Mérföldkőnek számít, hogy az Egyesült Államokban az Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) 2023. júliusában jóváhagyta az első amerikai, recept nélkül kapható, szájon át szedhető fogamzásgátló tabletta forgalomba hozatalát. Ez az országban jelentősen bővítheti a fogamzásgátláshoz való hozzáférést. E készítmény lesz a leghatékonyabb recept nélkül kapható fogamzásgátló módszer; hatékonyabb, mint az óvszer, a spermicidek és egyéb vény nélkül kapható terhességmegelőző módszerek. A tabletta könnyű elérhetősége különösen hasznos lehet a tinédzserek, a fiatal nők, valamint azok számára, akiknek nehézséget okoz recept felírásért orvoshoz fordulni időhiány, a magas költségek vagy egyéb akadályok miatt – derül ki az A-Lab Pharma Egészségügyi Monitorából.
A naponta szájon át szedhető fogamzásgátló az előírásoknak megfelelően alkalmazva biztonságos, és várhatóan hatékonyabb a nem kívánt terhességek megelőzésében, mint a jelenleg rendelkezésre álló, vény nélkül kapható fogamzásgátló eljárások – jelentette ki dr. Patrizia Cavazzoni, az FDA Gyógyszerértékelési és Kutatási Központjának igazgatója.
Amióta az amerikai Legfelsőbb Bíróság 2022-ben megsemmisítette az abortuszhoz való jogot, a fogamzásgátlás hozzáférhetősége mind sürgetőbb kérdéssé vált az Egyesült Államokban. Az amerikai KFF egészségügyi kutatószervezet tavalyi felmérése szerint a fogamzóképes korú nők több mint háromnegyede a vény nélkül kapható fogamzásgátló tablettát részesítené előnyben, elsősorban a kényelem miatt, és csaknem 40 százalékuk felelte azt, hogy valószínűleg használná is. A terméket legnagyobb valószínűséggel a már tablettát szedő, valamint egészségbiztosítással nem rendelkező nők választanák.
Az FDA független tudományos tanácsadókból álló testülete – köztük szülész-nőgyógyászok, serdülőkorúakkal foglalkozó orvosok, onkológiai, valamint egyéb egészségügyi szakértők –májusban egyhangúlag úgy ítélték meg, hogy a fogamzásgátló tabletta vény nélküli forgalmazásának előnyei messze felülmúlják a kockázatokat.
A tabletta gyártója, a dublini székhelyű Perrigo Company közölte: terméke várhatóan 2024 elején válik elérhetővé az üzletekben és az online kiskereskedőknél az Egyesült Államokban. Az árát még nem jelentették be, de a gyártó szerint az a cél, hogy elérhetővé és megfizethetővé tegyék a nők minden korosztálya számára.