2025. 05. 9. péntek

Gergely

1 EUR 405 HUF
1 GBP 478 HUF
Kezdőlap » Gazdaság » Gazdaság » Viszlát, piaci egyensúly: ismét válságközeli állapotban a nemzetközi kereskedelem
royal_magazin_PNG

Viszlát, piaci egyensúly: ismét válságközeli állapotban a nemzetközi kereskedelem

Épphogy csak felocsúdott a világ a koronavírus-járvány okozta
mélyrepülésből, egy újabb katasztrófa kopogtat a nemzetközi kereskedelem
küszöbén: a vörös-tengeri krízisből fakadó tömeges konténerhiány soha nem
látott méreteket ölt.

A hajózási főszezon közepén rendesen vakarják a fejüket a
piaci szereplők: egekbe szökő tarifák, növekvő szállítási idők és drasztikus
kapacitáshiány – mindez egy nagy adag bizonytalansággal fűszerezve. A
piacot jelenleg uraló válságos helyzetet a Trans-Sped szakértője, Mihály Attila
elemezte, közel 50 év szakmai tapasztalatának tükrében.
MIKÉNT ALAKUL A NEMZETKÖZI KERESKEDELEMI KÖRKÉP?
Napjainkban egy rendkívül összetett, sok ismeretlen tényezővel tarkított
környezetben kell helytállniuk a piac szereplőinek. A helyzetre rányomja bélyegét,
hogy több, a világkereskedelem szempontjából kiemelten fontos gócpontban
háborús konfliktusok zajlanak. Noha európai szinten recesszió tapasztalható, az e-
kereskedelemi ágazat napról-napra rohamosan fejlődik. A szállítmányozási
ágazatokat tekintve, a légi szállítmányozás jelenleg jól üzemel, megfelelő
kapacitásokkal tud működni, valamint a vasúti szállítmányozás terén is jelentős
előrelépések történtek. A közúti szállítmányozásban rendkívüli költségnövekedésnek
lehettünk szemtanúi az elmúlt időszakban, melynek hatását máig érzékeljük.
Jelenleg a legtragikusabb helyzetben a tengeri szállítmányozás van: a geopolitikai
feszültségek gyökeresen átírják az ágazat működési mechanizmusát.
MI TAPASZTALHATÓ A TENGERI SZÁLLÍTMÁNYOZÁSBAN, A VÖRÖS-
TENGERI HAJÓZÁSI ÚTVONAL KIESÉSÉVEL?
Az év elején kirobbant krízishelyzet továbbra sem javult, sőt. A húszik támadásának
következtében a nagy hajózási társaságok jelentős része továbbra is elkerüli a
Vörös-tenger érintett szakaszát. Az itt áthaladó hajók volumene a korábbi évekhez
képest harmadára csökkent, kevesen merik megkockáztatni az átkelést. Marad az
afrikai kontinens megkerülése, melynek következtében kíméletlen áremelkedések,
az ennek nyomán jelentkező pluszköltségek továbbterhelése, kapacitásproblémák
és a szállítási ciklusok növekedése tapasztalható.
ÚJABB GLOBÁLIS KONTÉNERHIÁNY, ÉS AMI MÖGÖTTE VAN
A Covid után jelentkező konténerhiány idején az árak kilőttek: egy 40 lábas konténer
esetében akár a 20 ezer dollárt is elérték, majd a helyzet normalizálódása után
körülbelül 4 ezer dollárra kúsztak vissza. Most ezek a díjak ismét 10-11 ezer dollár
fölé emelkedtek. A helyzet odáig fajult, hogy Kínában ismételten konténerhiány
tapasztalható, hasonlóan a járvány után kialakult helyzethez. Van azonban egy

jelentős különbség: míg a pandémia után egy felfokozott állapot uralkodott a piacon
és az akkori keresleti nyomás viszonylag gyors helyreállást eredményezett az
ellátási láncokban, melynek köszönhetően durván egy év alatt lecsengett a
konténerhiány, ez alkalommal merőben más helyzettel nézünk szembe. A
legnagyobb problémát az afrikai kerülőút okozza. Egy korábban 30 napos Kína-
Európa tranzitidő hirtelen 40-50 napra emelkedett, így a konténerek 2-3 héttel
hosszabb időt vannak úton, ennyivel növekszik egy-egy konténer körforgási ideje. A
teherhajók kapacitása globálisan mintegy 20%-kal csökkent, mivel a hajók jóval több
időt kénytelenek a tengeren tölteni, a konténerek pedig nem kerülnek vissza időben
a rendszerbe. Hiába van egy áru indulásra készen, sok esetben akár 3-4 hét is
eltelik, mire konténert is kap. Az áruk A pontból B pontba történő szállításához
márpedig konténerekre van szükség, jobban, mint valaha.
TOVÁBBI RIZIKÓFAKTOROK: BIZTOSÍTÁS ÉS FENNTARTHATÓSÁG
KÉRDÉSE
A vörös-tengeri helyzetnek van még két igen érdekes vonulata: az egyik a
rakományok biztosításának kérdésköre. Alapesetben a szállítmánybiztosítás nyújt
fedezetet az árucikkek értékére, a biztosítótársaságok azonban a Vörös-tenger
térségében közlekedő hajók esetében felfüggesztették a fedezetvállalásukat. Ez arra
kényszeríti a hajótársaságokat, hogy kerüljék el az érintett szakaszt, hiszen
biztosítás nélkül hatalmas kockázatot vennének a nyakukba. A hajózási útvonalak
átrajzolódásának másik következménye a környezeti terhelés drasztikus
megnövekedése. A kerülőutak következtében a hajók havi 1,5 millió tonnával több
üzemanyagot használnak fel, mely a CO2 és egyéb károsanyag-kibocsátásuk
növekedését eredményezi.
MIT TEHETNEK A PIACI SZEREPLŐK EBBEN A HELYZETBEN?
Az élet mindig benyújtja a számlát, amit ezúttal a paci szereplők és a fogyasztók
fizetnek meg. A fent vázolt helyzet globális árfelhajtó hatása ugyanis 0,7-0,8%-os
inflációs rátát generál. A gyártó- és kereskedőcégek új beszerzési forrásokat,
megbízhatóbb és költséghatékonyabb szállítási módozatokat keresnek. Megindult
egyfajta racionalizálási folyamat: számos vállalat a készletfelhalmozás és a
beraktározás mellett dönt, búcsút intve a Just in Time stratégiájának. Az árhullám
tovagyűrűző hatását befolyásolja például a forgalmazott termékek köre is.
Nagyértékű termékek esetében a piac képes tolerálni a szállítási díjak növekedését,
kisebb értékű árucsoportoknál azonban előfordul, hogy az aránytalanul drága
szállítási díj miatt az adott termék kereskedelmének vagy az ahhoz kapcsolódó
termelésnek a felfüggesztése, átszervezése mellett kell dönteni. A transzparens
kommunikáció és a megfelelő információátadás kulcskérdés. A nemleges válasz is
hasznos visszajelzés. Ha egy áru nem tud időben elindulni, azonnal tájékoztassuk
partnereinket. Amennyire csak lehet, csempésszünk tervezhetőséget, korunk
kiszámíthatatlan világába!

BÍZTATÓ KILÁTÁSOK: MIRE KELL SZÁMÍTANI A JÖVŐBEN?
Egy biztos: minden piaci szereplő a helyzet javításán dolgozik. A Covid után a
hajótársaságok jelentős mennyiségű hajót rendeltek be. Jó esély van rá, hogy ősszel
több, nagyobb kapacitású, megahajó is forgalomba tud állni, emellett a konténerek
gyártása is gyorsított ütemben halad. Mindez jelentősen képes csökkenteni a
fennálló kapacitáshiányt. Mindannyiunk érdeke, hogy pörögjön a kereskedelem,
minél nagyobb volumenben és minél gyorsabban forduljon a szállítmány, hiszen a
nap végén az üzletből élünk. Reméljük, hogy hamarosan a konfliktus végére érünk
és megindulhat a szállítási útvonalak optimális működése. Amennyiben teljesen
biztonságossá válik újra az adott térségben a közlekedés, a normál menetrendekhez
való visszatérés a hajózási szakemberek szerint 3-4 hónapot vehet igénybe.
Reménykedünk abban, hogy ez mielőbb bekövetkezik és bízunk a beszerzési és
szállítási igények növekedésében, valamint abban, hogy a piaci szereplők
összefogásával sikerül a világgazdaságot ismét egy felfelé ívelő pályára állítani.

Érdekesnek találtad? Oszd meg a Facebookon!

Kapcsolódó cikkek

További cikkek

NAV: Egy kulcs kálváriája
Zárjegy nélküli cigaretta, csaknem húsz kilogramm fogyasztási dohány és ismeretlen eredetű alkohol került elő egy vendéglátóhely zárt ajtója mögül. Az…

Facebook

Időjárás

Hirdetés

Karikatúra

furesz

Legolvasottabb

Hirdetés

Nap vicce

– Hogy hívják a mexikói rigót?
– ???
– Rodrigó!

Forrás: napivicc.hu

Hirdetés
Hirdetés

Horoszkóp

Hirdetés
Hirdetés
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtsuk Önnek. A cookie-adatok a böngészőben tárolódnak, és olyan funkciókat látnak el, mint amikor felismerik Önt, ha visszatér a webhelyünkre, és segítenek nekünk annak megismerésében, hogy melyek a webhelyünk látogatóink számára leghasznosabb részei. Köszönjük, ha lehetővé teszi számunkra ezen cookie-k használatát!