Idén karácsonykor a tudatosság és a praktikum határozza majd meg az ajándék vásárlási szokásokat Magyarországon. Bár a többség egyetért abban, hogy nincs karácsony ajándékok nélkül, a MediaMarkt legfrissebb kutatásából az is kiderült, hogy a válaszadók 15 százaléka egyáltalán nem is tervez ajándékozni decemberben.
A 2024 novemberében készült reprezentatív felmérésből az is kiderült, hogy idén karácsonykor a válaszadók 39 százaléka az ajándékok kiválasztását érzi a legnagyobb kihívásnak, mivel nehezen döntenek arról, hogy kinek mi lenne a legjobb meglepetés. Ezzel párhuzamosan változás látható az ajándékozási szokásokban is: a válaszadók 21 százaléka évről-évre egyre kevesebb embert ajándékoz meg, és ugyanennyien vallották, hogy már a mennyiség helyett inkább a költséghatékonyságra figyelnek.
“Kellemest a hasznossal” ajándékba
A többség, azaz a válaszadók 47 százaléka alapvetően a praktikus, jól átgondolt ajándékokra esküszik, míg 23 százalék inkább a család és a barátok tanácsaira hagyatkozik amikor vásárlásra kerül a sor. Mindemellett nagy szerepet játszik a döntésben az ár-érték arány (29%), 24 százalék szerint pedig az egyéni megérzések is fontosak.
„A vásárlók amellett, hogy egyre tudatosabbá válnak, igénylik az olyan szolgáltatásokat is, – mint például a termékösszehasonlítás, vagy az ünnepi akciós katalógus – amelyekkel könnyebbnek érzik a karácsonyi ajándékok beszerzését.. Mi is igyekszünk könnyíteni a vásárlás folyamatát, így az ünnepi időszakban kiemelt figyelmet fordítunk a kiszállítás, és az áruházakban található csomagátvevő pontok hatékony működésére, hogy az ajándékok garantáltan időben eljussanak vásárlóinkhoz. Törekszünk arra, hogy amellett, hogy vásárlóink számára a legjobb ár-érték arányú termékeket biztosítjuk, a legjobb vásárlási élményt is nyújtsuk” – mondta Szilágyi Gábor, a MediaMarkt Magyarország vezérigazgatója.
Miből és hogyan vesszük meg mindezt?
Miközben az online vásárlás népszerűsége egyre nő, a válaszadók 50 százaléka mégis azt nyilatkozta, hogy a legjobb ajánlatok és a tökéletes ajándékok érdekében személyesen is megnézi az áruházak kínálatát. Az olyan internetes akciók, mint a Black Friday, vagy a Black November komoly vonzerőt jelentenek, hiszen ezek hatására a megkérdezettek 23 százaléka már november végén nekiáll az ajándékok beszerzésének.
A vásárlók tudatosságát az is alátámasztja, hogy míg a megkérdezettek 43 százaléka az előző havi fizetéséből veszi meg a karácsonyi ajándékokat, a megkérdezetteknek csupán kevesebb mint negyede, 23 százaléka az, aki tudatosan készül, és már hónapokkal korábban elkezd félretenni az ünnepi költekezésre.
Legnépszerűbb ajándékok 2024-ben
2024-ben sem hazudtolják meg magukat a magyarok, és az előző évekhez hasonlóan a legtöbben, – azaz a válaszadók majdnem 50 százaléka – idén is műszaki cikkeket tervez ajándékozni, például mobiltelefont, konyhai gépeket, tévét, vagy laptopot. A válaszadók 31 százaléka ruhát, kiegészítőt vagy kozmetikumot, 22 százalékuk pedig könyvet szeretne ajándékozni. Az ajándékok mellett, az ünnepi akciók és csomagajánlatok szerepe is kiemelkedő a karácsonyi időszakban, a válaszadók 42 százaléka szerint ezek segítenek számukra könnyebbé tenni a vásárlást. Emellett, az expressz házhozszállítás és az ajándékcsomagolás szolgáltatások a megkérdezettek 18 százaléka szerint képesek stressz mentessé tenni a vásárlást.