Tragikus eredményeket hozott a 2022-es iskolai kompetenciamérés Magyarországon: a 6., 8. és 10. osztályos tanulók körében drámaian romlottak a szövegértési, a digitális és a matematikai képességek. A vizsgált nyolcadikos diákok 40 százaléka nem érte el az alapszintű tudást sem szövegértésben, így nem képesek továbbtanulni vagy összetettebb munkafolyamatokat elsajátítani.
Az Árnyékkormány szerint az elmúlt 13 év alatt Orbán Viktor magyar diákok tömegeinek jövőjét tette tönkre azzal, hogy szisztematikusan szétverte a magyar közoktatást. Az Orbán-kormány a megalázó bérekkel és a bosszútörvénnyel tanárok tömegeit üldözte el a pályáról, elavult és befogadhatatlan mennyiségű tananyaggal, pocsék állami tankönyvekkel büntette a diákokat, majd fideszes pártkatonákkal feltöltött tankerületek uralma alá hajtotta az államosított iskolákat, amelyekben sokszor még krétát sem tudtak biztosítani a tanításhoz. Amíg Orbán marad, addig tovább fog romlani a magyar iskolák helyzete. A Dobrev Klára vezette szociáldemokrata Árnyékkormány felkészült arra, hogy kormányváltás után olyan esélyteremtő, a jövő kihívásira fókuszáló, a tanulók képességeit fejlesztő iskolarendszert hozzon létre, ahol tanár és diák egyaránt jól és megbecsülve érzi majd magát.
Barkóczi Balázs
Oktatási és kulturális árnyékminiszter