A teljes hosszban alacsonypadlós Ikarus 120e elektromos busz 30 ülő és 55 álló utas egyidejű szállítására alkalmas. Egy feltöltéssel akár 350 kilométert is képes megtenni. A jármű kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti kamerarendszerrel, légkondicionálóval, valamint USB-töltőpontokkal biztosítja az utasok színvonalas és biztonságos utazását. Az Ikarus elektromos járművei Székesfehérváron már bizonyítottak a társaságnál, és 2022 nyara óta mintegy 1,6 millió kilométert tettek meg az utasok és a szakemberek nagy megelégedésére. Az új e-busz üzemanyag-ellátását a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. által telepített nagyteljesítményű töltőberendezés biztosítja a MÁV csoport keszthelyi műszaki telephelyén.
A keszthelyi fejlesztés mintegy 166 millió forintból valósult meg, melyből közel 161 millió forint a támogatás összértéke.
Az elektromos autóbusz ünnepélyes átadásán Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára kiemelte: „Nagy örömömre néhány éve, még Keszthely polgármestereként kezdhettem előkészíteni ezt a fejlesztést az akkori Volánbusszal és a HUMDA Zrt.-vel: nemcsak egy modern, új autóbuszt, hanem tisztán elektromos meghajtású, kibocsátásmentes járművet szerettünk volna forgalomba állítani a város helyi közlekedésében. A projekt megvalósult, és Keszthely mellett további öt településre is érkezhetnek idén e-buszok.
A Volánbusz 2025. január 1-jétől a MÁV-csoportba beolvadva látja el az autóbuszos közszolgáltatási feladatokat. A vállalat buszflottája csaknem 5800 járműből áll, európai tekintetben is az egyik legnagyobb, nemzeti tulajdonban lévő közlekedési társaság. Az elmúlt években új 2500 buszt szereztünk be, idén pedig a Lázár János közlekedési miniszter által bejelentett 10 pontos közlekedési akcióprogram részeként folytatódik a flottamegújítási programja: idén 500 és jövőre további 500 új járművet állítunk forgalomba. Az a célunk, hogy 10 évnél fiatalabb autóbuszok szállítsák az utasokat.
Nemzetgazdasági szempontból is jelentős lépés a mai nap, hiszen bizonyítja, hogy a hazai ipar is képes arra, hogy kiváló minőségű alternatív hajtású buszokat állítson elő. A járműveket az Ikarus Csoport szállítja az érintett településekre, és bízom benne, hogy a fejlesztés minőségi előrelépést jelent az utasok kiszolgálásában.”
Kunfalvi Gábor, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. zöld mobilitási irodavezetője hangsúlyozta: „A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program újabb mérföldkövéhez érkeztünk, hiszen Keszthelyen egy korszerű, akkumulátoros elektromos autóbusz áll forgalomba, amely kiváltva egy dízelbuszt évente csaknem 15 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. Ez a mennyiség 210 átlagos méretű lombos fa éves szén-dioxid megkötésének felel meg. Az ilyen fejlesztések nemcsak a környezet védelmét szolgálják, hanem a helyi közlekedés fenntarthatóságát is erősítik. A Zöld Busz Programban a keszthelyi a 138. forgalomba helyezett elektromos meghajtású autóbusz. A jelenlegi projektben összesen 20 elektromos autóbuszt és az azokat kiszolgáló elektromos töltőket szerezzük be 6 olyan városban, amelyeknek lakossága nem haladja meg a 25 ezer főt.”
Sipos Zoltán, az Electrobus Europe Zrt. cégvezetője elmondta: „Az Ikarus büszke arra, hogy Magyarország legrégebbi hazai tulajdonban lévő buszgyártójaként, a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően, olyan korszerű és környezetbarát buszokat gyárt, amelyek aktívan hozzájárulnak a fenntartható városi közlekedés fejlődéséhez. A HUMDA Zöld Busz Program és a MÁV-csoport támogatásának köszönhetően Keszthely mától egy modern és környezetbarát Ikarus busszal gazdagodik, amely azon túl, hogy a lakosok kényelmesebb, biztonságosabb utazását teszi lehetővé, a város levegőminőségének javításához is nagyban hozzájárul.”
Dr. Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója ismertette: „A MÁV-csoport az elmúlt években a zöldítés útjára lépett, és igyekszünk ezt a folyamatot felgyorsítani. Azzal, hogy a MÁV Személyszállítási Zrt. immár a vasúti és az autóbuszos közlekedést, illetve a HÉV-et is üzemelteti, még komolyabb kihívásoknak kell megfelelnünk a környezetvédelem terén. Jelentős tapasztalataink vannak az elektromos buszok közlekedtetésében, hiszen az első ilyen járművünk már 2021-ben megérkezett, 2022-23-ban pedig a HUMDA Zöld Busz Programjának támogatásával 100 e-busz állt forgalomba országszerte, melyekhez most újabb 20 zöldbusz csatlakozik. Társaságunk keresi a további forrásokat és kiemelten törekszik arra, hogy a dízelüzemet egyre nagyobb mértékben kiváltsák az alternatív hajtású járművek. A zöld átállás a cél a kötöttpályás közlekedésben és az utakon is. Autóbuszaink megfelelnek a legszigorúbb környezetvédelmi normáknak, és fontos célkitűzésünk, hogy utasaink országszerte azonos minőségű, magas színvonalú szolgáltatásokkal találkozzanak. Haladjunk tovább a zöldítés útján közösen!
Háttér:
Tovább folytatódik a sikeres Zöld Busz Program: a budapesti agglomeráció és hat vármegyeszékhely után idén hat kisebb városban is alternatív meghajtású, környezetkímélő járművekkel korszerűsödnek a MÁV-csoport helyi közlekedési szolgáltatásai. A MÁV Személyszállítási Zrt-be 2024. december 31-én beolvadt Volánbusz és a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft. konzorciuma 2024-ben több mint 4,4 milliárd forintos támogatást nyert a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán, így – az Energiaügyi Minisztérium és a HUMDA 100 százalékos támogatásával – Keszthelyre 1, Komáromba 2, Komlóra 7, Tatára 6, Hajdúszoboszlóra 1, Balatonfüredre pedig 3 darab új, tisztán elektromos meghajtású autóbusz érkezik szeptember végéig. Az autóbuszokhoz szükséges töltőinfrastruktúra kiépítésére 80 százalékos hozzájárulást nyert a pályázaton a közlekedési társaság konzorciumi partnere, a Mobiliti VOLÁNBUSZ Kft., amely az MVM Mobiliti Kft. és a Volánbusz közös vállalataként jött létre.
A HUMDA által koordinált Zöld Busz Program keretében a Volánbusz eddig összesen 100 elektromos autóbuszt állított forgalomba a főváros vonzáskörzetében, valamint Székesfehérvár, Zalaegerszeg, Győr, Eger, Szolnok és Szeged helyi közlekedésében. A társaság e-buszokból álló flottája – a dízelüzemű járművek kiváltásával – jelenleg évente mintegy 5500 tonna szén-dioxidtól mentesíti az érintett települések levegőjét, ami hozzávetőleg 2000 személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az újabb 20 darab elektromos busz beszerzésével az e-flotta 20 százalékkal bővül, ami évente további 850 tonna szén-dioxiddal alacsonyabb környezetterhelést jelent, valamint korszerűbb, kényelmesebb, csendesebb szolgáltatást biztosít a hat város lakosai és utasai számára.