Tarlós István főpolgármester 2011-ben a főpolgármesteri vállalásait tartalmazó zöld könyvben azt írja: „Elindítottuk a tizenöt éve ígért Római parti árvízvédelmi mű konkrét tervezési munkálatait, és a ciklus folyamán átadjuk a Duna utolsó kritikus szakaszán az óbudai védelmi rendszert”. Ennek a fele sem igaz: bár Tarlós István valóban már közel két évtizede ígérgeti, hogy megoldja Óbuda árvízvédelmét, Mára kiderült, hogy ebben a ciklusban semmi sem fog történni a védelmi rendszer hiányzó részének kiépítésére. A Fidesz most már nem mutogathat másra,sőt a párton belüli egymásra mutogatás is értelmetlen. Tarlós Istvánnak és Bús Balázsnak három éve volt arra, hogy műszakilag megfelelő, a környezet rombolásával nem járó megoldás szülessen. Ez jól láthatóan máig sem sikerült, emiatt mint egy gyengébb GPS, „újratervezést” jelentettek be.
A Főváros és a kerület fideszes vezetése az elmúlt években képtelen volt arra, hogy érdemi választ adjon Római parton tervezett mobilgáttal kapcsolatos alapvető kérdésekre. A szűk körű előkészítés és a környezeti szempontok iránti érzéketlenség miatt a tervezett megoldást műszaki, gazdasági és ökológiai szempontból egyaránt aggályos.
A Tarlós István által tervezet népszavazás nem más, mint felesleges és drága időhúzás. Lehet, hogy hiányoznak az építkezéshez szükséges anyagi források ? Amíg nem lehet tudni, hogy mi a műszakilag megfelelő megoldás, nincs miről szavazni. A Római part nemcsak a kerület ügye! A fővárosi polgárok többsége számára fontos a szívéhez nőtt pihenőhely hangulata és természeti értékeinek megőrzése .
Felhívjuk Tarlós Istvánt és Bús Balázst,hogy:
azonnal kérje fel a Magyar Mérnöki Kamarát egy nyilvános vitanap megrendezésére a legkedvezőbb döntés meghozatala érdekében,az érintett szakmai és civil szervezetek számára díjmentesen bocsássa rendelkezésre az összes döntés-előkészítő vizsgálati és javaslati dokumentumot, hatástanulmányt.
A témában aktívan részt venni kívánó szakemberek és civil részvételével alakuljon tervbizottság, amely megvizsgálja az összes lehetséges műszaki megoldás árvízvédelmi, gazdasági és környezeti hatását, és a széles körű társadalmi vitát szervez.
Hozza nyilvánosságra, hogy milyen forrásokból kívánja finanszírozni a gátépítést, illetve az általa javasolt parti mobilgát esetében igénybe vehető-e uniós támogatás.
Arató Gergely Hazai András
DK Budapest DK Budapest III. kerület