Mennyire stresszesek a hétköznapok a tanárok és a gyerekek számára az iskolában? Hogyan lehet ezt a feszültséget enyhíteni? Hogyan tud ehhez a folyamathoz a szülő hozzájárulni?
A Lélekkel az Egészségért Alapítvány Sulinyugi pszichológus csapata az UNICEF Regionális Ukrán
Menekültprogram Magyarországi Irodájával partnerségben valósította meg a Nyugis
Együttműködések projektet, melynek keretében komplex lelki egészségfejlesztő program zajlott a
résztvevő, ukrajnai menekült gyerekeket is fogadó iskolákban, mintegy 550 tanár elérésével és 600
gyerek aktív részvételével. Felmérték a különböző stressztényezőket, stresszkezelő foglalkozásokat
tartottak gyerekeknek és tanároknak, vezetői támogatást nyújtottak a vezetőknek. Fejlesztették az
iskolán belüli együttműködést és egymás elfogadását.
A november 28-i online szakmai konferencián a szakemberek nem csak a kutatási eredményeket
ismertették, de bevált módszereket és jó példákat is megosztottak a résztvevőkkel.
Az adatok alapján a legmagasabb stresszforrás a pedagógusok számára a társadalmi és anyagi
megbecsültség hiánya. Ezt követi a sok adminisztráció, az, hogy a feladatok gyakran túlcsúsznak a
hivatalos munkaidőn, és hogy a munka sikere nehezen kimutatható. A tanárok saját bevallásuk
szerint kevés szakmai támogatást kapnak a sajátos nevelési igényű gyerekek kezeléséhez, és
gyakran eltűnnek a szünetek, a pihenésre szánt idő is.
Az adatok ugyanakkor egyértelműen azt mutatják, hogy nagyon nagy megtartó ereje van annak, ha
egy tantestület csapatként működik.
A legnyugodtabb iskolák titka: higgadt, koncentrált vezetői csapat, jó kollegális együttműködés, a
belső konfliktusok hiánya vagy időben való kezelése. A legnagyobb kockázatot pedig éppen ezek
hiánya jelenti a munkahelyi stressz szempontjából. Ami még a legnyugisabb iskolákat is
megrengeti, az a megbecsültség hiánya.
A tanárok és a szülők közötti együttműködés, egymás munkájának elismerése olyan védőgát lehet,
ami megvéd a hullámoktól, azaz a stressz egy részétől. Egyszerű, de nagyon fontos dolgok, amiket
a szülők megtehetnek a tanárokért, hogy tiszteletben tartják a pihenőidejüket, és minél többször
kifejezik a hálájukat.
A gyerekek életében is jelen van a stressz. A mindennapi feszültségforrások (pl. rossz jegyet kapni
vagy veszíteni egy játékban) mellett az Ukrajnából menekült gyerekek olyan jelentősebb
stressztényezőket is említettek, mint a beilleszkedés egy új osztályközösségbe vagy a
bizonytalanná váló továbbtanulás. A háborús helyzet és költözés miatt sokszor előkerül a
honvágy, a barátok, családtagok hiánya. Jellemző az is, hogy a felnőttek akaratlanul is átadják saját
feszültségüket a gyerekeknek.
Az iskolai közösségbe, iskolai életbe való befogadás, az inklúzió kihívásokat jelenthet az Ukrajnából
érkező gyerekek esetében, de sok más tanulónak és pedagógusnak is támogatásra van szüksége
ahhoz, hogy a lehető legjobb teljesítményt tudja nyújtani az iskolában. Az inkluzív iskola olyan,
ahol érték a sokszínűség és az együttműködés, ahol tanulunk egymástól, és ahol akár a
módszereket, tanulási környezetet is átalakítjuk annak érdekében, hogy mindenki be tudjon
kapcsolódni.
Az előadások felvételei elérhetőek a Sulinyugi YouTube csatornáján.