek. A közlemény bemutat számos olyan intézkedést, amelyekkel egyszerűsíteni lehetne azt a bonyolult szabályozási környezetet, ami elrettenti a vállalkozásokat attól, hogy más tagállamok fogyasztóit is kiszolgálják. Ezen túlmenően, illetve az online kereskedelembe vetett bizalom erősítése érdekében az érintetteket tömörítő fórum elemezni fogja azokat a problémákat, amelyek a kereskedelmi adatok gyűjtéséből, valamint ezeknek a fogyasztók profiljának megrajzolásához és célzott megkereséséhez történő felhasználásából erednek