A 25/2012. (V.9.) NFM rendelet, illetve az abba foglaltak alapján kiadott, a nemzeti fejlesztési miniszter Közleménye (lásd Hivatalos Értesítő, 2012. évi 35. szám, 6339-6341. oldalak) alapján Miskolc MJV illetve az MVK Zrt. a 2012. évben 440.000 ezer Ft önkormányzati önerő biztosítása mellett 529.327 ezer Ft támogatási összegre (korábban: normatív támogatás) volt jogosult.
A 2013. évi költségvetés nem tartalmazza a települési önkormányzatok helyi közlekedésének támogatására vonatkozó sort, vagyis feltételezhető, hogy az állam 2013-ban nem kívánja támogatni az önkormányzatok helyi közlekedési feladatait. (Megerősített, de nem hivatalos információk szerint év közben sem várható ezen tételekre források biztosítása. Azt tudjuk, a Volán társaságok számára a minisztérium azt az iránymutatást adta a 2013. éves tervek készítéséhez, hogy a kieső összegeket az ellátásért felelős önkormányzatoktól próbálják beszedni, az önkormányzati önerőn túl…)
Ezen a tételen tehát Miskolc MJV illetve rajta keresztül az MVK Zrt. (a 2012-es évhez viszonyítva) hozzávetőleg 529 millió Ft bevételkiesést szenved el.
De nézzük tovább:
Létezik szociálpolitikai ártámogatás is. 2012. július 1-vel változott a szabályozás. A számszerűsített kedvezmények (diák és nyugdíjas bérletek támogatása) érdemben nem változott, azonban módosult az elismert ingyenes utazások utáni ártámogatás elszámolási módja.
Ennek következtében a miskolci helyi, illetve helyközi (Felsőzsolca) közlekedésben az MVK Zrt. a következő ártámogatást tudta igénybe venni ezen a soron:
helyi helyközi
2012. 1. félév 279 204 2 256
2012. II. félév 236 221 2 594
különbözet: – 42 983 338
Ebből az látszik, hogy az első félévi adatokhoz képest összességében a II. félévben a jogszabályi háttér változása miatt 42,645 millió Ft-tal csökkent az MVK Zrt. bevétele.
Ha a teljes 2012. évet tekintjük bázisnak, akkor 2013-ban az előző év első félévében kapott magasabb összeg miatt 2013-ban is ezzel a 42,6 millió Ft-os bevételcsökkenéssel kell számolni.
Tehát ha ehhez hozzávesszük a normatív támogatás eltörlését, akkor összesen 580 millió Ft-ot meghaladó bevételkiesés prognosztizálható a miskolci helyi közösségi közlekedés finanszírozásában. Ez az összeg közel a 10%-a az MVK Zrt. éves bevételeinek, vagyis majdnem minden 10. forintot elvonta az állam, Matolcsy „Tündérmese” képében.
Emellett a Közgyűlés napirendjén szereplő Zöld Nyíl beszámolóból tudjuk, júniusig át kell építeni a Kandó téri végállomást az új villamosok fogadása érdekében. Ezt az MVK fogja fizetni, egyenlőre nem tudni, milyen forrásból, de ez is több mint száz millió Ft.
Ezek után kíváncsiak vagyunk a tavaly megígért, az utazóközönség által igényelt menetrendi változtatásokra?
De kíváncsiak vagyunk arra is, hogy a közösségi közlekedésben mikor és mennyi lesz a rezsicsökkentés?
Hogy lesz ebből utasbarát közösségi közlekedés?
Úgy látjuk egyre valószínűbb a tömeg közlekedés!