2024. 07. 20. szombat

Illés
1 EUR 391 HUF
1 GBP 464 HUF

Kifelé tart-e a válságból a hazai szállodapiac?

A kedvező idegenforgalmi adatok ellenére alig van új szállodaprojekt
A KSH közelmúltban kiadott gyorsjelentésének adatai szerint idei év első tíz hónapjában 8 százalékkal 14,3 millió fölé nőtt a szállodai vendégéjszakák száma, a négycsillagos kategóriában különösen kiugró, több mint 17 százalék volt a növekedés az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. A szállodák 113,7 milliárd forintos bruttó szállásdíj-bevétele 13,6 százalékkal alakult magasabban, mint egy éve. A szállodapiaci fejlesztők egyelőre mégis kivárnak: alig indul új fejlesztés az országban. Az okokról, a következő év problémáiról, lehetőségeiről ad képet a BDO Magyarország alábbi összegzése.

„A kedvező trendek ellenére a befektetők továbbra is óvatosak a szállodapiacon, mivel a jövedelmezőség tekintetében továbbra is magas kockázatokat látnak – magyarázza Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezetője. – A szobák bruttó átlagára (14 700 forint) az első tíz hónapban mindössze 3,5 százalékkal múlta felül a tavalyi szintet, az árak a válságot követő zuhanás után jelenleg még mindig csak a 2007-es szintre tudtak visszakapaszkodni. Ráadásul a kereslet hosszú távú fenntartható fejlődését a nemzetközi piacok továbbra is fennálló bizonytalansága továbbra is kiszámíthatatlanná teszi.”

A szállodapiaci keresletnek időszakos lökést adhatnak a 2012. év végén lejáró SZÉP Kártyában még „bennragadt” milliárdok, melyekre már több hotel is attraktív csomagokat dolgozott ki, lehetővé téve azt is, hogy az idén kifizetett voucherek 2013-ban is felhasználhatók legyenek.
A hazai szállodapiac fejlődését a következő két-három évben az általános gazdasági folyamatok mellett a következő tényezők befolyásolják majd:

Mikor jelenik meg a piacon a rég várt, több ezer fő befogadóképességű budapesti konferenciaközpont?

 

A következő idegenforgalmi szezonokban milyen új légitársaságokat sikerül Magyarországra csábítani a MALÉV csődje után keletkezett, és továbbra is fennálló űr kitöltésére?
Milyen hatékonyan tud Magyarország és Budapest megjelenni a nemzetközi turizmusmarketing terén?
Össze tudnak-e fogni a szállodák annak érdekében, hogy véget érjen az ár-érték arány mélyrepülése?
A nemzetközi trendeknek megfelelően végre Magyarországon is kifullad-e a kuponőrület, amely véget vet a hosszú távon rendkívül kártékony a piaci alulárazásnak?

Az elmúlt három évben nyíltak ugyan új szállodák, ezek azonban még a válság kitörése előtt indított, jórészt EU-forrásokból részfinanszírozott projektek voltak. 2012 folyamán már mindössze 4-5 hotel nyílik Budapesten és a néhány érdekesebb kivételtől eltekintve vidéken is jelentősen visszaestek a fejlesztések. A következő évben sem várható jelentősebb kínálatbővülés, egy-két  szállodanyitástól eltekintve markáns kínálatbővülés nem várható. Ez nemcsak a kereslet visszafogottságának, hanem a banki finanszírozás drasztikus lelassulásának,  pontosabban szinte teljes elapadásának is az eredménye.

A piac azonban nem fagyott be teljesen, és megfelelő minőséggel és jó elhelyezkedéssel jelenleg is lehet sikeres projekteket indítani. Budapestnek, mint nemzetközi célpontnak továbbra is kiemelkedő az elfogadottsága, miközben a vidéki helyszíneken főként a wellness iránti, jórészt belföldi érdeklődés biztosít jelenleg is növekvő keresletet.

A vendégszám és a szobaárak visszaesése elmúlt években komoly mélységekbe lökte a szállodák bruttó működési eredményét (GOP): Budapesten a korábban 45 százalék feletti szint 35-40 százalék közé, míg vidéken a korábbi 35 százalék feletti átlagérték 25-28 százalék közé zuhant. Mindez komoly racionalizálási lépésekkel még biztosíthatta volna az eredményességet, ám a svájci frank árfolyamának megugrásával járó extra kötelezettségek a komolyabb hitelaránnyal rendelkező hotelek számára már kitermelhetetlennek bizonyultak.

2013-ban várhatóan további hotelek kerülnek majd banki kézbe az elégtelen hitel-visszafizetési mutatók miatt, akik jobb megoldás híján profi üzemeltető cégekkel igyekeznek majd a hatékony működést biztosítani. Emellett továbbra is számíthatunk arra, hogy néhány létesítmény bezárja kapuit.

„A szálloda, mint ingatlan ugyanakkor egy rossz piaci környezetben is képes hozamot és folyamatos cash flow-t produkálni – hangsúlyozza Hegedűs Attila. – A szezonalitás ugyan hullámzó bevételi trendet eredményez, de hatékony üzemeltetési politikával és céltudatos, az online jelenlétre is maximálisan építő értékesítési tevékenységgel a kedvező idegenforgalmi trendek további erősödése nyomán a szállodai befektetéseket újra az ingatlanpiac sikeres szegmenseként tarthatják majd számon.”

Fotónkon a Calimbra Wellness Hotel Miskolctapolcán, amelyet egy éve nyitottak meg.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek