Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának
hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a vállalkozások többsége
fontosnak tartja a hatékony belső kommunikációt, túlnyomó részüknek fogalma sincs,
hogyan tudnák azt a gyakorlatban is megvalósítani.
A közelmúltban jelent meg az egyik legnagyobb, okoskommunikációs hálózatokat működtető, a régió
több országában jelenlévő cseh cég, a Munipolis megbízásából készült reprezentatív felmérés
eredménye. A vállalkozások belső kommunikációját vizsgáló kutatás sajátos eredményeket hozott.
Mint kiderült, a vezetés és az alkalmazottak közötti hatékony belső kommunikációt a cégek 62%-a
tartja az egyik meghatározó elemnek a vállalat életében. Ehhez képest csak a cégek 11%-a biztos
abban, hogy alkalmazottaik teljesen elégedettek a kommunikációval, 32%-uk pedig nem tudja ezt
felmérni, vagy figyelmen kívül hagyja a problémát ‒ ismertette a meglepő arányokat Czinger Erik, a
Munipolis magyarországi vezetője.
A kutatás tanúsága szerint mindössze a megkérdezett vállalkozások 16%-a tudja garantáltan, valós
időben és tömegesen megszólítani az alkalmazottait, miközben mindössze 25%-uk képes elérni őket,
ha a szokásostól eltérő helyszínen dolgoznak/tartózkodnak, és csak 10% tudja garantáltan,
tömegesen megszólítani az alkalmazottakat munkaidő után.
A szakember hozzátette: természetesen nem lehet cél, hogy munkaidőn kívül üzenetekkel terheljük a
kollégákat, de számtalan olyan információ keletkezhet, ami akár a másnapi munkavégzést is
befolyásolja (találkozók, váratlan események, változások stb.), és minden résztvevő közös érdeke az
azonnali tájékoztatás. Kiderült az is, hogy a vállalatok negyedénél akár több napig is tarthat, mire az
összes alkalmazottat el tudják érni, de csaknem háromnegyedüknek (73%) is több órába telik
ugyanez.
A cégek 43%-a nem képes megállapítani, hogy elolvasták-e az üzeneteit, de amely vállalat igen, ott is
csak a munkavállalók kicsit több mint harmada (37%) olvassa ezeket.
A felmérés kitért arra is, milyen arányban használják a különböző platformokat az egyes cégek. Az
eredmény szintén elgondolkodtató, különösen azoknál a vállalkozásoknál, ahol magas a fizikai vagy
terepen dolgozó munkatársak aránya. A platformok mögötti szám azt jelenti, a válaszadók hány
százaléka jelezte, hogy használja az adott felületet.
E-mailek 97%, megbeszélések 94%, vállalati hirdetőtábla 81%, intranet 58%, vállalati magazin 46%,
közösségi hálózatok 41%, SMS-ek 32%, Microsoft Teams 21%, Slack 6%, okostelefonos alkalmazások
4%.
Mint látható, az elérések annak ellenére nagyon alacsonyak és kontrollálhatatlanok, hogy a cégek jó
része több, párhuzamos platformot is „bevet” az üzenetek eljuttatására. Mindezt úgy, hogy a kutatás
egyértelműen rámutatott: azok a munkavállalók, akik rendszeresen és időben tájékoztatást kapnak a
vállalatnál zajló eseményekről, minden más tényezőtől függetlenül 64%-kal elégedettebbek, míg
ugyanezen tájékoztatás hiánya vagy elégtelensége ott van a munkahelyváltás okainak top 4-es
listáján.
A közvetlen és tisztelettudó kommunikáció a 45 év feletti munkavállalók, a gyermekes szülők és a
fizikai munkások körében például több mint ötszörösére növeli a munkahely iránti lojalitást, a
vezetéssel folytatott nyílt, kétirányú kommunikáció pedig körülbelül 27%-ban, azaz csaknem
egyharmadában járul hozzá az alkalmazottak elégedettségéhez. Ebből a szempontból csak a
jutalom/elismerés mértéke és a munkatársi légkör fontosabb. Ugyanakkor a kommunikáció az a terület ‒ hangsúlyozza Czinger Erik –, amit nagyon gyorsan és hatékonyan lehet fejleszteni, míg a másik kettő lényegesen összetettebb kérdés.
2025. október. 25. 09:51
A NAV az elmúlt időszakban több olyan vizsgálatot folytatott le, amelyek azért indultak, mert a magánszemélyek részére teljesített kifizetésekről a ki…









