2024. 07. 19. péntek

Emília
1 EUR 390 HUF
1 GBP 463 HUF
  • Főoldal
  • »
  • Hírek
  • »
  • Hogyan nyújtsunk be fizetési kedvezményre irányuló kérelmet?

Hogyan nyújtsunk be fizetési kedvezményre irányuló kérelmet?

Az adóhatóság méltányossági jogkörének gyakorlása körében jogosult arra, hogy a törvényi feltételek fennállása esetén fizetési kedvezményt adjon azoknak az adózóknak, akik/amelyek a bevallott vagy az adóhatóság által jogerős határozatban előírt fizetési kötelezettségeiket valamilyen méltányolható – és igazoltan fennálló – gazdasági vagy személyes okból az esedékesség időpontjáig nem vagy csak részben tudják teljesíteni.
Fizetési kedvezmény engedélyezése kizárólag kérelemre történhet, melyet magánszemély esetén az állandó lakóhely, egyéni vállalkozó és gazdálkodó szervezet esetén a székhely szerint illetékes adóigazgatóságokhoz kell benyújtani. Az eljárás illetékköteles, melynek összege 3.000 forint.

A papír alapú kérelmet – az eljárás gyorsítása érdekében – célszerű a NAV internetes honlapjáról (www.nav.gov.hu) letöltött nyomtatvány felhasználásával (illetve azzal együtt) benyújtani az adóhatósághoz, amely a Letöltések /Adatlapok, igazolások, meghatalmazás-minták / „Adatlapok fizetési könnyítésre és/vagy mérséklésre irányuló kérelmek elbíráláshoz” menüpontban található.

Lehetőség van a fizetési kedvezményre irányuló kérelem elektronikus úton történő előterjesztésére is. (Az elektronikus ügyintézés feltétele, hogy az adózó, illetőleg az adózó képviselője az ügyfélkapu nyitásához szükséges regisztrációs eljárás során képzett felhasználói névvel és az általa meghatározott jelszóval rendelkezzen.) Az elektronikus kérelem benyújtásának részleteiről a www.nav.gov.hu „Letöltések” / „Nyomtatványkitöltő programok” menüben található részletes tájékoztatás.

2012. január 1-jétől azok az adóalanyok, akik elektronikus bevallás benyújtására kötelezettek, fizetési könnyítési és adómérséklési tárgyú kérelmüket is kizárólag elektronikus úton terjeszthetik elő.
A kérelem benyújtásához a NAV internetes honlapjáról tölthető le az erre a célra rendszeresített formanyomtatvány. A gazdasági társaságok (egyéb gazdálkodó szervezete) a 10FAG01, a magánszemélyek, egyéni vállalkozók pedig a 10FAM01 nyomtatványt használhatják. (A nyomtatványok elnevezésüktől függetlenül benyújthatók a 2012-ben induló eljárásokban is!)
Fontos, hogy a fizetési könnyítési kérelemmel érintett adónemek összegeit forintban kell megadni, a nyomtatvány többi részében pedig az adatokat ezer forintban kell szerepeltetni.
Gazdálkodó szervezetek esetében kötelező csatolni az elektronikus nyomtatványhoz a beszámolót, de célszerű a kérelmet alátámasztó dokumentumokat is már az eljárás megindításakor az adóhatóság rendelkezésére bocsátani. A csatolt fájlok kiterjesztése kizárólag RTF, PDF, TIF, XLS lehet, méretük egyenként az 5MB-ot nem haladhatja meg.

Az elektronikus úton történő előterjesztési kötelezettség a kérelmek módosítására, kiegészítésére, illetve visszavonására is kiterjed. Módosításra, kiegészítésre a 10FAG01M és a 10FAM01M jelű, visszavonásra a 10FAG01V és a 10FAM01V jelű nyomtatvány használható.

Fontos, hogy – garanciális okokból – az adóhatóság a kérelem tárgyában született döntéséről továbbra is papír alapon értesíti az ügyfeleket.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Adóigazgatósága

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Facebook

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

Fejtörő az öt karika jegyében
A korábbi nyári olimpiákhoz hasonlóan idén immár harmadszor invitálja olimpiai játékra a sportkedvelőket a II. Rákóczi Ferenc Könyvtár. A kérdések a p…